Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan starthindren utrönas i någon logg?


Jodie

Rekommendera Poster

Min åldrade väninnas dator med Vista Home Basic krånglar ibland vid uppstart. De gånger jag själv sett krånglet kan den vissa gånger ha startat upp såpass långt som visst till någon välkommenskärm men sedan har det blivit svart med endast en litet vitt blinkande streck längst upp till vänster. Andra gånger tror jag det aldrig blivit mer än den svarta skärmen med det blinkande strecket. I det läget syns inte längre några gula blinkningar från den "lins" på datorlådans hörn (nära startknappen) som jag förmodar ska indikera hårddiskaktivitet.

 

Nu senast lyckades faktiskt uppstarten helt och jag skyndar mig skriva detta inlägget för att fråga vad ni tror om orsakerna til startproblemen och om det ev ska finnas någon inkluderad loggfunktion varur man ev kan utröna vad som orsakar krånglet...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök i loggboken samt i enhetshanteraren!

 

Mest tror jag på loggboken!

 

Jag kollade i loggboken efter ditt tips. Där stod det att läsa en massa märkliga varningar, fel, granskningar m.m. men inget som direkt verkade sammanfalla i tid med startsvårigheterna eller -vägringarna.

 

Men vid gransking av datorns yttre upptäckte jag dammråttor som delvis täckte insug och utblås, och när man lyste in syntes mer inuti lådan varför jag idag lossade sidoplåten.

 

Processorfläkten så rätt dammig ut så jag lossade även den och INNANFÖR såg det ut som i en begagnad dammsugarpåse! :o

 

Kan det vara överhettningar som orsakat startsvårigheterna? Borde det inte isåfall visas varningar på bildskärmen? Och om inte annat noteras i loggboken?

 

Sedan passade jag också på att lossa och lyfta ner nätdelen, lossa dess hölje och kylfläkt och noggrant rengöra alltsammans inklusive hela datorlådan naturligtvis.

 

Datorn har stått drygt fyra år på en rölakanmatta på golvet här hos min annars helt ensamboende väninna, som förmodligen städar varje vecka. Ändå ser det ut som en sådan här dator skulle ha behövt rejäla dammskydd... :unsure:

post-23286-0-78976000-1326547598_thumb.jpg

post-23286-0-78078900-1326547624_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja den var igensatt.:D

 

Visst, överhettning av elektronikkomponenter kan vara orsak till många problem, kretsar fungerar sämre eller inte alls och vid rejält höga temperaturer brukar processorn stänga av sig, en skyddsfunktion som finns inbyggd i BIOS på moderkort och processorn.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...