Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[LÖST] Använda dator som mobilt bredband kopplat till en router


Blindbock

Rekommendera Poster

Jag har försökt med Linux, XP, Windows 7 och wath ever. Att ha usb modem i datorn, dela det till routern WAN-port för att den ska sköta om DHCP adresseringen både trådat och trådlöst är kört eller? Klarar inte ens Conectify.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får du något felmeddelande?

isåfall va får du för felmeddelande?

va har du för operatör?

om du ska dela ut ditt usb modem så att fler datorer kan ansluta sig så måste du ha en 3g router för att göra detta.

här är en bra och billig 3G router

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/3g_4g_router/asus-rt-n13u/158172.5259/

 

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Anslut datorn till en av lanportarna på routern. Stäng av dhcp i routern och låt datorn sköta om utdelningen av ip-adresser.

Lycka till.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill tyvärr att routern ska sköta dhcp av olika anledningar. Har annars också en 3G router av märket Dovado 3G men tappar 2-3 Mb/s med denna.

 

Har provat bland annat detta i ny-installerat XP för ändamålet:

dela-datorn.jpg

 

Och detta i min D-Link DIR 855 med kabeln i WAN-poerten:

 

delad-router.jpg

 

Har försökt även med Dynamic ip men inte lyckats.

 

Fart med modem i datorn:

1711056686.png

Med modemet i min Dovado 3GN router:

1705446069.png

 

Så ni förstår nog varför jag vill ha datorn som bredbandsdelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn som är ansluten till routerns WAN-port har IP-adressen 192.168.0.1 så kan inte routern också ha den adressen utan den måste ha en adress som har ett annat tal efter sista punkten, t ex 192.168.0.2 eller 192.168.0.10. Dessutom får då inte routern dela ut IP-adresser som har 0 som tredje tal till de LAN-anslutna datorerna utan måste ha något annat där t ex 192.168.10.1 osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn som är ansluten till routerns WAN-port har IP-adressen 192.168.0.1 så kan inte routern också ha den adressen utan den måste ha en adress som har ett annat tal efter sista punkten, t ex 192.168.0.2 eller 192.168.0.10. Dessutom får då inte routern dela ut IP-adresser som har 0 som tredje tal till de LAN-anslutna datorerna utan måste ha något annat där t ex 192.168.10.1 osv

 

Framgår inte av bilderna men inställningarna som visas är för WAN-porten. Routerns ip (webb-gränssnitt)är 192.168.1.2 och delar ut DHCP från detta.

 

post-15792-0-34917400-1327138080_thumb.jpg

 

Jag har automatisk tilldelning av ip på alla mina datorer/mobiler/plattor/satbox/ip-skrivare/ip-kamera och kör med tilldelade fasta ip till var och en från routern (därför jag vill att routern ska sköta DHCP)

 

Observera att alla tips är välkomna och kan köra in allt från Linux till gamla licenser av W98/XP Proo/2000 eller Windows 7 Home. Som sagt stöder inte Conectify att man kör genom WAN, annars kunde jag köpt det programmet och installerat Win7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte skrivit att du provat Dlink 855 som 3G router, bara Dovado.Du har väl USB-kontakt som med rätt inställning för USB gör att du kan använda Dlink 855 som 3g router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framgår inte av bilderna men inställningarna som visas är för WAN-porten.

Så vitt jag kan se på dina tidigare bilder så har WAN-porten IP-adressen 192.168.0.1 och datorns nätverkskort också 192.168.0.1. Det går alltså inte bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova sätta Wan till 192.168.2.1 och Gateway till 192.168.0.1

 

(Tune - DIR 855 som 3G router går endast med deras egna usb-stickor och farten är rena skämtet.)

 

Så här ser en del av mitt nätverk ut med 3GN som 3G router och sladden i DIR 855 Wanport

Tillkommer även lite trådlösa prylar som var avstängda.

DIR 855 tillsammans med DAP-1522 klarar av en hel del :)

 

hela.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn som är ansluten till routerns WAN-port har IP-adressen 192.168.0.1 så kan inte routern också ha den adressen utan den måste ha en adress som har ett annat tal efter sista punkten, t ex 192.168.0.2 eller 192.168.0.10. Dessutom får då inte routern dela ut IP-adresser som har 0 som tredje tal till de LAN-anslutna datorerna utan måste ha något annat där t ex 192.168.10.1 osv

 

Kan nog stämma:

Så här ser det ut när jag sätter fast ip i routern med Dovado 3GN så felet var att jag satt IP Address samma som Gatway-adressen. Hoppas det funkar med datorn nu och felet var så enkelt.

post-15792-0-60774000-1327147446_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, fungerar inte. Visst, det går att sätta statiska ip på den trådade datorn och koppla nätverkssladden från modem-datorn till routerns switch. Fungerar men då faller det trådlösa.

 

Ingen som kan komma på en lösning så jag kan köra genom routern wan-port och låta routern sköta DHCP adresseringen?

 

Alltså upptiderna är ju de dubbla om man kör från datorn än att köra från Dovado 3GN

 

1721384832.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt, fick det att fungera. Bryggade LAN med WIFI-kortet och så fungerade det som smort. Observera att jag inte kör genom WIFI. WiFi är inaktiverad. Kör från bredbandsmodemet i datorn till min routers Wan-port.

 

post-15792-0-82001600-1327157772_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...