Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej bränna återställnings skivor (Sony vaio)


Daniels91

Rekommendera Poster

Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta skumma problem.

Skulle hjälpa en kompis att skapa återställningsksivor men så vägrar den bränna.

Han har en sony vaio VGN-NW21MF och när vi går via vaio recovery manager och väljer create recovery discs, väljer vilken typ av DVD och kör igång så tänker den en stund och sedan säger den "please insert a blank disc" fast vi har en tom DVD+R skiva i.

 

Datorn bränner i andra fall utan problem, det är bara via "create recovery discs" som det inte fungerar. Vi har även testat att starta i felsäkert läge och bränna därifrån men det blir ingen skillnad.

 

Har någon erfarenhet av detta? varför tror vairo recovery manager att det inte är någon tom skiva i fast det är det?

 

Tack på förhand, mvh daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem för några veckor sedan på en ASUS-laptop . Programmet verkar vara väldigt känsligt för skivkvalite, fick byta 4-5 skivor innan skivorna var färdiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem för några veckor sedan på en ASUS-laptop . Programmet verkar vara väldigt känsligt för skivkvalite, fick byta 4-5 skivor innan skivorna var färdiga.

Ja då skulle jag nog rekommendera att testa DVD-R helst av Verbatim fabrikat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tack för alla svar :)

 

Flyfisherman: Det är den modellen du länkade. Vet inte exakt vilken sorts skiva den kräver, men det har ju fungerat att bränna +R vid andra tillfällen. Är osäker nu om det stod någonstans vilken sorts skiva den vill ha, måste kolla upp det med honom. (tror dock att det stod att den ville ha +R eller -R, men är inte helt säker).

 

Tune: Kan det ha med kvaliten på skivor att göra? För det går ju att bränna vid andra tillvällen på dom skivor han har, men just med vaio recovery manager så går det inte?

 

Kranis-97: DVD-RW ville den iaf inte ha kommer jag ihåg och det gick inte att välja CD. Det var antingen DVD eller DVD DL.

 

Tack för alla svar, jag hoppas det kommer upp fler ideer vad detta kan bero på.

Ska råda han att köpa kvalitetskivor och testa, jag är ändå öppen för fler förslag över detta skumma problem :)

 

Tack, mvh daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn ny?

För i så fall finns det ju möjlighet att kontakta Sonys support. Jag fick felmeddelande när jag skulle bränna mina återställningsskivor och då skickade Packard Bell skivor gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tune: Kan det ha med kvaliten på skivor att göra? För det går ju att bränna vid andra tillvällen på dom skivor han har, men just med vaio recovery manager så går det inte?

Det var precis den uppfattningen jag fick när jag brände recovery-skivor, brännaren var mycket känsligare för skivkvalite än annars. Den brukar aldrig klaga annars men då fungerade bara typ hälften av skivorna.

 

Gör som tips ovan, välj någon DVD-r-skiva med bra kvalite. Välj absolut inte Fuji(gröna) up to 2x DVD-RW för dessa blev ratade till 100 %, har konstaterat att dessa är skräp vid mer än ett tillfälle. CD-r/rw kan du nog också glömma för de alternativet fanns inte när programmet frågade efter skivor. Dessutom 3-4 DVD-skivor omräknat till cd blir omkring 15 skivor. Inget kul den dag man ska använda skivorna.

 

Ett annat tips är att kopiera recoverypartitionen till en annan disk. Installera ett program som kan ge den enhetsbokstav så att den blir synlig och går att kopiera, t.ex EASEUS Partition Master 9.1.0:

http://www.partition-tool.com/download.htm

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med vilka skivor som fungerar med sin brännare, är inte något nytt, det gäller att man hittar det märke och version som fungerar med just ens egen brännare, men generellt så brukar något dyrare skivor fungera bättre än billigare och lite udda märken.

Och ibland så fungerar - skivor bättre än + skivor av någon anledning.

 

Själv så kör jag helst med TDK skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör själv med Verbatim DVD-R 16x

http://www.sweburn.com

och tänk på det normalt går åt flera stycken DVDer

Så du har hemma.

 

Apropå ämnet

http://www.datormagazin.se/artiklar/nyheter/20120118/butikskedja-stams-av-microsoft

 

det intressanta är att Microsoft stämmer Comet.

Det betyder om texten är rätt att Microsoft inte lyckats övertyga brittiska rättsväsendet att Comet gjort nått enligt brittisk lag brottsligt.

 

För då hade det ju startat en "vanlig rättegång mot piratkopierare"

av den typen rättegångar det varit några stycken i Sverige.

 

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2082455/Comet-sued-Microsoft-chain-sold-94-000-counterfeit-Windows-recovery-discs-customers.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var precis den uppfattningen jag fick när jag brände recovery-skivor, brännaren var mycket känsligare för skivkvalite än annars. Den brukar aldrig klaga annars men då fungerade bara typ hälften av skivorna.

 

Gör som tips ovan, välj någon DVD-r-skiva med bra kvalite. Välj absolut inte Fuji(gröna) up to 2x DVD-RW för dessa blev ratade till 100 %, har konstaterat att dessa är skräp vid mer än ett tillfälle. CD-r/rw kan du nog också glömma för de alternativet fanns inte när programmet frågade efter skivor. Dessutom 3-4 DVD-skivor omräknat till cd blir omkring 15 skivor. Inget kul den dag man ska använda skivorna.

 

Ett annat tips är att kopiera recoverypartitionen till en annan disk. Installera ett program som kan ge den enhetsbokstav så att den blir synlig och går att kopiera, t.ex EASEUS Partition Master 9.1.0:

http://www.partition-tool.com/download.htm

 

Hej, tack för tipsen, ska prova med bättre skivor :)

 

En fråga bara ang ditt andra tips som värkade intressanst. Vad skulle jag sen göra om jag lyckas kopiera recoverypartitionen till en annan disk? Ska jag bränna den då på något sätt? Isf, går det då att bara bränna den som vanligt via Nero? Eller tänkte du på något annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga bara ang ditt andra tips som värkade intressanst. Vad skulle jag sen göra om jag lyckas kopiera recoverypartitionen till en annan disk? Ska jag bränna den då på något sätt? Isf, går det då att bara bränna den som vanligt via Nero? Eller tänkte du på något annat sätt?

 

Om du inte lyckas bränna skivorna kan du lägga innehållet på ett Bootbart USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga bara ang ditt andra tips som värkade intressanst. Vad skulle jag sen göra om jag lyckas kopiera recoverypartitionen till en annan disk?

En mycket intressant fråga. För det gäller ju att kunna använda recoveryn.

 

På en del datorer är BIOS så konstruerat så man genom att trycka på en F-tangent (rätt F-tangent givetvis men det är bara 12 st att prova mellan) när datorn startar så kommer man åt recoveryn/kan starta recoveryn.

 

På en HP bärbar som en granne har kommer man åt recoveryn från ett program HP installerat i Windows. Så startar inte Windows kommer man inte åt recoveryn.

Hon startade recoveryn.

Nästa dag när hon skulle starta datorn blev det bara svart skärm med felmeddelanden i vit text.

Dvs hon kom aldrig in i Windows Vista. Lösningen blev akut en linuxCD.

Nu kör hon XP. Bristen på drivare till nätverkschipet löstes med ett USB, nätverkskort som det fanns XP drivare till..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlägg som är "off-topic" och handlar om juridik återfinns här:

//eforum.idg.se/topic/334231-delad-trad-microsoft-stammer-comet/

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...