Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med moderkort.


Deroghat

Rekommendera Poster

Hej! Har precis kopplat in ny cpu, gpu, ram och moderkort. Vid uppstart så lysser boot_device_led lampan och datorn startar inte som den skall. Alla fläktar får ström men ibland så går det i omgångar (dom startar och stannar med ca 0.5-1 sec mellanrum). OS startar inte som den skall heller, vi kommer inte in i bios. Snabb hjälp vore väldigt uppskattat.

 

Mvh Thomas & Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Har precis kopplat in ny cpu, gpu, ram och moderkort. Vid uppstart så lysser boot_device_led lampan och datorn startar inte som den skall. Alla fläktar får ström men ibland så går det i omgångar (dom startar och stannar med ca 0.5-1 sec mellanrum). OS startar inte som den skall heller, vi kommer inte in i bios. Snabb hjälp vore väldigt uppskattat.

 

Mvh Thomas & Daniel

 

Kolla först att alla "grejorna" sitter i som de ska. (Inklusive sladdar och kablar!)

Starta med minimum av grejor:

CPU, minsta möjliga minne, och grafikkort.

Då bör det funka, och ni kan stoppa i mer grejor i datorn efteråt.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har kontrollerat samtliga kablar och dom verkar sitta som dom skall. Dock så såg på vi att det tydligen är cpu_led som lyser, den sitter väldigt nära boot_device_led. Vi börjar fundera på om vi har satt cpu´n fel på något sätt eller om det är fel på kylpastan, men efter att ha bytt kylpasta och monterat om cpu så verkar det inte heller vara felet. Någon som har någon tanke och eller förslag? Detta är långt ifrån första datorn vi bygger men det är första gången med detta problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder Windows som OS måste du sätta in Windowsskivan och köra en reparation av Windows som tyvärr inte klarar ett moderkortsbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder Windows som OS måste du sätta in Windowsskivan och köra en reparation av Windows som tyvärr inte klarar ett moderkortsbyte.

 

Det stämmer, men bios borde fungera i vilket fall.

Har ni kontrollerat att minnena finns med på listan över testade minnen med moderkortet?

Klarar nätaggregatet de nya komponenterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPU_LED dioden lyser och det indikerar ju fel "runt" CPUn .Kablar till CPU fläkten och strömmatningen vid CPUn har du kontrollerat.

 

Är CPUn kompatibel med moderkortet och dess BIOS version.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder Windows som OS måste du sätta in Windowsskivan och köra en reparation av Windows som tyvärr inte klarar ett moderkortsbyte.

 

Struntsnack!

Jag har satt i hårddiskar från "gamla datorer" i "helt andra datorer", windows funkar hur bra som helst, och detta med betydligt mer än moderkortet utbytt! (=Allt utbytt!)

Ingenting att rekommendera, men det funkar.

 

"Clean install" är det bästa man kan göra om man byter mycket hårdvara.

(Speciellt hårddisk som kör system).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Struntsnack!

Jag har satt i hårddiskar från "gamla datorer" i "helt andra datorer", windows funkar hur bra som helst, och detta med betydligt mer än moderkortet utbytt! (=Allt utbytt!)

Ingenting att rekommendera, men det funkar.

 

"Clean install" är det bästa man kan göra om man byter mycket hårdvara.

(Speciellt hårddisk som kör system).

 

 

Det är inte "struntsnack". Jag har också bytt många gånger. Byter man från ett intel moderkort till ett annat intel kort, kanske det fungerar. Byter man från AMD till Intel är det liten chans att det kommer att fungera.

 

Med Win XP har jag alltid varit tvungen att göra en ominstallation.

 

Men som du själv säger, det är inget att rekommendera. Kommer inte problemen med en gång, brukar det bli problem senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Struntsnack!

Jag har satt i hårddiskar från "gamla datorer" i "helt andra datorer", windows funkar hur bra som helst, och detta med betydligt mer än moderkortet utbytt! (=Allt utbytt!)

Ingenting att rekommendera, men det funkar.

 

"Clean install" är det bästa man kan göra om man byter mycket hårdvara.

(Speciellt hårddisk som kör system).

 

Vad Kranis-97 nog menar, är att enligt Microsofts licensvillkor, så är ett operativsystem knutet till moderkortet, och att det kan behövas en verifiering av systemskivan, så att produktnyckeln blir giltig på rätt sätt, när man byter så många enheter på en gång i samma dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad Kranis-97 nog menar, är att enligt Microsofts licensvillkor, så är ett operativsystem knutet till moderkortet, och att det kan behövas en verifiering av systemskivan, så att produktnyckeln blir giltig på rätt sätt, när man byter så många enheter på en gång i samma dator.

 

Windows har aldrig frågat om licensnycklar när jag har gjort som jag tidigare har beskrivit. Windows har bara startat och hittat ny hårdvara. I mina fall spelar det ingen roll, eftersom jag installerar om win "cleant" när jag återanvänder sådana hårddiskar. Det blir bättre på det viset..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows har aldrig frågat om licensnycklar när jag har gjort som jag tidigare har beskrivit. Windows har bara startat och hittat ny hårdvara. I mina fall spelar det ingen roll, eftersom jag installerar om win "cleant" när jag återanvänder sådana hårddiskar. Det blir bättre på det viset..

 

Jag pratar om Microsofts licensvillkor i detta fall, hur Microsoft anser det ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratar om Microsofts licensvillkor i detta fall, hur Microsoft anser det ska vara.

 

Ungefär som Jan Björklund alltså.. ;-)

Jag har faktiskt blivit förvånad när en "ny dator" fått en gammal hårddisk, med systempartition.. "Gammal jävla partition med win" har bootat burken, trots att den inte ska göra så.. Mitt fel givetvis, då jag inte har rensat hårddisken ordentligt.

(Beror oftast på att andra partitioner på samma disk är filförråd, som ska sparas/kopieras till ny disk).

 

Skit samma, så länge det funkar, funkar det! (Jag har licenser för "allt", om någon nu skulle sätta igång å gråta.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...