Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

No Video Input - problem


Grimgor

Rekommendera Poster

Hej. jag köpte en dator (separata delar som jag byggde ihop själv) innan jul och har fungerat perfekt ända tills idag. Igår kväll fungerade allt perfekt men idag när jag vaknade så stod det "No video input" på skärmen när jag skulle starta den.

 

- började med att kolla att alla sladdar utvändigt satt i ordentligt, vilket de gjorde.

 

- kollade sedan allt kablage på insidan av burken och det verkade okej.

 

- såg ut som att grafik kortet satt lite löst så tog ut det och sedan satte i det

ordentligt igen, utan resultat.

 

 

Första gången jag startade datorn så körde den i tio sekunder sen la den av i en

sekund och sen fortsatte igen.

 

 

Dator komponenter:

 

 

MK Asrock X58 Extreme III ATX/X58/6xDDR3/GLAN/LK

 

DVD±RW Samsung 22X DL Ret ail,Nero,svart/silver/vit

 

HD2TB WD GP SATA-600* 64MB, Caviar Green Power

 

CPU Core i7 960, 3.20GHz 8MB

 

Corsair 8GB Module DDR3 1600MHz/Vengeance

 

GK PCIe MSI GF GTX 560 Ti OC 2GB GDDR5

 

Kab CM HAF 922 Mini - E, ATX, mATX Ej PSU

 

PSU Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze

 

Något som jag köpte som inte fungerar tillsammans. eller kanske drivrutiner eller vad fan som helst som är problemet. omformatera hårddisken kanske hjälper ?

har ingen aning. tacksam för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn har funkat och sedan dog under natten så verkar det tyvärr som om något har gått sönder. Troligen grafikkort eller skärm. Har du möjlighet att testa med en annan skärm eller ett annat grafikkort så skulle jag börja med det för att utesluta fel på moderkortet.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att sätta i skärmen i min laptop alltså så att den skulle spegla, och det verkade inte fungera på den heller så antar att skärmen är sönder PHEW vilken lättnad.

 

tyvärr så har jag ingen annan skärm hemma, frågan är om man kan göra en mcgyver lösning.

 

koppla burken till laptopen.. så att den visar burkens händelse etc? :P hoppas ni förstår

 

 

 

Edit: Eftersom skärmen verkar lysa etc och fungera normalt så kanske ett sladd byte vore på sin plats ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

koppla burken till laptopen.. så att den visar burkens händelse etc? :P hoppas ni förstår

 

Ingen aning om eller hur detta funkar. Hoppas att någon annan hjälper dej.

 

Testa för säkerhets skull med en annan bildskärmskabel innan du skrotar skärmen.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att skärmen fungerade ja så verkar det vettigt. Modern köper en på vägen hem från jobbet, wiho. eftersom skärmen verkade fungera okej annars. tack för din hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAN FAN FAN.. kom på sen att man måste gå in på bildskärms inställningar på laptopen och

trycka på "hitta" för att laptopen ska kunna identifiera den andra skärmen... så den fungerade på laptopen visst.

 

dock så är det en vga-vga sladd och det är vga på laptopen, men det är dvi på burken och använt en DVI adapter, kanske är adaptern sönder eller.. så är det något i datorn som är sönder

:(

 

Känns dock riktigt skumt att något gå sönder så här tidigt den har legat på väldig låga värden i värme och jag har aldrig tappat den eller något liknande som har kunnat skada datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången jag startade datorn så körde den i tio sekunder sen la den av i en

sekund och sen fortsatte igen.

Är det fläktljudet du går på? Är fläktljudet igång hela tiden nu?

De flesta datorer (BIOS) brukar pipa till en gång som betyder att BIOS inte hittar några fel. Hur är det med din dator?

Blinkar lysdioderna till på tangentbordet(BIOS brukar göra det)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fläktljudet du går på? Är fläktljudet igång hela tiden nu?

De flesta datorer (BIOS) brukar pipa till en gång som betyder att BIOS inte hittar några fel. Hur är det med din dator?

Blinkar lysdioderna till på tangentbordet(BIOS brukar göra det)?

 

 

Ja det var nog fläktljudet jag utgick ifrån. Ja nu går det hela tiden.

 

 

haha de var det sjukaste.. skulle starta om datorn och höll inne "power/start" för att kolla om det pep / blinkade. efter jag hållit i knappen i en sekund så blev allt normalt och fungerade. mycket märkligt må jag säga.

 

Edit: stängde på baksidan alltså vid agget alla andra gånger.

 

Frågan är varför det blev som det blev ?

 

Varför hjälpte detta ?

 

Och var bör man göra för att det inte ska hända igen?

 

mycket märkligt må jag säga.

 

Edit2: Allting fungerar nu.. stängt av och på den flera gånger och restartat och gjort lite annat verkar fungera perfekt nu.

 

Tack för all hjälp :D

 

Edit 3: Fick en Blue Screen detta skedde medans jag spelade Heroes of Newerth..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit 3: Fick en Blue Screen detta skedde medans jag spelade Heroes of Newerth..

Fortfarande problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey.. Nu hände det igen.. så sitter på min trogna laptop för tilfället.

 

Förslag på vad som kan vara felet.. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu Hände det igen...

 

fan också, rent ut sagt.

 

Några förslag på vad problemet kan vara ? vad man bör göra för att fixa det?

 

Edit: Satt och startade den helt normalt höll på en stund och spela och lite annat tills jag ville rita lite med min ritbräda och i samma stund som jag satte i ritbrädan i en av USB kontakterna så stängdes datorn av och sen så när jag skulle starta datorn igen, så uppstod samma problem som innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken USB port?

Om du har kopplat ritplattan till en USB 3.0 port (Blå nr.12) så byt till en annan som är USB 2.0.

 

Om jag hittade rätt kort så Manualen sid14 Supportsidan

 

Port 3, 13 eller 14 är USB 2.0 men använd 13 eller 14 till ritplattan.

Har du redan USB 2.0 port så byt port i alla fall.

post-73434-0-62079800-1328807102_thumb.png

 

Vilken ritplatta och modell har du?

Är det en Wacom så finns drivrutiner att hämta här.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken USB port?

Om du har kopplat ritplattan till en USB 3.0 port (Blå nr.12) så byt till en annan som är USB 2.0.

 

Om jag hittade rätt kort så Manualen sid14 Supportsidan

 

Port 3, 13 eller 14 är USB 2.0 men använd 13 eller 14 till ritplattan.

Har du redan USB 2.0 port så byt port i alla fall.

post-73434-0-62079800-1328807102_thumb.png

 

Vilken ritplatta och modell har du?

Är det en Wacom så finns drivrutiner att hämta här.

 

Mvh

 

Kanske jag som uttryckte mig dåligt men efter jag kopplat in ritbrädan stängdes datorn av och sen har jag samma problem som jag hade förut.. dvs ( att jag inte kan starta datorn)

ritbrädan har fungerat utmärkt innan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Koppla ur ritbrädan helt och se om felet försvinner.

2. Koppla ritbrädan på en annan USB 2.0 port på datorn som jag tidigare skrev och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Koppla ur ritbrädan helt och se om felet försvinner.

2. Koppla ritbrädan på en annan USB 2.0 port på datorn som jag tidigare skrev och testa.

 

Tror inte du riktigt hänger med, skit i ritbräden.. det var bara det att när jag väl kopplade in den efter en stund jag gjort annat så stängde datorn av sig

OCH nu är det som det var förr det vill säga att datorn går igång och verkar fungera fint men det står No Video Input på skärmen.. Ritbrädan har ingenting med saken och göra, ingenting är i kopplat i datorn för tillfället ^^.

 

Förra gången löste det sig konstigt nog efter jag tryckt på Power-knappen ^_^ så kördes allt igång och har fungerat klockrent enda tills idag, testade det några gånger igen utan resultat.

 

Datorn låter helt normal, det är inget pipande ljud när den startas eller dylikt helt enkelt att det står No video Input. Jag har testat skärmen på andra datorer innan och köpt en ny skärm sladd nyligen.

 

En sak som var märklig det var att det lät som att jag hade pipande fåglar eller te-kokande för andra i skype. Kan tyda på någon "el-läcka" eller något liknande enligt någon. Kanske något fel på produkterna jag fick från början?

 

Jag har ganska nära till ett riktigt bra ställe som reparerar datorer och dylikt, men det är dyrt och tar lång tid så avstår gärna från det. Så om det inte går att lösa så får jag väl ta och lämmna in den där då.

 

 

Så kort sagt

 

Datorn startar men endast ett "No Video Input" kommer upp på skärmen

---

Folk hörde ett pipande ljud i Skype etc .. antagligen tyder det på något dåligt.

 

Vad kan problemet vara hmm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Nu blev det klarare.

 

Men detta då

jag köpte en dator (separata delar som jag byggde ihop själv)

 

- såg ut som att grafik kortet satt lite löst så tog ut det och sedan satte i det

ordentligt igen, utan resultat.

 

Tror det är lika bra att gå igenom allting för att vara riktigt säker, åtminstone på detta.

 

Läs detta allmänna tips om ESD inlägg #7

På Kjell & Company kostar ett ESD-handledsband 29:- art.nr. 38324

 

Obs. att du skall dra ur nätsladden från vägguttaget.

 

1. Har du använt och monterat moderkortdistanserna på moderkortsplåten på rätt ställe och till rätt antal, för motsvarande monteringshål på moderkortet?

Annars finns risk för kortslutning.

 

2. Gå igenom allt kablage från nätaggregatet och se till att alla strömkontakter är korrekt anslutna, speciellt gäller detta dom två strömkontakterna som sitter på moderkortet.

 

3. Kontrollera alla övriga kontakter du anslutit, exempelvis front USB så inte denna sitter på Firewire (1394) på moderkortet och att övriga kontakter Power On, Reset etc. sitter exakt på rätt ställe. Använd manualen och jämför noga kontakt för kontakt.

 

4. Kontrollera också att du anslutit PCIE strömkontakterna på grafikkort (bak eller ovanpå) samt att grafikkortet verkligen är korrekt nedstoppat i PCI-E kontakten och inte sitter snett.

 

5. Koppla ifrån alla enheter och ha endast tangentbord, mus och bildskärm inkopplad till att börja med under felsökningen. Du skall kunna komma in i BIOS utan hårddisk och sedan kan du ansluta en hårddisk och fortsätta.

 

6. På moderkortet finns väl kanske en lysdiod eller liten display som visar en Hexadecimal kod och om detta är fallet så finns då en tabell i manualen vad dessa felkoder betyder.

Detta finns inte på alla moderkort, men kontrollera.

 

7. Snurrar chassifläktar och fläktarna till grafikkort och Processor kylaren?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Nu blev det klarare.

 

Men detta då

 

 

Tror det är lika bra att gå igenom allting för att vara riktigt säker, åtminstone på detta.

 

Läs detta allmänna tips om ESD inlägg #7

På Kjell & Company kostar ett ESD-handledsband 29:- art.nr. 38324

 

Obs. att du skall dra ur nätsladden från vägguttaget.

 

1. Har du använt och monterat moderkortdistanserna på moderkortsplåten på rätt ställe och till rätt antal, för motsvarande monteringshål på moderkortet?

Annars finns risk för kortslutning.

 

2. Gå igenom allt kablage från nätaggregatet och se till att alla strömkontakter är korrekt anslutna, speciellt gäller detta dom två strömkontakterna som sitter på moderkortet.

 

3. Kontrollera alla övriga kontakter du anslutit, exempelvis front USB så inte denna sitter på Firewire (1394) på moderkortet och att övriga kontakter Power On, Reset etc. sitter exakt på rätt ställe. Använd manualen och jämför noga kontakt för kontakt.

 

4. Kontrollera också att du anslutit PCIE strömkontakterna på grafikkort (bak eller ovanpå) samt att grafikkortet verkligen är korrekt nedstoppat i PCI-E kontakten och inte sitter snett.

 

5. Koppla ifrån alla enheter och ha endast tangentbord, mus och bildskärm inkopplad till att börja med under felsökningen. Du skall kunna komma in i BIOS utan hårddisk och sedan kan du ansluta en hårddisk och fortsätta.

 

6. På moderkortet finns väl kanske en lysdiod eller liten display som visar en Hexadecimal kod och om detta är fallet så finns då en tabell i manualen vad dessa felkoder betyder.

Detta finns inte på alla moderkort, men kontrollera.

 

7. Snurrar chassifläktar och fläktarna till grafikkort och Processor kylaren?

 

Mvh

 

1. Ja de satt rätt.

 

2. gått igenom allting, allting verkar rätt.

 

3. de satt rätt.

 

4. kontrollerat och det är rätt.

 

 

5. Precis.. när jag drog ur hårddisken så kom det upp något på skärmen istället för No Video Input och jag kom in till BIOS.. vad innebär detta ? och vad ska jag göra.

 

6. Jo precis om det är den jag tror det är så stod det 00 som det alltid gjort så inget problem antar jag.. får ta och kolla upp det.

 

7. Alla fläktar snurrade på fint.

 

Så är det hårddisken som är problemet? Jag vet att jag tjabblade med lite drivrutiner och annat för att försöka lösa det pipande ljudet för andra på Skype, och kan tänka mig att jag ställt till med något där.

 

Tack så mycket för din hjälp :)

 

// Grim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du upp skärmbild när du kopplat ut hårddisken men inte annars?

Vad händer när du kopplar in hårddisken, får du ingen skärmbild då?

 

Med ingen skärmbild menas att skärmen är svart, förutom meddelandet "No Video Input" och det syns ingenting annat.

 

Hårddisken borde inte ställa till med detta, men om något är fel på disken eller fel på SATA kabeln så kanske?

 

Annars så ligger det nära till hands att misstänka något med själva grafikkortet.

Du har ingen möjlighet att testa ett annat grafikkort, för att se om felet trots allt ligger i detta?

 

Grafikkortet skall vara monterat i slot PCIE1 alltså blå kontakten längst upp närmast processorn.

 

Du hade bytt skärmkabel, vilken typ av skärmkabel har du nu: VGA eller DVI?

 

Jag har själv haft problem med dålig/glapp kontakt i själva bilskärmens kontakt, så se till att kontakterna är riktigt monterade - även den mot grafikkortet.

När man skruvar fast en sådan kontakt så drar man skruvarna växelvis, så man inte drar ena skruven i botten och sedan den andra, då kan kortakten komma att sitta snett. Behövs inte mycket för just videokontakterna skall tappa kontakt och det kan ske ibland och ibland fungerar det.

 

Minnena sitter riktigt nedstoppade i kontakterna?

 

Du skrev aldrig vilket art.nr. det är på dina Corsair Vengeance minnen?

Så att minnena passar till din CPU och moderkort.

 

Om du har tre minnesstickor skall dessa sitta i vita minneskontakterna på moderkortet slot A1 B1 och C1 för att få trippel channel memory.

 

Vita slot A1 skall alltid ha en minnessticka monterad för att datorn skall fungera.

Minnesinformationen kommer från manulen sid. 20

post-73434-0-13771600-1328899256_thumb.png

 

 

När du kommer in i BIOS setup så tryck F9 eller gå till Exit menyn och välj Load BIOS default, spara ändringarna och gå ur.

post-73434-0-96626200-1328898539_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du upp skärmbild när du kopplat ut hårddisken men inte annars?

Vad händer när du kopplar in hårddisken, får du ingen skärmbild då?

 

Med ingen skärmbild menas att skärmen är svart, förutom meddelandet "No Video Input" och det syns ingenting annat.

 

Hårddisken borde inte ställa till med detta, men om något är fel på disken eller fel på SATA kabeln så kanske?

 

Annars så ligger det nära till hands att misstänka något med själva grafikkortet.

Du har ingen möjlighet att testa ett annat grafikkort, för att se om felet trots allt ligger i detta?

 

Grafikkortet skall vara monterat i slot PCIE1 alltså blå kontakten längst upp närmast processorn.

 

Du hade bytt skärmkabel, vilken typ av skärmkabel har du nu: VGA eller DVI?

 

Jag har själv haft problem med dålig/glapp kontakt i själva bilskärmens kontakt, så se till att kontakterna är riktigt monterade - även den mot grafikkortet.

När man skruvar fast en sådan kontakt så drar man skruvarna växelvis, så man inte drar ena skruven i botten och sedan den andra, då kan kortakten komma att sitta snett. Behövs inte mycket för just videokontakterna skall tappa kontakt och det kan ske ibland och ibland fungerar det.

 

Minnena sitter riktigt nedstoppade i kontakterna?

 

Du skrev aldrig vilket art.nr. det är på dina Corsair Vengeance minnen?

Så att minnena passar till din CPU och moderkort.

 

Om du har tre minnesstickor skall dessa sitta i vita minneskontakterna på moderkortet slot A1 B1 och C1 för att få trippel channel memory.

 

Vita slot A1 skall alltid ha en minnessticka monterad för att datorn skall fungera.

Minnesinformationen kommer från manulen sid. 20

post-73434-0-13771600-1328899256_thumb.png

 

 

När du kommer in i BIOS setup så tryck F9 eller gå till Exit menyn och välj Load BIOS default, spara ändringarna och gå ur.

post-73434-0-96626200-1328898539_thumb.png

Fick upp skärmbild när jag dragit kopplat ur hårddisken och sen satte jag i den igen medans datorn var på och tryckte F1 "Run Normal eller vad det nu var.. och allting fungerade normalt som vanligt igen och jag kunde stänga av och starta datorn helt normalt flera gånger om,tills nu. Samma sak hände igen. Satt och spelade "Heroes of Newerth" och precis när rundan var klar så stod det entering sleeping mode och sedan No Video Input.. fast denna gången stängdes inte datorn av och jag satt fortfarande och kunde snacka med folk på skype ^^.

 

Har ingen möjlighet att testa med ett annat grafik kort.. :(

 

https://www.inet.se/produkt/5315195/corsair-8gb-1x8092mb-cl10-1600mhz-vengeance

 

Kör bara med ett Ram Minne.. Ska ta och kolla vilken slot jag satt den i.

 

Innan var det VGA - VGA med en DVI adapter och nu är det en helt vanlig VGA - DVI

 

Ska ta och kolla om minnet sitter rätt och alternativt försöka göra som innan för att få datorn att fungera igen ^^

 

Moderkort:

Minnestyp DDR3

Hastighet 2000(O.C)/1800(O.C)/1600(O.C)/1333(O.C)/1066MHz

 

RAM:

Minnestyp DDR3

Hastighet 1600 MHz

 

 

EDIT: Ram-minnet satt på rätt Slot dvs Vit A1 alltså den som är näst längst till vänster?

Och Grafik-kortet satt i rätt slot aswell.

 

 

 

 

Tack för din hjälp :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick upp skärmbild när jag dragit kopplat ur hårddisken och sen satte jag i den igen medans datorn var på och tryckte F1 "Run Normal eller vad det nu var..

Ehh?

Du skulle göra en "När du kommer in i BIOS setup så tryck F9 eller gå till Exit menyn och välj Load BIOS default, spara ändringarna och gå ur."

Se längst ned i inlägg #19

 

Dessutom så skall nätsladden vara urkopplad från vägguttaget när du håller på att kopplar i och ur enheter, annars risk för skador.

 

Satt och spelade "Heroes of Newerth" och precis när rundan var klar så stod det entering sleeping mode och sedan No Video Input.. fast denna gången stängdes inte datorn av och jag satt fortfarande och kunde snacka med folk på skype

Det där tycker jag är extra konstigt att datorn försöker gå in i energisparläge när den används. Det är ju troligen därför grafikkortssignalen också uteblir och bildskärmens meddelande kommer upp att det inte finns någon signal.

 

Ta och kontrollera att energisparläget är avstängt.

 

Har du Windows 7?

Start > i sökfältet skriv energi > i listan som kommer upp klicka på Redigera energischema > kontrollera vad det står om att skärmen skall släckas ned. Kan ju kanske bara vara denna som går in i energisparläge och då brukar det ju räcka med att röra musen, annars så stänger du av detta genom att klicka på rullgardinslisten.

 

På min stängs skärmen helt efter 20min inaktivitet då kommer inte ens " No Video Input" , alltså att jag inte rört mus eller tangentbord på 20min, men datorn är fortfarande på och fungerar som vanligt. Skärmen startar direkt efter några sekunder när jag rör musen.

post-73434-0-27236100-1328986213_thumb.png

 

Men detta kanske, klicka på Ändra avancerade inställningar (ovan) > i rutan Avancerade inställningar klickar du först på detta nedan (om valet finns):

post-73434-0-46646500-1328986380_thumb.png

 

Sedan expanderar du energialternativen enligt bilden nedan och stänger av detta samt schemaläggningen

 

post-73434-0-05823200-1328986616_thumb.png

 

Allting tyder ju på att det är något med detta, troligen grafikkortet som stänger ned sig, eftersom datorn fortfarande är påslagen och fungerar och att skärmen visar " No Video Input" tyder ju på att den också är påslagen.

 

Ja jag vet inte, ett långskott kanske.;)

 

Men testa att ändra som sagt och se hur det fungerar och framför allt - när skärmen stänger ned sådär, går det alltså inte att väcka den genom att rör musen eller trycka på nån tangent?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu så står det ju No Video Input så då kan jag inte pilla på energi inställningarna precis.. så skall jag först dra ut hårddisken och sen F9 bla bla.. och sen stänga av datorn koppla i hårddisken och så ska det troligtvis fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag undrar över en sak. Du har väl två DVI kontakter på grafikkortet. Har du samma problem oavsett vilken kontakt du använder för bildskärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för din hjälp. Ja jag har två kontakter och har testat båda med samma resultat :(

 

Tack för din hjälp :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så skall jag först dra ut hårddisken och sen F9 bla bla.. och sen stänga av datorn koppla i hårddisken och så ska det troligtvis fungera?

Nej - rör inte hårddisken alls, den har troligen ingenting med dettaa att göra.

Men du skall gå in i BIOS setup och göra Load BIOS Defaults. Enklast är att titta på bilden jag lagt upp och gör som det står i Exit menyn, sedan spara och gå ur.

 

Och har du ingen bild så lär du väl bli tvungen att stänga av datorn om du inte lyckas väcka den. Sedan drar du ur nätsladden i minst 20 sekunder och startar datorn och börjar med att gå in i BIOS, sedan tar du energispar-inställningarna.

 

Annars vet jag inte.

Kanske vertpre har något mer att komma med, han brukar vara duktig på sådant.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...