Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minneskort till gammal videokamera


aweste

Rekommendera Poster

Jag har fått en gammal Samsung VP-D453 videokamera av svärfar, den går på DV-kassetter men man kan även spela in på minneskort. Det sitter i ett Memory Stick 128 MB som jag förstått är av första generationen, längsta modellen och inget PRO eller Duo. Nu funderar jag på om det går att slänga i ett större minne. Det finns ju adaptrar så att man kan få in ett PRO Duo men frågan är om kameran klarar av att adressera mer än 128 MB. Nån som har koll? Jag hittar inget relevant i manualen.

 

 

För referens:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Memory_stick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Osäker på just din kamera, men jag har själv en äldre Canon MV-830i med DV-kassetter och minneskort. Minneskortet använder jag aldrig - har aldrig gjort utom för att testa.

 

På den videokameran är minneskortet endast om man vill ta stillbilder med videokameran och dessa blir långtifrån bra, går inte att jämföra med filmkvaliteten som blir mycket bra.

Videofilmen går alltså inte att spela in på minneskortet, endast stillbilderna.

 

128 MB på minneskortet räcker för en hel del bilder med den låga upplösningen.

Tyvärr inget direkt svar på din fråga.;)

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, på den här går det att spela in på minneskortet även om primärsyftet verkar vara just stillbilder. Svärfar hade lämnat kvar fem videofiler, kvalitén var väl så där men jag vet inte om det blir bättre med band. De fem filerna var kanske på 15 minuter sammanlagt och det verkar rätt så tufft på 128 MB... kanske skulle göra en A/B-test med minne kontra band innan jag fortsätter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Åtminstone min gamla canon powershot G1, compact flash, klarar inte större kort än 2Gb men sätter man i ett 4Gb kort och formatterar i kameran så kan den använda 2Gb av kortet. Kanske din videokamera fungerar på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för svaret!

 

Jag har kollat runt lite på nätet där några har provat med 2 GB och då går det bara att använda för stillbilder. Knepet är kanske att formatera i kameran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...