Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk startar inte


E_girlen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en extern hårddisk som jag haft i lite över ett år. Det är Seagate Expansion Desktop Drive på 1TB. Den har fungerat klockrent ända tills igår då den helt plötsligt vägrar att starta. Den gröna lampan på framsidan lyser inte ens, men man hör ändå på den att den är igång på något sätt... Känns väldigt märkligt då den fungerade alldeles utmärkt kvällen innan då den var kopplad till min mediaspelare, men ja, jag tar tacksamt emot tips på vad som kan vara fel. Och om det nu är så att den inte vill vara med längre så tar jag gärna emot tips på vart man kan vända sig för att utvinna datan från hårddisken till ett shysst pris.

 

Mvh

Emmy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara att antingen hårddisken gått sönder eller den styrkrets i externa chassit eller något liknande.

 

Mitt vanliga tips vid bråkande externa diskar är att ta ur dem ur sitt chassi och ansluta dem internt i datorn för att se om de går att läsa där.

 

Har du möjlighet till det?

 

Om det är så illa att hårddisken icke är läsbar där, att det inte går att reparera eventuellt fel, då är det tyvärr inte billigt att låta företag rädda data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bäst att plocka ut den och se om den fungerar utanför.

Jag har fått "slakta" flera USB externa hdd av både WD och Iomega fabrikat för att de pajat.

Det är bra att ha en usb-docka så man kan testa och eventuellt återanvända hdd som man plockat ut.

Ibland är det usb-kortet eller strömförsörjningen som havererat och då är det ju inget fel på hdd i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aurora Data Recovery

Hej!

. . . . . så tar jag gärna emot tips på vart man kan vända sig för att utvinna datan från hårddisken till ett shysst pris.

 

Mvh

Emmy

 

Hej Emmy,

 

Aurora hjälpa dig gärna med din HDD problem.

Aurora Data Recovery, som är Sveriges ledande data recovery företag, med hela 27års efarenhet, har kostnadsfri telefon rådgivning, samt (endast för privat personer) även kostnadsfri 1:a diagnos i egna laboratorier lokaler.

 

Aurora har dessutom stark subventionerad pris för privat personer :)

 

Aurora har en imponerande antal nöjda klienter och det är vår förhoppning att du snart blir en av dessa.

Du kunde börja med ett enkelt samtal och diskutera eventuell räddning av Din data.

Jana P

Kund support.

 

Data Recovery länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en extern hårdisk som slutade fungera, det visade sig att det var usb-kabeln som var trasig.

Det kan vara värt att testa med en annan kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Det kan vara att antingen hårddisken gått sönder eller den styrkrets i externa chassit eller något liknande.

 

Mitt vanliga tips vid bråkande externa diskar är att ta ur dem ur sitt chassi och ansluta dem internt i datorn för att se om de går att läsa där.

 

Har du möjlighet till det?

 

Om det är så illa att hårddisken icke är läsbar där, att det inte går att reparera eventuellt fel, då är det tyvärr inte billigt att låta företag rädda data.

Man ska aldrig försöka starta en disk som har gått sönder. Då blir det ännu värre. Hårddisken kan bli helt oräddningsbar. Finns det ordet på svenska ?  Hur man nu kan starta en hårddisk som har gått sönder är en gåta för mej. Då har den inte gått snder helt och hållet i alla fall. Man lär få samma meddelande som man fick från början när hårddisken gick sönder "No boot disk " , "Boot disk drive failure", "Hard disk drive failure insert system disk and press enter", "Non system disk or disk error" kan det också stå påstod ett dataräddningsföretag. Jag kommer inte ihåg vilket operativsystem det gällde. Jag vet dock inte vilka meddelanden man kan få på en exerb hårddisk. En sån vill jag inte ha! 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE när det gäller externa diskar kan man aldrig veta om det är disken, om än det är troligt, eller chassit eller något annat som gått sönder.

 

Ansluter man disken till en direkt i dator finns det ivartfall en liten chans att man kan rädda data från den då datorn har betydligt bättre kontroll på disken direkt än via USB.

 

Men du har rätt i sak, en skadad disk ska snurra så lite som möjligt. Varje varv på disken kan göra mer skada men samtidigt om man kan rädda sina data in den kraschar totalt är mycket vunnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att denna tråd är tre år gammal och E_girlens problem har lösts på ett eller annat sätt för länge sen.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...