Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av hårddisk


Mikael63

Rekommendera Poster

Priserna verkar ha sjunkit rejält nu och det är läge att ersätta min havererade 1 Tb disk.

 

Jag vill ha Samsung. Jag vill ha 1 Tb, för jämförelsens skull. Ev. blir det en större i slutändan.

Prisjakt ger på detta fem träffar.

Normalt skulle jag valt den billigaste men tänkte jag kunde inhämta råd om det är någon annan som bör väljas?

Ska sitta i ett kabinett (WD Essential) och vara igång 24/7.

Ska innehålla en del filmer och fungera som (dygnsvis)backup.

 

 

När jag ändå ska beställa tänkte jag ersätta mina Raid 0, 2 st 160 Gb med en disk. Alltså skippa Raid. (återstår att se om Clonezilla gillar min Raid0 men det är en annan sak.)

Den disken ska sitta i en stationär dator som används som vanlig surf/kontorsdator. Sims 2 som "värsta" spel på den.

Här räcker det gott med 320 Gb men 500 känns väl mer lämpligt.

Även här ger Prisjakt fem träffar.

Samma fråga här alltså - vilken bör jag välja?

Edit: Eller kanske en mindre/billigare till denna och en större till backupdisken?

 

Eller kanske omvänt - är det någon av dessa jag bör undvika?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av de 5 stycken 1 TB diskarna går två stycken långsammare med 5400 rpm, det lär väl göra att de blir mindre varma och det är nog bra i ett kabinett. Sedan behöver du väl tänka på vilka butiker du vill handla från och om hårddisken finns på lager.

 

Däremot när hårddisken används internt är det väl trevligare med 7200 rpm än 5400. 4 av dem finns endast i butiker som är okända för mig eller på CDON som har väldigt dåliga omdömen på sista tiden på prisjakt.

 

När jag kollade på hårddiskar för en vecka sedan visade det sig att mindre hårddiskar än 500 GB var inte vanliga i de butiker som har gott rykte och om de fanns så kostade de i stort sett lika mycket som en 500 GB hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger bara in... om du har lite pengar kvar efter köp av billiga diskar, köp en SSD disk med.... Ångrar nästan mitt köp av disk för en tid sedan, att jag inte köpte SSD då. Att ha som systemdisk, inget annat.

Kostar mer, från 11-12 kr/GB och uppåt jämfört med 0,6 kr/GB på vanliga diskar.

 

Cecilia, bra råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bra råd!

Funderade faktiskt på cdon.com. (visste inte de sålde sådant)

Jag är kund där sedan tidigare och tycker det jag beställt har levererats i tid osv..

 

SSD till en dator som väl närmar sig fem år och som i princip fått pensionera sig. (Fick tidigare agera filserver)

Nja? Är det värt pengarna tro? Skulle det vara bättre med en SSD som systemdisk till filservern?

 

Jag tycker jag läst, eller skummat igenom, några trådar här och då något om att en SSD också slits ut, att den inte klarar hur många överskrivningar som helt =? Hur tänker man då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD kanske är lite bortkastade pengar... på filserver, nej...

Men i en bärbar eller som systemdisk i en stationär :)

 

Hur de slits har jag inte satt mig in i men de allra flesta operationerna är ju trots allt läsoperationer. Om man är orolig kan man flytta det som skrivs ofta, som växlingsfil, till annan disk.

 

Okej, jag har bara funderat på, har inte testat SSD ännu.

 

Helt klart är att det än finns en bristsituation på hårddiskar. Jag menar, Samsungs diskar borde normalt sett finnas även i större nätbutiker som Komplett, Inet eller liknande.

 

Som Cecilia säger, ska du sätta disken i ett kabinett är det en bra idé att använda en "grön" disk, lite lägre varvtal och lite långsammare.

Ska man hårddra det är det är inte alls fel med 2,5" diskar i kabinett, de håller sig svala, men du har ju redan ett kabinett som du vill fylla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bra råd!

Funderade faktiskt på cdon.com. (visste inte de sålde sådant)

Jag är kund där sedan tidigare och tycker det jag beställt har levererats i tid osv..

Tack för poänge! :)

 

Jag var också överraskad att CDON sålde datordelar och på väg att köpa därifrån tills jag läste bedömningarna på prisjakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB 7200rpm

Kostade i höstas innan översvämningskatastrofen 483:- och idag kostar upp emot 11-1200:-

 

Men disken är jag mycket nöjd med och är rätt snabb och tyst. Haft den c:a 1 1/2 år nu.

Tester Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB

bit-tech: http://www.bit-tech....f3-1tb-review/1

 

tom's hardware: http://www.tomshardw...bit,2528-3.html

Citat:

The drive has a few more goodies in stock. The first is its operating range of 0°C to 60°C, allowing it to continue running all the way down to freezing. Other hard drives will typically only run down to 5°C. Only Seagate’s Barracuda XT is ready for more extreme temperatures.

 

We also like this Samsung drive’s power consumption of 4.9W at idle. Only a VelociRaptor or one of the specialized low-power 3.5” drives have been able to reach lower numbers in our test lab. The maximum power of 7.9W is less spectacular, but still decent. This also applies to power during HD video playback.

*****

 

JME data där steg priset för nån vecka sen och nu är rabatten på -22% kostar 1090:-

 

Eco Green diskar på mellan 5400-5800rpm drar mindre ström, oftast tystare.

HTPC eller kabinett där det är trångt och varmt, där skulle en sådan passa bra som utvecklar mindre värme och är tyst.

 

5400rpm fungerar ju mycket bra om disken skall användas för lagring och backup, ha sina övriga data på, filmer musik etc. Överföring av stora filer spelar ju då mindre roll på 5400 (även om detta går lite långsammare).

Men som boot disk för Windows med alla dessa tusentals små filer som skall läsas, etc. etc. så är ju en snabbare 7200rpm med kortare söktider och helst med 32MB cache (eller 64MB - dyr) helt klart att föredra.

 

Leveranstiderna/lagerstatus som redan nämnts är viktigt att kolla upp.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fly - kostar den så mycket idag. Köpte ju en sådan när min gamla 250 GB dog i höstas. På din inrådan. ångrar mig inte direkt men samtidigt, en SSD vore inte fel.

 

hehe, då kanske jag kan säga som så: Den som köper mig en SSD-disk kan få min 1 TB disk....

För ärligt, i dagsläget har jag mer än 1 TB ledigt men iofs är övriga diskar i gänget av lite långsammare art. En 120 GB SSD skulle räcka gott för operativet och lite program.

 

Någon intresserad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fly - kostar den så mycket idag. Köpte ju en sådan när min gamla 250 GB dog i höstas. På din inrådan. ångrar mig inte direkt men samtidigt, en SSD vore inte fel.

 

hehe, då kanske jag kan säga som så: Den som köper mig en SSD-disk kan få min 1 TB disk....

För ärligt, i dagsläget har jag mer än 1 TB ledigt men iofs är övriga diskar i gänget av lite långsammare art. En 120 GB SSD skulle räcka gott för operativet och lite program.

 

Någon intresserad?

Har en SSD i min gamla ASUS Eee901 på c:a 8GB, kan det va nåt?:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en SSD i min gamla ASUS Eee901 på c:a 8GB, kan det va nåt?:D

Tja, jag kan ju alltid lägga växlingsfilen där :thumbsup:

Fast som byte får du bara min trasiga 80 GB disk. Bara några sektorer du bör undvika att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar fortfarande vara svajigt med priserna.

När jag skrev tråden kostade ingen 1.5Gb Samsung över 700 kr.

Cdon.com var billigast.

När jag kollade Cdon.com och sorterade efter pris och sedan letade mig ner till Samsung så kostade en 250 Gb typ 318 kr om jag minns rätt.

Så man får kanske avvakta ett tag till, eller helt enkelt bevaka detta och slå till om det dippar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna inte med några stora förändringar förrän till juni eller andra halvan av året när det gäller priserna. Thailand som drabbades av översvämningskatastrofen stod för c:a 45% av världstillverkningen av hårddiskar och komponenter till dessa och katastrofen drabbade > 50% av fabrikerna.

Priserna kommer kanske inte tillbaks på en normal nivå förrän nästa år om det vill sig illa.

 

http://www.computerw...er_through_2013

 

http://www.idc.com/g...Id=prUS23134311

 

http://www.tomshardw...land,14232.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD kanske är lite bortkastade pengar... på filserver, nej...

Men i en bärbar eller som systemdisk i en stationär :)

 

Hur de slits har jag inte satt mig in i men de allra flesta operationerna är ju trots allt läsoperationer. Om man är orolig kan man flytta det som skrivs ofta, som växlingsfil, till annan disk.

 

Okej, jag har bara funderat på, har inte testat SSD ännu.

 

Helt klart är att det än finns en bristsituation på hårddiskar. Jag menar, Samsungs diskar borde normalt sett finnas även i större nätbutiker som Komplett, Inet eller liknande.

 

Som Cecilia säger, ska du sätta disken i ett kabinett är det en bra idé att använda en "grön" disk, lite lägre varvtal och lite långsammare.

Ska man hårddra det är det är inte alls fel med 2,5" diskar i kabinett, de håller sig svala, men du har ju redan ett kabinett som du vill fylla.

 

SSD är det bästa man kan göra för att snabba upp datorn! (Samt att stoppa i mer RAM).

Vill man hålla ner växlingsfilen, så är mer RAM "boten" för detta.

Även en äldre dator får betydligt mer "UMPH" med en SSD, samt mer RAM.

Win7/64 "behöver" 8GB RAM för att snurra på på "tomgång" när man kör vanliga grejer som exempelvis ordbehandlare eller surfar. ("En bra dator går alltid på tomgång"!)

hehe.. (Ni förstår nog vad jag menar, om ni tänker till lite..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
(återstår att se om Clonezilla gillar min Raid0 men det är en annan sak.)

Nix! Det gjorde den inte :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...