Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej starta om datorn


ComboZ

Rekommendera Poster

Okej.

Är BIOS inställd så att DVD-läsaren och hårddisken kommer som de två första valen i "Boot device priority bar" även när något är anslutet på USB-portarna?

 

Om du inte vill se "POST messages" ska "Full Screen Logo Display" vara "Enabled".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Är nu tillbaka med fler problem att lösa..

 

Datorn fungerade bra, ett tag. Jag började plötsligt få ordentligt med BSOD utan att jag visste vad det berodde på. Jag körde en återställning tills då knappt några drivrutiner var installerade, och började om. Nu är de blåa skärmarna tillbaka.. igen.

 

Blåskärmarna uppstår endast i samband med att jag förlorar all kontakt till internet, även om det inte har lagt av. Blåskärmen dyker heller inte upp förrän jag startar en felsökning om vad som precis hände. Och inte förrän det står "återställer nätverkskortet" dyker den upp. Efter att datorn har startat om sig själv och bootat upp i Windows, måste jag gå in i enhetshanteraren för att aktivera nätverkskortet igen. Efter det fungerar allting precis som vanligt.

Jag använder

Netgear WNA1100 för att fånga upp det trådlösa nätverket jag använder mig av. Har försökt ominstallera drivrutinerna för det trådlösa nätverkskortet vilket inte har fungerat. Tog och installerade 'Realtek PCI-E Ethernet Drivers' till mitt moderkort här ifrån. Hjälpte inte. Tror inte jag har installerat alla drivrutiner från sidan. De jag har installerat är 'Renesas USB3.0 Drivers', 'Realtek PCI-E Ethernet Drivers' och någon till, som jag tror var för System & Chipset. Vilka ska jag ladda ner? Tänkte att det finns några som har (ungefär) samma namn och samma typ, men spelar det någon roll? Och hur gör jag med de som inte har någon .exe fil i sig? Ska jag försöka uppdatera BIOS, även om systemet i sig fungerar felfritt?

Hoppas det var tillräckligt med information. Annars, fråga!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka ska jag ladda ner?
Alla som du inte redan har, förutom den med "floppy" i namnet för det är tänkt att endast användas under installation av Windows. Det brukar vara bäst att börja med att installera chipset-drivrutinen.

 

Tänkte att det finns några som har (ungefär) samma namn och samma typ, men spelar det någon roll?
Du ska bara installera dem som är för ditt operativsystem. Om det efter den utsorteringen fortfarande finns kvar två likadana så ta den med högst versionsnummer.

 

Och hur gör jag med de som inte har någon .exe fil i sig?
Om där finns en .inf-fil så högerklickar du på den och väljer Installera.

 

Ska jag försöka uppdatera BIOS, även om systemet i sig fungerar felfritt?
Eftersom det står att senaste versionen åtgärdar en del problem som har att göra med hantering av minnena så kan det ju vara bra att uppdatera.

 

Har försökt ominstallera drivrutinerna för det trådlösa nätverkskortet vilket inte har fungerat.
På vilket sätt har det inte fungerat? Något felmeddelande att utgå från?

 

Hur ofta blir det blåskärm?

Kan du köra med nätverkskabel tillräckligt länge för att det ska gå att knyta blåskärmarna till just det trådlösa nätverkskortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som någon hårdvara eller drivrutin ej fungerar eller krockar.

 

Började BSOD efter att du installerat Netgear WNA1100?

Avinstallera drivrutiner och dess programvara och koppla ur denna från datorn.

Starta om datorn och försök köra andra saker, starta program och dylikt.

Verkar datorn stabil?

 

Testa att gå in i BIOS och avaktivera moderkortets inbyggda Ethernet LAN, ifall det är någon konflikt (borde inte vara det).

 

En fråga till, har du installerat alla Micrsoft uppdateringar, eller har du inte kommit så långt ännu?

Vilket operativsystem och hur många bitar 32/64?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar med drivrutinerna. Hjälpter inte dessa, fortsätter jag med övrig felsökning i BIOS, och eventuellt en uppdatering.

 

Om där finns en .inf-fil så högerklickar du på den och väljer Installera.

När jag har laddat ner drivrutinen 'Intel TPM Device Driver' och öppnar mappen hittar jag tre filer. En .inf-fil (denna öppnas i ett .txt-dokument), en .sys-fil (öppnas i en varningsruta, får själv välja i vilket program jag ska öppna filen i) samt en .cat-fil (som öppnas i en Systemkatalog).

 

Högerklickar jag på .inf-filen och väljer installera, får jag endast fram ett felmeddelande som säger 'Den valda INF-filen stöder inte den här installationsmetoden'. Vad beror det här på tro?

 

På vilket sätt har det inte fungerat? Något felmeddelande att utgå från?

Den fungerar felfritt, ja, när den väl fungerar. Problemet uppstår egentligen när all internetanslutning förloras. Efter det blir jag tvungen att starta om datorn manuellt, annars får jag BSOD, eller så fryser allting när Windows håller på att avslutas. Det enda felmeddelandet jag har fått fram är när jag har startat om datorn igen, efter BSOD.

 

[log]Problemsignatur:

Problemhändelsens namn: BlueScreen

OS-version: 6.1.7601.2.1.0.256.1

Språkvariant-ID: 1053

 

Ytterligare information om problemet:

BCCode: d1

BCP1: 0000000000000020

BCP2: 0000000000000002

BCP3: 0000000000000001

BCP4: FFFFF8800141F7C0

OS Version: 6_1_7601

Service Pack: 1_0

Product: 256_1

 

Filer som hjälper till att beskriva problemet:

C:\Windows\Minidump\011712-31808-01.dmp

C:\Windows\Temp\WER-36239-0.sysdata.xml

 

Läs vår sekretesspolicy online:

http://go.microsoft.....8&clcid=0x041d

 

Om sekretesspolicyn online inte är tillgänglig kan du läsa vår sekretesspolicy offline:

C:\Windows\system32\sv-SE\erofflps.txt[/log]

 

Hur ofta blir det blåskärm?

Kan du köra med nätverkskabel tillräckligt länge för att det ska gå att knyta blåskärmarna till just det trådlösa nätverkskortet?

Jag kan allt som oftast surfa/spela fram till dryga timmen, efter det börjar det krångla. Har faktiskt ingen tillgång till nätverkskabel för tillfället, så jag har ingen aning.

 

Började BSOD efter att du installerat Netgear WNA1100?

Precis. Kopplar jag ur kortet uppstår heller aldrig problemet.

 

Avinstallera drivrutiner och dess programvara och koppla ur denna från datorn.

Starta om datorn och försök köra andra saker, starta program och dylikt.

Verkar datorn stabil?

Absolut. Den är väldigt stabil. Även med enheten kopplad till datorn fungerar alltid fint och stabilt.

 

En fråga till, har du installerat alla Micrsoft uppdateringar, eller har du inte kommit så långt ännu?

Vilket operativsystem och hur många bitar 32/64?

Microsoft uppdateringar? Menar du uppdateringarna från Windows-update? I sådana fall, ja. Menar du drivrutiner till moderkort och dylikt? Håller på med det i skrivande stund.

Jag använder Windows 7 Ultimate Edition, 64-bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande Intel Trusted Platform chipset driver så har moderkortet en kontakt för TPM-modul men om inget är anslutet där kanske drivrutinen inte går att installera. En gissning i alla fall.

 

Har du prövat med alla tre versionerna av drivrutiner som Netgear har?

http://support.netgear.com/app/products/model/a_id/12995

Är du säker på att WNA1100 är kompatibel med Windows7? För den listas inte på http://support.netgear.com/app/answers/detail/a_id/11127

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu installerat de drivrutiner som har gått. Fick faktiskt problem med ett flertal utav dem. De som jag aldrig fick att fungera var..

 

Intel Rapid Storage Technology Driver

Intel SandyBridge VGA Driver

Intel TPM Device Driver

Lucid Virtu Driver

De två förstnämnda klagade på att datorn inte fyller kraven för att dessa skall kunna installeras. Vid ett försök på installation av den sistnämnda fick jag fram ett annat felmeddelande.

Har du prövat med alla tre versionerna av drivrutiner som Netgear har?

http://support.netge...odel/a_id/12995

Det har jag faktiskt inte gjort. Ska prova det.

 

Är du säker på att WNA1100 är kompatibel med Windows7? För den listas inte på http://support.netge...tail/a_id/11127

Det ska den allt vara. Körde med exakt samma adapter med mina förra komponenter, som även den hade Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel Rapid Storage Technology Driver

Intel SandyBridge VGA Driver

Intel TPM Device Driver

Lucid Virtu Driver

 

Ja du måste gå in i BIOS och aktivera funktioner för att dessa skall kunna installeras.

Det är inget konstigt att hårdvaran inte känns igen eller att den inte uppfyller kraven.

 

Du trycker Del när datorn startar och i BIOS går du till Settings > Advanced och sedan får du botanisera runt där bland menyerna (EFI BIOS) så du kan använda musen om denna och tangentbordet är anslutna till någon av dom primära USB-portarna som sitter längst upp närmast PS/2 porten.

post-73434-0-94720700-1327217776_thumb.png

 

Integrated Peripherals undermeny:

 

  • Kontrollera SATA mode är denna satt till IDE mode istället för SATA eller AHCI mode?
    Står det IDE och du installerat Windows så är det inte helt lätt att ändra denna till SATA (AHCI) och få Windows att starta, utan att behöva starta installera om, fast det finns vägar runt. Börja med att kontrollera. Intel Rapid Storage Technology Driver (IRST) är egentligen för AHCI RAID konfigurerade hårddiskar också.
  • Kontrollera detta i Enhetshanteraren och står det ungefär som på på bilden behöver du inte bekymra dig om IRST drivrutinen.
    Klicka på Start > i sökfältet skriv enhets > i listan som kommer upp klickar du på Enhetshanteraren> expandera IDE ATA/ATAPI-Styrenheter och vilken driver är då laddad IDE eller Intel SATA AHCI?
  • post-73434-0-73932200-1327216000_thumb.png

Integrated Graphics Configuration

Virtu Technology

This item is used to enable/ disable the Virtu Technology.

  • Den sätter du till Enabled först då kan du installera Lucid Virtu Driver och kanske också då Intel SandyBridge VGA Driver annars om inte VGA driver går - se nästa.
  • LucidVirtu behövs egentligen inte alls. I detta läge skulle du spara med detta och koncentrera dig på att få igång det övriga.

Initiate Graphic Adapter

This setting specifies which graphic card is the initial graphics adapter.

  • Eftersom moderkortet har inbyggda grafikportar och CPU inbyggd grafikkrets så kan du här välja vilket grafikkort som är ditt primära. Möjligt att du även kan välja att aktivera (Enabled) den inbyggda grafiken.

IGD Multi-Monitor

When “Enabled”, the integrated graphics and extra graphics card can be configured

as multi-monitor mode.

 

  • Tror inte du behöver bekymra dig om denna, men du kan också kontrollera och ev. aktivera (Enabled).

TPM Module connector (Trusted Platform Module) Optional

Denna vet jag inte riktigt vad det är och har du inte installerat denna på moderkortet så går inte Intel TPM Device Driver att installera.

  • Du behöver då inte bekymra dig om denna.
  • Ser ut så här
  • post-73434-0-27746900-1327216427_thumb.png

Det är inte så lätt när jag sitter på distans och jag själv har ett helt annat moderkort ASUS-P8Z68 med Intel CPU men basfunktionerna är samma eftersom båda använder Intel chipset Z68.

Mvh

 

[Edit] Ang. Netgear WNA1100

Har du testat det jag skrev tidigare?

Testa att gå in i BIOS och avaktivera moderkortets inbyggda Ethernet LAN, ifall det är någon konflikt (borde inte vara det).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Integrated Peripherals undermeny:

 

  • Kontrollera SATA mode är denna satt till IDE mode istället för SATA eller AHCI mode?
    Står det IDE och du installerat Windows så är det inte helt lätt att ändra denna till SATA (AHCI) och få Windows att starta, utan att behöva starta installera om, fast det finns vägar runt. Börja med att kontrollera. Intel Rapid Storage Technology Driver (IRST) är egentligen för AHCI RAID konfigurerade hårddiskar också.
  • Kontrollera detta i Enhetshanteraren och står det ungefär som på på bilden behöver du inte bekymra dig om IRST drivrutinen.
    Klicka på Start > i sökfältet skriv enhets > i listan som kommer upp klickar du på Enhetshanteraren> expandera IDE ATA/ATAPI-Styrenheter och vilken driver är då laddad IDE eller Intel SATA AHCI?
  • post-73434-0-73932200-1327216000_thumb.png

Här var Sata Mode inställt på IDE. Spelar det någon roll vilken den är inställd på? Blir det någon prestandaskillnad, eller kan det här vara grundproblemet till BSOD problemen?

 

Såhär det det ut för mig i Enhetshanteraren. Något annorlunda..

 

namnlskg.png

 

Integrated Graphics Configuration

Virtu Technology

This item is used to enable/ disable the Virtu Technology.

  • Den sätter du till Enabled först då kan du installera Lucid Virtu Driver och kanske också då Intel SandyBridge VGA Driver annars om inte VGA driver går - se nästa.
  • LucidVirtu behövs egentligen inte alls. I detta läge skulle du spara med detta och koncentrera dig på att få igång det övriga.

Initiate Graphic Adapter

This setting specifies which graphic card is the initial graphics adapter.

  • Eftersom moderkortet har inbyggda grafikportar och CPU inbyggd grafikkrets så kan du här välja vilket grafikkort som är ditt primära. Möjligt att du även kan välja att aktivera (Enabled) den inbyggda grafiken.

IGD Multi-Monitor

When “Enabled”, the integrated graphics and extra graphics card can be configured

as multi-monitor mode.

 

  • Tror inte du behöver bekymra dig om denna, men du kan också kontrollera och ev. aktivera (Enabled).

Struntade i att aktivera Virtu Technology. Men efter att ha aktiverat Initiate Graphic Adapter och startat datorn igen fick jag installera en ny drivrutin, Intel® HD Graphics Family.

 

TPM Module connector (Trusted Platform Module) Optional

Denna vet jag inte riktigt vad det är och har du inte installerat denna på moderkortet så går inte Intel TPM Device Driver att installera.

  • Du behöver då inte bekymra dig om denna.
  • Ser ut så här
  • post-73434-0-27746900-1327216427_thumb.png

Vad bra, då kan jag strunta i den. Installerade aldrig någon sådan vid bygget.

 

Det är inte så lätt när jag sitter på distans och jag själv har ett helt annat moderkort ASUS-P8Z68 med Intel CPU men basfunktionerna är samma eftersom båda använder Intel chipset Z68.

Mvh

Det har jag full förståelse för! Men tro för guds skull inte att jag inte uppskattar hjälpen jag får, och den tid ni är villiga att lägga ner för att hitta information. För det gör jag, verkligen! :)

 

[Edit] Ang. Netgear WNA1100

Har du testat det jag skrev tidigare?

Jag hittade inget alternativ vid det exakta namnet du nämnde. Dock hittade jag något som kallas 'Onboard LAN-controller' (samma?). Tog och avaktiverade den. Har ännu inte märkt någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Struntade i att aktivera Virtu Technology. Men efter att ha aktiverat Initiate Graphic Adapter och startat datorn igen fick jag installera en ny drivrutin, Intel® HD Graphics Family.

Ja då borde det se ungefär såhär då i enhetshanteraren, där du då har två grafikadaptrar installerade.

post-73434-0-49832400-1327268949_thumb.png

Det är bra.

Processorn har inbyggd grafik och även något som kallas Intel QuickSync för hårdvaruaccelerering av HD grafik, renderingar och transcoding.

(AnandTech: Quick Sync The Best Way to Transcode) och mer och mer applikationer dyker hela tiden upp som stöder detta pga. att Intel tillhandahåller gratis Media SDK och senaste applikationen är DVDFab.

Osäker på om du sedan också behöver Lucid Virtu för att utnyttja detta på alla applikationer, men normalt i övrigt så tillför inte Lucid Virtu något speciellt egentligen. Tanken är också att den skall sänka effekten på det passiva PCI-E grafikkortet när det inte används, men jag är mycket tveksam till just detta.

Finns mer info här: Sweclockers

 

Här var Sata Mode inställt på IDE. Spelar det någon roll vilken den är inställd på? Blir det någon prestandaskillnad, eller kan det här vara grundproblemet till BSOD problemen?

Om du har en SATA hårddisk så bör inställningen vara SATA (AHCI) i BIOS för bättre prestanda.

SATA datakabeln är ju den smala jmfrt. med PATA (IDE) som är en bred data-flatkabel.

 

Om detta orsakar BSOD kan väl vara tveksamt.

Ibland (om man har tur) så går Windows igång även om man ändrar denna inställning i BIOS efter att man redan installerat Windows och då kommer Windows att installera en Microsoft SATA AHCI drivrutin automatiskt.

Denna byts ut när du sedan installerar Intels egna SATA (AHCI) drivrutin. Kolla först vilken som är laddad i enhetshanteraren. Kan vara den rätta också.

 

Har man otur så vill inte Windows starta alls och då får man återigen gå in i BIOS och ändra tillbaks till IDE.

 

Det finns ett trix man kan ta till då, man får gå in i Regedit och hacka registerfilen, stänga av datorn, starta, direkt in i BIOS (mycket viktigt) och ändra till SATA, spara, starta upp som vanligt och kontrollera i enhetshanteraren igen. ev. ladda Intels egna SATA (AHCI) drivrutin IRST.

 

I annat fall måste man installera om sitt Windows efter att man ändrat till SATA i BIOS.

 

Testa först att ändra till SATA i BIOS och se om detta fungerar. Lätt att ändra tillbaks om det inte fungerar.

 

Jag hittade inget alternativ vid det exakta namnet du nämnde. Dock hittade jag något som kallas 'Onboard LAN-controller' (samma?). Tog och avaktiverade den. Har ännu inte märkt någon skillnad.

Ja samma. Bara ett generellt namn på nätverksadaptern.

Öppna enhetshanteraren och kontrollera om du har någon gul symbol vid någon enhet som indikerar att något är fel med just den enheten, när du har din Netgear inkopplad.

 

Annars är det i alla fall något med denna eller dess drivrutin som på något sätt krockar, orsakar konflikt med din dators hårdvara.

 

Testa att ansluta den på en annan port också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ComboZ skrev i inlägg 27 21:a januari

 

Blåskärmarna uppstår endast i samband med att jag förlorar all kontakt till internet, även om det inte har lagt av. Blåskärmen dyker heller inte upp förrän jag startar en felsökning om vad som precis hände. Och inte förrän det står "återställer nätverkskortet" dyker den upp. Efter att datorn har startat om sig själv och bootat upp i Windows, måste jag gå in i enhetshanteraren för att aktivera nätverkskortet igen. Efter det fungerar allting precis som vanligt.

Jag använder

Netgear WNA1100 för att fånga upp det trådlösa nätverket jag använder mig av. Har försökt ominstallera drivrutinerna för det trådlösa nätverkskortet vilket inte har fungerat

 

Verkar för mej som om det kan vara fel på Adaptern eller dess drivrutiner.Tappar uppkopplingen .Går ej att reparera utan BSOD.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en SATA hårddisk så bör inställningen vara SATA (AHCI) i BIOS för bättre prestanda.

SATA datakabeln är ju den smala jmfrt. med PATA (IDE) som är en bred data-flatkabel.

 

Om detta orsakar BSOD kan väl vara tveksamt.

Ibland (om man har tur) så går Windows igång även om man ändrar denna inställning i BIOS efter att man redan installerat Windows och då kommer Windows att installera en Microsoft SATA AHCI drivrutin automatiskt.

Denna byts ut när du sedan installerar Intels egna SATA (AHCI) drivrutin. Kolla först vilken som är laddad i enhetshanteraren. Kan vara den rätta också.

 

Har man otur så vill inte Windows starta alls och då får man återigen gå in i BIOS och ändra tillbaks till IDE.

 

Det finns ett trix man kan ta till då, man får gå in i Regedit och hacka registerfilen, stänga av datorn, starta, direkt in i BIOS (mycket viktigt) och ändra till SATA, spara, starta upp som vanligt och kontrollera i enhetshanteraren igen. ev. ladda Intels egna SATA (AHCI) drivrutin IRST.

 

I annat fall måste man installera om sitt Windows efter att man ändrat till SATA i BIOS.

 

Testa först att ändra till SATA i BIOS och se om detta fungerar. Lätt att ändra tillbaks om det inte fungerar.

Gick in i BIOS och försökte ändra inställningen till AHCI. Men då fick jag fram några fler alternativ, som löd..

 

Sata1 Hot Plug Disabled

Sata2 Hot Plug Disabled

Sata3 Hot Plug Disabled

Sata4 Hot Plug Disabled

Sata5 Hot Plug Disabled

Sata6 Hot Plug Disabled

 

Vad är det här? Vågade inte ändra på någonting, så lät det vara kvar på AHCI så länge.

 

Ja samma. Bara ett generellt namn på nätverksadaptern.

Öppna enhetshanteraren och kontrollera om du har någon gul symbol vid någon enhet som indikerar att något är fel med just den enheten, när du har din Netgear inkopplad.

 

Annars är det i alla fall något med denna eller dess drivrutin som på något sätt krockar, orsakar konflikt med din dators hårdvara.

 

Testa att ansluta den på en annan port också.

Efter att ha inaktiverat 'Onboard LAN-controller' har adaptern fungerat förvånansvärt bra. Tappade inte anslutningen på flera, flera timmar. Inga gula symboler syns till i Enhetshanteraren, allting ser bra ut, i alla fall i mina ögon. Kör för tillfället med en annan USB-port. Hade den kopplad till SS USB (3.0?), har den nu kopplad till en 'vanlig' port.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sata1 Hot Plug Disabled - behöver du inte fundera på.

Om du använder Strömsparläge eller något annat energisparläge och datorn vägrar återgå till normalt tillstånd och ev. BSOD efter att du startar den, kan man sätta SATA Hot Plug till Enabled.

 

USB 3.0 portarna är främst till för lagringsenheter, såsom USB 3.0 hårddiskar och liknande.

Så använd vanlig USB 2.0 port som du gör nu.

 

Sedan kan du testa igen att åter aktivireara On Board Lan i BIOS och se om det fortfarande fungerar som det skall.

Bra att veta exakt vad som ställer till det, men jag tror att fel USB port kan vara orsaken.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Val av USB-port kan mycket väl ha varit grunden till problemet. Har inte stött på några BSOD efter bytet.

 

Angående SATA AHCI. Försökte nyss ändra, men kunde inte starta om datorn normalt efter det. Fick fram ett alternativ där det stod 'Starta startreparation (rekommenderas'. Vågade inte fortsätta, då jag var rädd att hela datorn skulle återställas. Men jag antar det? Exakt hur går man tillväga om man inte vill återställa allting? 'Hacka registerfilen i Regedit'-metoden. Är det någonting jag, som oerfaren, kan genomföra utan risker för att göra sabba allting?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Är datorn fortfarande stabil och fungerar som den skall?

Ändrade du tillbaks On board Lan i BIOS till Enabled och allt fungerar då med?

 

Angående SATA AHCI. Försökte nyss ändra, men kunde inte starta om datorn normalt efter det. Fick fram ett alternativ där det stod 'Starta startreparation (rekommenderas'. Vågade inte fortsätta, då jag var rädd att hela datorn skulle återställas. Men jag antar det?

Ändrade du tillbaks från SATA (AHCI) till IDE i BIOS?

Alltså i detta läge du beskriver, stänger du av datorn och startar upp den igen, sedan direkt in i BIOS och ändrar tillbaks. Sparar ändringarna och startar datorn normalt igen.

Har du gjort detta?

 

'Hacka registerfilen i Regedit'-metoden. Är det någonting jag, som oerfaren, kan genomföra utan risker för att göra sabba allting?

Ingenting är riskfritt när det kommer till att ändra saker i registret och det är ett beslut du själv får ta, men tar man det lugnt och metodiskt så bör det gå bra.

 

Alternativen är följande:

 

1. Du fortsätter med att köra din SATA disk i IDE mode.

Inte så bra om du senare skall stoppa in en SSD tex och din nuvarande HDD har heller inte optimal prestanda med IDE mode, men det kommer att fungera.

 

2. Du sparar undan viktiga filer, bilder, personliga dokument, och annat viktigt på datorn (helst en fullständig backup) till extern USB disk eller USB lagringsenhet och sedan provar vi med att ändra i registret och sedan i BIOS, laddar SATA (AHCI) drivrutin etc.

Saker kan gå dåligt, det är en risk, men jag tror det kommer att gå bra.

 

3. Du sparar undan viktiga filer, bilder, personliga dokument, och annat viktigt på datorn till extern USB disk eller USB lagringsenhet och sedan ändrar i BIOS till SATA (AHCI) och därefter ominstallerar Windows. Möjligen kan funktionen Reparera Windows med Windows installationsskiva fungera också.

 

Först så vore det bra med svar på ovanstående frågor.

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Att ändra detta i registret är i sig inget svårt eller märkvärdigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Är datorn fortfarande stabil och fungerar som den skall?

Ändrade du tillbaks On board Lan i BIOS till Enabled och allt fungerar då med?

Allting fungerar stabilt. Datorn startar, startar om och stängs av som den skall, inga hängningar, BSOD eller liknande.

Ja, jag ändrade tillbaka On board Lan till Enabled, inga blåskärmar ännu i alla fall. Antagligen var det valet av USB-port som orsakade problemet.

 

Ändrade du tillbaks från SATA (AHCI) till IDE i BIOS?

Alltså i detta läge du beskriver, stänger du av datorn och startar upp den igen, sedan direkt in i BIOS och ändrar tillbaks. Sparar ändringarna och startar datorn normalt igen.

Har du gjort detta?

Gjort. Allting är ändrat tillbaka som det vart från början (IDE).

 

Ingenting är riskfritt när det kommer till att ändra saker i registret och det är ett beslut du själv får ta, men tar man det lugnt och metodiskt så bör det bra bra.

 

Alternativen är följande:

 

1. Du fortsätter med att köra din SATA disk i IDE mode.

Inte så bra om du senare skall stoppa in en SSD tex och din nuvarande HDD har heller inte optimal prestanda med IDE mode, men det kommer att fungera.

 

2. Du sparar undan viktiga filer, bilder, personliga dokument, och annat viktigt på datorn (helst en fullständig backup) till extern USB disk eller USB lagringsenhet och sedan provar vi med att ändra i registret och sedan i BIOS, laddar SATA (AHCI) drivrutin etc.

Saker kan gå dåligt, det är en risk, men jag tror det kommer att gå bra.

 

3. Du sparar undan viktiga filer, bilder, personliga dokument, och annat viktigt på datorn till extern USB disk eller USB lagringsenhet och sedan ändrar i BIOS till SATA (AHCI) och därefter ominstallerar Windows. Möjligen kan funktionen Reparera Windows med Windows installationsskiva fungera också.

Absolut, risken finns alltid. Det är jag fullt medveten om. :)

Av de ovannämnda alternativen väljer jag nog nummer 2. Är alldeles för lat för att installera om hela altet, och vill gärna få ut max prestanda, eftersom jag vet att jag kan. Fullständig backup har jag sedan en ganska lång tid tillbaka, så det är ingenting att oroa sig över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra.:rolleyes:

 

Ge mig lite tid så sätter jag ihop en snabbguide, bör vara enkel att följa och sedan kör vi.

Återkommer...

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra från IDE mode till SATA (AHCI) efter Windows 7 installation

Stäng alla öppna program utom guiden som du kan ha öppen i ett fönster bredvid.

 

1. Skapa en återställningspunkt, ifall något går snett så kan du välja att återställa datorn till en tidigare fungerande tidpunkt och konfiguration genom att trycka F8 under uppstarten.

Start > i sökfältet skriv skapa > i listan som kommer upp klicka på Skapa en återställningspunkt > klicka på Skapa > skriv något lämpligt i rutan och klicka Skapa => så skapas en återställningspunkt. Sedan stänger du ned detta verktyg.

 

post-73434-0-65321100-1327779367_thumb.png

 

post-73434-0-07250100-1327779495_thumb.png

 

post-73434-0-65189100-1327779666_thumb.png

 

post-73434-0-78678400-1327779929_thumb.png

 

2. Klicka på Windowstangenten (sitter mellan CTRL och Alt till vänster) och r tangenten.

[Win] + R eller Start > i sökfältet skriv kör och [Enter]

 

3. I rutan som kommer upp skriver du regedit och sedan klickar OK

post-73434-0-25310800-1327780358_thumb.png

 

4. Svara Ja/Yes på frågan från UAC

 

5. I Registereditorn så letar du reda på:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

 

Då börjar du med att expandera följande som representerar sökvägen till ovanstående.

post-73434-0-91988100-1327780849_thumb.png

 

6. Fortsätt att scrolla ned i listan under services tills du kommer till msahci i vänstra fönstret och klickar på denna (viktigt att du klickar och markerar till vänster först), sedan i högra fönstret dubbelklickar du på Start

post-73434-0-91837700-1327781219_thumb.png

 

7. Du har nu ett värde i rutan som är 3. Detta ändrar du till 0 och klickar OK

post-73434-0-71747900-1327781570_thumb.png

 

8. Stäng Registereditorn och stäng sedan av datorn helt på normalt sätt.

 

9. Starta datorn och tryck [Del] för att komma in i BIOS Setup och leta reda på inställningen för IDE mode och ändra detta till SATA (AHCI) därefter sparar du ändringarna och går ur.

 

10. Windows startar och kommer att installera en ny drivrutin SATA (AHCI) och då kommer det upp ett meddelande att du måste starta om datorn, bara följ anvisningarna på skärmen.

 

11. Öppna Enhetshanteraren och kontrollera vilken drivrutin som är laddad under

IDE ATA/ATAPI-styrenheter är det nu Microsoft SATA (AHCI) så är allt frid och fröjd!

 

12. Nu kan du testa att installera den moderkorts specifika Intel SATA drivrutinen som du tidigare hämtat från moderkortstillverkaren:

Intel Rapid Storage Technology for SATA RAID and AHCI mode.

 

Svara Ja/Yes på frågan från UAC kontrollen och du kommer att uppmanas att starta om datorn.

 

13. Kontrollera i Enhetshanteraren om du nu har Intels SATA AHCI drivrutin

post-73434-0-96186100-1327782941_thumb.png

 

14. Allt skall nu vara Ok.

 

Lycka till.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedär, man tackar! Ska gå igenom guiden en sista gång innan ett försök. Återkommen imorgon, alternativt någon gång under natten med hur det gick. Tackar ännu en gång! smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mycket enkel guide att följa. Utförlig, tydlig, precis som det skall vara!

 

Allting flöt på utan problem. Innan drivrutinerna var installerade såg det ut såhär i Enhetshanteraren..

 

innan.png

 

 

Nu ser det ut som på din bild, i inlägget ovan. Har ännu inte stött på några problem, och datorn verkar mycket stabil i sin helhet. Tackar för all hjälp jag har fått, och den tid ni har tagit till er för att få saker och ting fungera felfritt. Lovar att återkomma om några vidare problem stöts på. Ni är grymma! thumbsup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att guiden fungerade och att du är nöjd att dina problem löst sig.

Du fick ju nu äran av att vara första testpilot på den guiden.:D

 

Huvudproblemet som gjorde att du startade tråden var säkert beroende på att du anslutit Netgear WNA1100 på en USB 3.0 port på ditt moderkort som egentligen är avsedd för lagringsenheter. Ansluten på USB 2.0 porten fungerar ju som det skall tydligen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...