Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fedora 16 och Spotify

Stefan Eklinder

Recommended Posts

Stefan Eklinder

Nu har jag skrämt igång på Fedora 16 på min bärbara. LibreOffice var det inga problem att installera, efter lite letande på Google så klart. Ganska mycket nytt att lära när det gäller Terminalen och sådant. Jag var tvungen att hämta LibreOffice från internet. Fanns inte med på LiveCD:n.

//eforum.idg.se/topic/333928-fedora-och-open-office/

Så att nu sitter LibreOffice där.

Nu till nästa problem - Spotify. Min hjärna har gått på högvarv när det gäller det här:

http://meltingrobot.wordpress.com/2011/11/08/spotify-installation-on-fedora-16/

Repositoryn stämmer inte riktigt. Det ska för min del vara till ett 32 bit system. Dom som jag hittat sådär slumpmässigt har inte varit tillgängliga. Första biten med Git och Alien lyckades jag med, men inte resten.

Ikväll plockade jag bort Git och Alien via Terminalen. Provade också med Wine, men det verkade inte fungera det heller. Spotify installerades, men sedan försvann i Spotify utan att synas någonstans. Verkade allmänt instabilt, upplevde jag det.

Skulle vara kul att ha Spotify bland som dom andra programmen i Fedora under "Ljud och musik" som beskrivs i länken ovan. Men, nu har jag kört fast.

Någon som har bättre tips?

Pröjsar ändå en hundring varje månad för Spotify, så att det vore kul att få igång det. :)

Stefan Eklinder

Pröva inlägg 3 på http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=273431

om du lägger till i386.deb när du googlar så får du bara med sidor som handlar om 32-bitars Fedora.

Tack för svar!

Jag har istället installerat Wine och kör Spotify så istället. Får inte rätt på det andra sättet att installera Spotify på. Har hållit på en vecka med det nu.

Nu är problemet iställlet att ljudet är knas. Fungerar bra en stund för att sedan bli helt knastrigt och slutar med att Spotify hänger sig. Musiken går samtidigt alldeles för snabbt. Kalle Anka låter det som.

Vet inte om det är drivrutinerna för ljudet det hänger på. ALSA-drivrutinerna är installerade från början. Vill minnas att det ska finnas fler, men hittar det inte. Trots intensivt googlande.

Stefan Eklinder

Tack för poängen! :)

Men ljudproblemet får jag nog allt lämna till någon annan.

Varsågod!

Kan tillägga att ljud från onlineradio och filmer fungerar felfritt.

Så jag förstår inte riktigt varför Spotify inte vill längre?

Kommer väl på lösningen snart. :)

• 2 weeks later...
Stefan Eklinder

Nu har jag slängt ut Spotify. Sambon har det på sin dator. Hon har fått ta över mitt konto. :)

Orkar inte meka längre med ljudet som aldrig tycks fungera ordentligt. Märkligt att ljudet fungerar på andra ställen t ex film och radio (online), men inte via Spotify.

Wine var inte mycket stabilare den. Kraschade stup i kvarten.

Skönt att man slipper Windows. Jag fick bara dåliga vibbar med Wine.

Trivs annars bra med Fedora 16. Rullar på som det ska i övrigt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...