Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera RAM i Eee PC 1011PX Netbook?


MostalainenCC

Rekommendera Poster

MostalainenCC

Hilfe! Snälla ni säg att nån av er allihop vet hur man går till väga då man ska uppgradera RAM minnet på en Asus EeePc netbook?!? Köpte mig en Asus EeePc 1011PX netbook här i veckan och dessutom så passade jag oxå på att köpa till ett lite större RAM minne än original monterade (1Gb DDR3 original / 2Gb DDR3 upgrade) och när det jag väl packat upp alltsammans samt börjat titta runt lite allmänt på hårdvarorna innan jag så började att montera alltsammans så kollade jag in en massa tutorial videos och sånt om EeePc RAM upgrades samt att jag oxå vet att det inte är ngt fel köp eller liknande på sodimm minnes stickan då jag även hade kollat detta med Asus... Till problemet i sig d: Efter att demonterat luckan över minnes sloten undertill på datorn helt enligt instruktioner så hittar jag iallafall inte samma sak under luckan som i alla tutorials, hittar helt enkelt inte minnes sloten och dess "fjäder-lås" som håller fast SoDimm stickan... Hur skumt som helst verkar det vara iaf! Har uppgraderat vanliga laptops och lite sånt förr i tiden å jag upplevde då aldrig nå liknande då... Kanske även skall tillägga att jag även kollat mina maskinvaru specs me två oberoende/fristående program samt me windows prestanda övervakaren eller va d nu heter, dessa meddelar alltså då att det skall finnas en ledig minnes plats m.m.! Frustrerande EL GRANDE!!! Så om nån annan än jag där ute rått på samma eller liknande trubbel så vore jag enormt tacksam om ni kunde dela med er av era hemligheter... :P Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer då och då att tillverkaren ändra specifikationen på hårdvaran utan att ändra namnet.

För att få ned tillverkningskostnaden. När man tillverkar en produkt under en längre tid. Vilket väl idag är mer än några månader.

Jag tror att det här är gjort med Linksys WRT54GL.

Jag vet att XFX gjort det med ett grafikkort 9800GTX+.

Två PCI-E 12V anslutningar blev en PCI-E 12V. Ändringar av chip också.

 

Och det verkar som Asus gjort det med 1011PX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hilfe! Snälla ni säg att nån av er allihop vet hur man går till väga då man ska uppgradera RAM minnet på en Asus EeePc netbook?!? Köpte mig en Asus EeePc 1011PX netbook här i veckan och dessutom så passade jag oxå på att köpa till ett lite större RAM minne än original monterade (1Gb DDR3 original / 2Gb DDR3 upgrade) och när det jag väl packat upp alltsammans samt börjat titta runt lite allmänt på hårdvarorna innan jag så började att montera alltsammans så kollade jag in en massa tutorial videos och sånt om EeePc RAM upgrades samt att jag oxå vet att det inte är ngt fel köp eller liknande på sodimm minnes stickan då jag även hade kollat detta med Asus... Till problemet i sig d: Efter att demonterat luckan över minnes sloten undertill på datorn helt enligt instruktioner så hittar jag iallafall inte samma sak under luckan som i alla tutorials, hittar helt enkelt inte minnes sloten och dess "fjäder-lås" som håller fast SoDimm stickan... Hur skumt som helst verkar det vara iaf! Har uppgraderat vanliga laptops och lite sånt förr i tiden å jag upplevde då aldrig nå liknande då... Kanske även skall tillägga att jag även kollat mina maskinvaru specs me två oberoende/fristående program samt me windows prestanda övervakaren eller va d nu heter, dessa meddelar alltså då att det skall finnas en ledig minnes plats m.m.! Frustrerande EL GRANDE!!! Så om nån annan än jag där ute rått på samma eller liknande trubbel så vore jag enormt tacksam om ni kunde dela med er av era hemligheter... :P Tack på förhand!

 

Någon ledig minnesplats finns inte. Du får byta ut minnet som finns. Det måste finnas ett minne där, annars skulle inte datorn gå att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är på denna modell 1Gb eller 2GB som gäller och det finns som sagt, bara en plats för minnet.

Exakt hur minnet sitter under luckan, vet jag inte, men det är luckan vid siffran 3 som ska gälla.

Finns alltså inte så mycket att välja på, och minnet borde vara lätt att se.

post-13429-0-82853400-1326873203_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma maskin och har samma problem. Många andra är i samma läge. Det tycks som att vissa exemplar levereras utan uppgraderingsbart RAM-minne, det minne som sitter i är integrerat. När jag dubbelkollade detta med butiken som sålde min till mig stod det finstilt "minnet är integrerat".

 

Såvitt jag vet går det alltså inte att uppgradera minnet, eftersom du fått en variant som saknar vagga med löstagbart minne.

 

se den här tråden för diskussion av samma ämne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...