Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator som startar när jag inte vill


aweste

Rekommendera Poster

Jag har en stationär Fujitsu Siemens Celsius där nätspänningen kommer via en huvudströmbrytare på ett grenuttag där jag stänger av allt i min verkstad/hemstudio på en gång. Mitt problem är att datorn startar så fort jag slår på strömbrytaren; om jag bara skall göra nåt snabbt i verkstaden vill jag inte att datorn går i gång. Jag har haft minst fyra datorer innan som inte betett sig på det här viset. Nån som har koll på om det är nåt som går att ändra? Jag har kollat igenom BIOS (som är från Phoenix) men hittar inget som verkar stämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut snabbaste är kanske ett extra grenuttag med strömbrytare till dator, skärm, skrivare?

Uppgraderat till senaste BIOS från tillverkaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas en inställning för vilken åtgärd datorn skall vidta efter t.ex. ett strömavbrott!

 

Den står troligen på att starta datorn, du bör ändra den till "ingen" etc.!

 

Hittar du inte den inställningen så ladda ner moderkortets manual från dess tillverkares webbplats och se däri! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Winguider! Jag såg inställningen när jag först var inne i BIOS men tyckte inte att det stämde med "after power failure" eller vad det hette, tyckte inte att mitt problem handlade om strömavbrott.

 

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där du beskriver om "autostart", gäller det också om du har huvudbrytaren på i verkstan men bara drar ur sladden till datorn, väntar en minut och sedan stoppar in kontakten i vägguttaget igen?

 

Mycket möjligt att det kommer ström "spikar" från huvudbrytaren som tar sig igenom till moderkortet och aktiverar påslaget.

 

När man stänger av datorn med vanliga avstängningsknappen på framsidan/fronten så heter detta Soft Power Off och normalt ligger en liten spänning kvar på moderkortet för att hantera påslaget via knappen på fronten igen (förutsatt att det finns spänning till nätaggregatet). Den kortsluter ju endast två stift på moderkortet just när du trycker på knappen.

En spik eller transient kan mycket väl aktivera påslaget.

 

Så en separat dosa som jannejanne nämner kan vara lösningen.

Testa som sagt att bara dra ur sladden från vägguttaget först som jag beskrev ovan.

 

Och inställningen i BIOS vid strömavbrott sätter du till att inte starta om datorn när strömmen återkommer.

 

Mvh

 

[Edit] Så här ser inställningen i BIOS ut på mitt ASUS moderkort

post-73434-0-95420100-1327092369_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart värt 1 poäng Winguider. Tänkte i mitt enfald att har man gått igenom BIOS

Jag har kollat igenom BIOS (som är från Phoenix) men hittar inget som verkar stämma.

så har man gjort allt rätt. (Dvs datorn startar ej själv efter strömavbrott)

Så jag gissade på strömspikar när allt verkstan kopplades in (tex luftkompressorn)

och föreslog ett extra grenuttag med strömbrytare.

För att hålla datorn lugn. Och skydda den mot spikar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...