Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laga hårddisk


cowi

Rekommendera Poster

Pm du inte lyckas skapa katalogen /media /disk så kan du montera /dev/sda1 på någon katalog, som finns färdigt. Lämpliga är /media och /mnt. Att du inte lyckas skapa katalogen beror på att CD:n inte är skrivbar.

Så du måste använda en katalog som finns på CD:n som monteringspunkt. Kommandot mkdir skapar kataloger.

Använd ls för att hitta kataloger och filer.

 

Koden du hittat på nätet utför samma sak. Dock måste du ändra lite. Det som saknas är sökvägen för loggfilen rescue.log.

ddrescue -n / dev / sdc / dev / sdb /media/rescue.log

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! fagerja för att du svarar, du får inte tröttna på mig. Det här är min första kontakt med Linuxvärden.

 

Vad är igentligen en monteringspunkt och vad innebär det att montera på en katalog.

 

Kan du ge mig lite konkret kod hur jag skall få till det här med loggfilen vore jag tacksam.

 

Tanken är väl att logfilen sparas så att den senare går att öppna och läsa av vad som gått bra/dåligt

 

Jag kan se katalogen mnt under / men inte någon media

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monteringspunkt är platsen i hierarkin där du lägger in filsystemet på en enhet (t.ex. disk, CD eller USB.minne).

I Linux och övriga POSIX-OS ligger allt i kataloger under /. I Windows monteras filsystemen på enhetsbokstäver (t.ex C:, D: o.s.v.). Även i Windows är det möjligt att montera i en mapp (=katalog) Länk.

 

I linux ser filsystemträdet ut så här (endast huvudgrenar):

/

/bin systemprogram

/boot startprogram

/dev hårdvara

/etc systeminställningar

/home anvädarnas hemkataloger

/lib systembibliotek

/media externa enheter

/mnt externa enheter

/opt programsviter, som inte ingår i distributionen

/proc systemdata (virtuell katalog i RAM)

/root roots hemkatalog (root = huvudadministratör)

/sbin systemprogram som fodrar administrationsrättigheter

/sys systemdata

/tmp temporära filer

/usr program (underkataloger bl.a.: /usr/bin, /usr/doc, /usr/etc/, /usr/lib, /usr/sbin, /usr/share)

/var variabelt systemdata

 

Din Windowspartition (/devsda1) kan du montera i /mnt eller en underkatalog i /mnt om det finns någon eftersom /media saknas. Dessa kataloger är likvärdiga.

 

Det är inte nödvändigt att du sparar loggfilen på din Windowspartition. Det fungerar även med ett USB-minne (som då blir /dev/sdd1). Monteringskommandot blir då mount /dev/sdd1 -t vfat /mnt

Första körningen av ddrescue blir då: ddrescue -n / dev / sdc / dev / sdb /mnt/rescue.log

 

Ddrescue behöver loggfilen för att veta vad som redan kopierats så att det kan fortsätta där det slutade med det som ännu inte kopierats. Vid första körningen hoppar ddrescue över skadade sektorer för att sedan läsa dem vid nästa körning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket

Nu har jag lyckats spara logg filen på ett Usb-minne.

 

Jag har två partitioner på måldisken för jag tänkte ta en kopiera till partition 2 senare.

Körde

ddrescue -n -f /dev/sdc /dev/sdb1 /mnt/rescue.log

Fick lägga till växel -f för jag fick ett meddelande om att den ville skriva över

Sedan ändrade jag till sdb1 för målfilen för att få kopian på partition 1

 

Allt ser bra ut håller på någon timma, skriver att 19998 av 20000 har räddats.

 

Sedan försöker jag köra

ddrescue --direct --max-retries=3 /dev/sdc /dev/sdb1 /mnt/rescue.log

får då

ddrescue: Can´t open output file: Nu such file or directory

 

Vid omstart av rescue och samma kod blir meddelandet så här

ddrescue: Output file exist and is not a regular file

och föreslår --force men att då all data försvinner

 

Tittar då i windows diskhaterare där finns båda partitionerna men partition 1 har nu inget filsystem

Filhateraren visar inte partition 1

 

Kör fdisk och där visas också båda partitionerna.

Ser partition sdb1 i mc men vet inte hur man visar innehållet.

 

Skall man montera loggfilen vid varje ny start rescueCD

 

Tacksam för mer hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet du gjort är att du kopierat hårddisken till en partition. Målet skall antingen vara en enhet (hårddisk) eller en fil. Se punkt 4 i inlägg #23. Detta för att första cylindern (som innehåller MBR) och inte kan ingå i en partition blir kopierad när när orginalet är en disk. Det är ganska besvärligt att korrigera så jag föreslår att du gör om kopieringen. Då måste du först skapa ett filsystem (formatera) på partitionen /sdb1. Montera sedan filsystemet på /mnt. Du kan ha loggfilen på samma filsystem som kopian. Kommandot för ddrescue blir:

 

ddrescue -n -f /dev/sdc1 /mnt/hd_kopia /mnt/rescue.log

 

 

Filsystemet där loggfilen finns måste vara monterad. Filsystemet hålls monterat tills du stänger av datorn eller bootar om eller avmonterar med umount.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Försöker montera partitionen sdb1 (som jag har formaterat till NTFS) till mnt

har skrivit:

mount /dev/sdb1 -t ntfs /mnt

 

Får svaret

mount: Varning: /mnt seens to be monted read-only

 

Vad kan nu detta bero på, har kollat på sdb1 i windows och där går det att skriva till den.

 

Tacksam för ytterligare hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte till det, skall jag inte skriva så här:

 

mount /dev/sdb1 -t ntfs /mnt -o rw

 

Får svaret

mount: Varning: /mnt seens to be monted read-only

 

Vad gör jag för fel nu då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör inga fel. Problemet beror på att Microsoft inte har publicerat dokumentation en för NTFS. NTFS finni flera varianter och alla har inte skrivstöd. Tror att enklaste lösningen är att du skapar ett ext2 eller ext3 filsystem på /dev/sdb1. Det finns flera drivrutiner för att läsa ext2 i Windows.

http://www.howtoforge.com/access-linux-partitions-from-windows

 

Filsystemet skapas med: mkfs.ext2 eller mkfs.ext3. Skillnaden mellan ext 2 och ext3 är att ext3 har journal.

I monteringskommandot ersätter du ntfs med ext2 eller ext3 beroende på vilket du skapade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filsystem ext2 vill inte skapas på sdb1

 

Har försökt med

 

mkfs.ext2 /dev/sdb1

och

mkfs -t ext2 /dev/sdb1

 

Båda får svaret

/dev/sdb1 is mounted: will not make a filesystem here!

 

Finns det något botemedel mot detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Partitionen skall inte vara monterad nät man skapar ett nytt filsystem på den. Kör inte mount-kommandot efter att du startat datorn eller avmontera med kommandot: umount /dev/sdb1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack fagerja vad skulle jag göra utan din hjälp.

 

mkfs.ext2 /dev/sdb1

verkade gå efter omstart

 

Har kört

ddrescue -n -f /dev/sdc1 /mnt/hd_kopia /mnt/rescue.log

och startade

ddrescue --direct --max-retries=3 /dev/sdc1 /mnt/hd_kopia /mnt/rescue.log

igår vid 16-tiden

Har nu kommit till Retrying bad sectors... Retry 1

 

Börjar bli orolig att det blir som förra gången att det inte blir något läsbart på målpartitionen sdb1.

Kan jag avbryta med Ctrl-c ,och på något sätt kolla att det funkar, och sedan fortsätta med samma kommando.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag en fil Hd_kopia på första partitionen (enh T) på den externa hårddisken.

 

Har instalerat programmet DiskInternals Linux Reader.

Skickar med en skärmbild

 

Men

 

1 Går det att öppna filen (Avbilden) hd_kopia och

 

2 Spara den till en annan enhet och få filformatet NTFS

 

3 Den ursprungliga hårddisken (den som är klona) innehåller troligen fel i filsystemet följer detta med till kopian?

Prt sc Diskinternal Linuxus Reader.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vet inte om det går i Windows. I Linux går det att montera filsystemet, som finns i filen hd_kopia. Skapa först en katalog under /mnt.

med kommandot: mkdir /mnt/katalognamn

Kommandot är mount -o loop /mnt/hd_kopia /mnt/katalognamn.

 

2. Filsystemet på kopian är NTFS.

 

3. Felen på filsystemet följer med till kopian. Kan åtgärdas med chkdsk. Data som funnits på skadade oläsliga sektorer går dock inte att återställa. Om filsystemet inte har stora skador bör du kunna direkt kopiera merparten av filerna under linux till en annan partion med NTFS-filsystem. Du borde kanske för det använda en annan live_CD distrubution, som t.ex Ubuntu, som har fullt stöd för att skriva till NTFS och GUI.

 

Nu känner jag inte till hur NTFS filsystemet är uppbyggt. Det kan eventuellt gå att direkt kopiera in kopian på en partition med dd. Pröva med kommandot: dd if=/mnt/hd_kopia of=/dev/sdb2 bs=512 count=39037877.

if= varifrån, of= vart, bs=blockstorlek (i detta fall 1 sektor) och count är antalet sektorer (=filstorleken i byte/512).

/dev/sb1 skall vara monterad på /mnt när du kör kommandot. Tar ganska lång tid och får inte avbrytas. Observera att dd inte varnar så det är mycket viktigt att destinationen (värdet på of är rätt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linuxprogram som du kan använda för att återskapa filer med: foremost http://formost.sourceforge.net och PhotoRec http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec. Det senare finns även till Windows. De är båda program som är oberoende av filsystem så de kan rädda data även om filsystemets databas saknas eller är korrupt/överskriven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack fagerja för att du varit tålmodig och gett mig alla svaren utan din hjälp hade detta projekt misslyckats.

 

Har nu kört dd till en partition med NTFS

 

Sedan har jag kört chkdisk och fått tillbaka alla viktiga filer (bilder och dokument)

 

Tänker hämta FotoRec och se om det hittar ytterligare några filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Konstigt att det lyckades. Man ska inte starta om en dator där hårddisken har kraschat... Denna hårddisk funkar ialla fall. Spin Up time har inte ändrats på denna dator och den stänger av sej när den blir för varm. När min nya dator kraschar har jag ingen koll på. Programmet Crystal disk info som jag har installerat där är inte tillförlitligt. Det finns ett annat som heter Drive health som funkar bättre men det måste man registrera efter 30 dagar...När programmet visar "near T.E.C" då är det dags att byta ut hårddisken.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Min hårddisk kommer inte att kunna räddas när den kraschar för jag tänker inte sitta och vakta datorn. Hdd Health var ett av de första programmen som jag installerade på datorn. Jag har en dator som spin up time har ändrats på. Den använder jag bara till att spela spel på och att läsa CD-R och DVD-R. Jag har Windows 98 på den datorn. Det är en Pentium 400. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hårddisk kommer inte att kunna räddas när den kraschar för jag tänker inte sitta och vakta datorn. Hdd Health var ett av de första programmen som jag installerade på datorn. Jag har en dator som spin up time har ändrats på. Den använder jag bara till att spela spel på och att läsa CD-R och DVD-R. Jag har Windows 98 på den datorn. Det är en Pentium 400. 

/Maria

En kraschad hårddisk går inte att reparera men ofta går det att rädda datat, som lagrats på den. Om disken spinner upp så gör man först en avbild av disken till en annan disk med ddrescue. Alla återvinningsförsök görs sedan på avbilden. Om disken inte spinner upp så kan endast dataåtervinningsföretag rädda datat.

 

Problem med att läsa från en disk kan även bero på korrupt filsystem,  kabelfel eller dålig kontakt. Första åtgärd är att kolla att kablarna  är felfria och sitter ordentligt på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo just detta med kablar är ju viktigt. Jag ska märka kablarna så  att jag kopplar rätt nästa gång jag ska använda mina andra datorer och ska koppla tillbaka till denna dator ...

 Men om man startar datorn och det står "non system disk error" så ska man stänga av den så fort som möjligt. Om man har tur upptäcker man att man bara har glömt en diskett i. Men om hårddisken har kraschat ska man inte starta om den. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänligen respektera att detta är cowis tråd om sin dåliga hårddisk. Tråden ska inte användas för inlägg om annat.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...