Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samsung MicroSDHC-kort fungerar ej i min MP3-spelare


Mr Micro

Rekommendera Poster

Hej! smile.gif

 

Jag är ny här och hoppas att jag kan få hjälp med ett problem jag har med mitt SDHC-kort.

 

Jag köpte nyligen en mp3-spelare (Sandisk Sansa Clip+ http://www.webhallen..._clip_8gb-svart ). Den har stöd för microSDHC-kort, som i nuläget finns i storlekar upp till 32 gb. Jag köpte därför till just ett sådant 32 gb microSDHC-kort till mp3-spelaren (http://www.webhallen..._microsdhc_32gb).

 

Mp3-spelarens egna lagringsutrymme fungerar felfritt - man kan båda lägga in och lyssna på musik utan problem. Men när jag sätter i sdhc-kortet i mp3-spelaren och sedan kopplar in den via USB-kabel och försöker lägga in musik i sdhc-kort-mappen så uppstår ett felmeddelande. Första gången jag provade så stod det (som sig bör) att kortet var tomt, men när jag försökte lägga in musik fungerade det inte för att "det inte gick att kopiera filen".

 

Sedan tog jag ut sdhc-kortet ur mp3-spelaren och satte istället in det i sdhc-adaptern och sedan in med den direkt i datorn. Nu kunde jag se fler mappar (!) och dessutom lägga in musik helt utan problem. Jag trodde att problemet var löst. MEN, när jag sedan satte in sdhc-kortet i mp3-spelaren, hittades inte den nya musiken som jag hade lagt in och gick man in i mappen som heter "external sd card" stod det att den var tom, fastän jag precis hade lagt in 25 gb musik!

 

När man sedan stoppade in mp3-spelaren i datorn via USB igen (med det musikfyllda sdhc-kortet) och försökte hantera sdhc-kortet den vägen, stod det angivet helt korrekt hur mycket utrymme som var kvar på sdhc-kortet, men man kunde inte hitta några mappar eller filer i det på något sätt!

 

Sedan tog jag ut kortet och försökte fram och tillbaka, ibland stod det att kortet var helt fullt fastän det inte var det! Inte heller då kunde man hitta några filer eller mappar på kortet.

 

Vad ska jag göra? Kan det vara så att Samsungs microSDHC-kort inte är kompatibla med Sandisk Sansa Clip? Ska jag formatera om SDHC-kortet (är inte det riskabelt?)?

 

Väldigt tacksam för svar! smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att Samsungs microSDHC-kort inte är kompatibla med Sandisk Sansa Clip?

Visst kan det vara så.

Jämför man med moderkort till datorer så kan man här se att det här moderkortet stöder upp till 32GB minne och DDR3 2133 minne

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3910#sp

kollar man på "Memory Support list" så är max 2133 minne 4 st 2GB=8GB

och det mesta som finns med på listan är 4st 4GB=16GB INTE 4st 8GB =32GB

 

det finns ett "teoretiskt" stöd för 32GB (om nån tillverkar 8GB minne som moderkortet orkar "dra")

 

Det kan alltså vara så att din mp3 inte stöder ditt 32GB (men andra 32GB, fråga säljaren)

 

det kan också vara så att det helt enkelt är fel på din mp3 spelare och det är förklaringen till att den inte hittar ditt 32GB minne.

Kontakta säljaren, det kan ju vara fel på mp3 spelaren helt enkelt.

Vilket borde falla under garanti i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ofta problem med de minsta minneskorten microSDHC som du har problem med och M2. Min erfarenhet är att problemet inte har med hårdvarustöd utan glappkontakt mellan minneskort och läsare. Har själv fått reklamera några kortläsare efter kontaktproblem. Det har aldrig varit minneskortet som är problemet utan läsaren med dålig kontakt.

 

Mitt tips: Reklamera spelaren som "jannejanne" redan tipsat om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...