Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej starta om datorn


ComboZ

Rekommendera Poster

Hej! Har nyligen stött på ett problem. Min dator vill inte startas om. Det vägrar att fungera när jag försöker göra det manuellt, samt om till exempel Windows Update eller något annat program tvingar mig till det. Försöker jag blir skärmen svart, och alla USB-portar förlorar kontakt med datorn vilket även leder till att varken mus eller tangentbord fungerar. Den började bete sig såhär ganska nyligen, då jag byggde ihop datorn för dryga veckan sedan. En till sak som oroar mig är när jag startar datorn, stannar den vid en svart skärm när ett vitt (under)streck dyker upp i det vänstra överhörnet, och talet "98" i det högra nederhörnet. Det här håller i sig i några sekunder innan "98" blir till "B4", "B4" blir till "99", och "99" blir till "A3". I den ordningen. Efter det startas datorn precis som vanligt in i windows. Har läst igenom handboken för moderkortet ett flertal gånger, men hittar ingenting användbart.

Någon som har varit med om samma problem? Hur skulle jag kunna lösa det? Tack på förhand!

smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första fråga:

Använde du ESD-skydd när du monterade??

t.ex. (http://www.webhallen...at_handledsband (65Kr)

http://www.kjell.com...-armband-p38324 á 29Kr)

 

Bar du något Syntetplagg på dej? och ev. i kombination med avsaknat ESD-skydd???

Då kan du ha förstört dina nya datordelar genom statisk elektricitet!

 

Kom ihåg att ALLTID använda t.ex. ESD-armband (kopplat till CHASSIET) när du meckar med datorns insida (dvs. öppnar Chassit av någon anledning), så slipper du problem längre fram...

 

Andra frågan?

Är du SÄKER på att du monterade allt korrekt?

Så det t.ex. inte finns ett distansrör monterat UNDER moderkortet, på fel plats,

Att alla kontakter sitter rätt?

Att BIOS identifierar all hårdvara korrekt?

 

Att du installerat alla moderkortsdrivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag använde ESD-armband. Hört att dessa egentligen inte ska vara så nödvändiga, om man nu tar på någonting som leder elektricitet innan påbörjad montering. Använde mig av ett i alla fall. Inga syntetplagg, nej.

 

Jag var väldigt noggrann med monteringen. Såg till att inga distanser kom på fel plats, utan alla sitter rätt, rakt genom moderkortet lagom hårt fastskruvade. Kontakterna sitter rätt så vitt jag vet. Följde anvisningarna i den medföljande manualen för moderkortet. Drivrutinerna är installerade. Det var det första jag gjorde när jag startade upp Windows. Hur vet jag att BIOS identiferar alla hårdvara korrekt?

 

Kan en uppdatering av BIOS lösa problemet tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om moderkortstillverkaren har kommit ut med en ny BIOS bör du installera den. Hämtade du drivrutinerna från webbplatsen?

 

När det gäller siffrorna (hexkoden) i hörnet som ändras så är det nog bra om du berättar vad du har för moderkort. Men troligen är det något som beskriver vad BIOS gör för tester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ESD är viktigt. Kolla in detta inlägg #7 för allmänna ESD tips.

 

Nja jag tror inte på BIOS uppdatering direkt i början innan du kollat vissa saker, men vad har du för dator?

 

Moderkort, fabrkat och modellbeteckning?

Processor?

Minne, storlek, fabrikat och art.nr?

Grafikkort, fabrikat och modellbeteckning?

Nätaggregat, fabrikat och modellbeteckning?

Övrig hårdvara installerad, fabrikat och modellbeteckning?

 

Du kan öppna upp BIOS setup direkt vid uppstart innan systemet börjar boota Windows genom att trycka på Del (vanligast) står på skärmen. Där kontrollerar du att dina anslutna enheter såsom DVD, hårddisk, etc. har känns igen av systemet korrekt.

 

Egentligen vid ett nybygge kan det vara bra att göra en Load BIOS Optimized Default eller Load BIOS default, därefter göra nödvändiga ändringar av ex. vilken disk som skall bootas förs, därefter sparar man ändringarna i BIOS och startar om.

 

Tex. det kanske står nu på din att din minneskortläsare står först i Boot prioritet och då tar det tid.

 

Kontrollera också alla och jag menar precis alla kontakter från nätaggregat och mellan enheter till moderkort, att dessa är korrekt nedstoppade och sitter på rätt plats etc.

 

Ha endast bildskärm, tangentbord och mus anslutet vid felsökningen - inga externa enheter inkopplade.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om moderkortstillverkaren har kommit ut med en ny BIOS bör du installera den. Hämtade du drivrutinerna från webbplatsen?

 

När det gäller siffrorna (hexkoden) i hörnet som ändras så är det nog bra om du berättar vad du har för moderkort. Men troligen är det något som beskriver vad BIOS gör för tester.

 

Drivrutinerna hämtade jag direkt från skivan som följde med.

 

Om siffrorna är det som du beskriver, är det någonting jag inte behöver oroa mig över då?

 

ESD är viktigt. Kolla in detta inlägg #7 för allmänna ESD tips.

 

Nja jag tror inte på BIOS uppdatering direkt i början innan du kollat vissa saker, men vad har du för dator?

 

Moderkort, fabrkat och modellbeteckning?

Processor?

Minne, storlek, fabrikat och art.nr?

Grafikkort, fabrikat och modellbeteckning?

Nätaggregat, fabrikat och modellbeteckning?

Övrig hårdvara installerad, fabrikat och modellbeteckning?

 

Du kan öppna upp BIOS setup direkt vid uppstart innan systemet börjar boota Windows genom att trycka på Del (vanligast) står på skärmen. Där kontrollerar du att dina anslutna enheter såsom DVD, hårddisk, etc. har känns igen av systemet korrekt.

 

Egentligen vid ett nybygge kan det vara bra att göra en Load BIOS Optimized Default eller Load BIOS default, därefter göra nödvändiga ändringar av ex. vilken disk som skall bootas förs, därefter sparar man ändringarna i BIOS och startar om.

 

Tex. det kanske står nu på din att din minneskortläsare står först i Boot prioritet och då tar det tid.

 

Kontrollera också alla och jag menar precis alla kontakter från nätaggregat och mellan enheter till moderkort, att dessa är korrekt nedstoppade och sitter på rätt plats etc.

 

Ha endast bildskärm, tangentbord och mus anslutet vid felsökningen - inga externa enheter inkopplade.

 

Mvh

 

Moderkort

Minnen

Processor

Grafikkort - Dock ser mitt ut som såhär.

Nätaggregat

Hårddisken har jag däremot ingen aning om.

 

Ske se efter BIOS så snart som möjligt. Just nu vet jag att rätt hårddisk, som jag har operativsystemet installerat på står först i prioriteringslistan. Därefter kommer CD/DVD, och sedan USB-enhet, om jag inte minns helt fel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har kommit ut drivrutiner och BIOS under den senaste månaden enligt http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD55--G3-.html#/?div=Driver&os=All så du har nog inte de senaste. För att göra det enklare går det att använda MSI Live Update 5. Men vänta gärna tills Flyfisherman ger klartecken :)

Kolla att det är samma manual du har som finns att ladda ner också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fel minnen CMX8GX3M2A1600C9 1600MHz, 9-9-9-24, 1.65V

Till din processor skall du endast använda minnen på 1,5V

 

1,65V minnen stressar processor och memory controller mer och kan inte rekommenderas.

Och till i5 2500K så skall du endast använda minnen på 1,5 V plus/minus 5%

för att inte riskera kortare livslängd eller att processorn går sönder i värsta fall pga. ökad påfrestning vid högre spänning.

2nd Generation Intel® Core™ Processor Family Desktop Datasheet, Vol. 1

 

http://www.intel.com...emory%20voltage

(och detta gäller alla processorer av 2:a generationen i3, i5 och i7):

 

Citat:

What are the Intel® Core™ i5 processor series DDR3 memory voltage limitations?

 

Intel recommends using memory that adheres to the Jedec memory specification for DDR3 memory which is 1.5 volts, plus or minus 5%. Anything over this voltage can either damage the processor or significantly reduce the processor life span.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det kan naturligtvis fungera ändå, men som sagt kortare livslängd och risk för att processorn går sönder - precis som Intel skriver ovan.

 

5% på 1,5V blir 1.58V så kan du sänka till 1,6V så är det bättre och helst skall det vara inom toleranserna plus/minus 5%.

 

Minnena skall sitta i slot Dimm 1 och Dimm3 räknat från processorn, detta för att få två-kanals läge (dual channel mode).

 

Dessa skulle kunna vara bättre CML8GX3M2A1600C9 1600Mhz 9-9-9-24 1.5V

Men absolut bäst ar att läsa denna: MSI Tested memory

 

Men ditt fel nu, ja det kan vara minnena som spökar, men även något annat.

 

Nätagget är bra om det uppfyller dessa krav från AMD HD5770:

Citat:

450 Watt or greater power supply with one 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended

 

Men börja med att gå igen alla anslutningar (ingen nätsladd inkopplad) sedan resetar du BIOS som jag nämnde tidigare.

 

Men det verkar som det är två problem, eller att dessa hänger ihop?

Först - svårt att starta datorn och skärmen visar dessa hex koder nere till höger tyder på att något med hårdvaran inte är bra.

Du få öppna manualen och kolla om inte detta moderkort har en display som visar felkoder i hex format, dessa står då i manualen - gäller vissa moderkort. Det förenklar felsökningen.

Inte säkert det finns på ditt moderkort, men kolla som sagt.

 

Javisst, håller med Cecilia nyare drivrutiner är bra, men dessa börjar ju inte läsas in förrän Windows laddas och ditt första uppstartsproblem kommer tidigare.

 

Vad har du för BIOS version nu ex. 23.? nyare BOS har bl.a. utökad stöd för fler minnen, förbättrat USB kontollern och keyboard samt gaming mouse.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn borde väl inte ta skada om minnena är inställda på 1,5V och 1333 MHz? Det är väl en annan sak om jag klockar upp dessa till 1,65V, 1600 MHz?

 

Problemen hänger inte riktigt ihop, nej. Det första är att datorn inte går att starta om. Skärmen stängs ner, Windows avslutas och så vidare, men datorn startars aldrig om innan jag blir tvungen att göra detta på egen hand. Det andra problemet sker när jag startar datorn. Koderna visas nere till höger, och ett vitt streck dyker upp i det övre högra hörnet. Efter det bootas datorn upp precis som vanligt. Kan redan nu säga att manualen inte visar någonting användbart. I alla fall inte i mina ögon.

 

Tackar för alla svar ni gett mig hittills! Det hjälper, verkligen. Ska in i BIOS och se efter senare ikväll. Återkommen med resultat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn borde väl inte ta skada om minnena är inställda på 1,5V och 1333 MHz?

Nej det är riktigt - men - klarar 1,65V minnena av att köra på 1,5V och vara stabila då?

Det kan också ställa till problem, märks av ett instabilt system, blåskärmar kan dyka upp o.dyl.

 

Jag skulle ha knuffat upp spänningen till 1,55V åtminstone och sedan köra något stresstest på processor och minnen, därefter memtest86+

 

Se här på Eforum om Intel Linpack stresstest inlägg #3 samt här för Minnestest inlägg#2

Samt Inlägg #23 i denna tråd visar hur det kan se ut när det är fel på ett av minnesstickorna.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att du kan ju kolla i BIOS inställningarna också om det är så att POST (Power On Self Test) är inställt på quick eller full (kommer inte ihåg exakt ordalydelsen), detta är en självtest som körs automatiskt varje gång man startar sin dator och ställer du denna på quick så går denna test igenom fortare, inte lika omfattande. Detta val finns inte på alla moderkort.

 

Dessutom så kan det också vara att Full Screen Logo Display är satt till Disabled och då visas istället POST information på skärmen, som Cecilia var inne på tidigare. Valfritt hur du ställer in denna, påverkar inte POST som alltid körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur specen för aktuellt minne

 

post-57552-0-87314300-1326526436_thumb.jpg

 

 

 

Corsair har alltså fel när man anger att minnet,om det körs enligt JEDEC standard 1333/667,fungerar korrekt?

 

LARSAS

 

post-57552-0-54762100-1326529074_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då kör dessa enligt spec på 1,5V utan XMP och då kan du bortse från vad jag skrev om att köra dessa på 1,55V - men detta kan du ha i åtanke om minnena börjar få problem i framtiden.

Då kan man öka spänningen med 0,05V i taget, men inte över 1,6V i ditt fall.

 

Däremot kör stresstesten, den visar om allt funkar som det skall med processor och minnena.

Mycket viktigt att ha fönstret uppe med separat temperaturavläsning, står i länken ovan.

 

Finns flera olika stresstester och är något som man egentligen bör göra vid varje nybygge, eftersom vissa fel och problem inte visar sig på en gång under vanlig användning, men som ändå finns där.

 

Likadant med memtest kör denna också.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så kan det också vara att Full Screen Logo Display är satt till Disabled och då visas istället POST information på skärmen, som Cecilia var inne på tidigare. Valfritt hur du ställer in denna, påverkar inte POST som alltid körs.

 

Där har vi det. Var inne i BIOS och ändrade just denna inställning till Disabled. Nu startar burken utan att visa koderna och MSI-loggan. Istället åker den direkt in i Windows.

 

Starta om fungerar fortfarande inte. Intel Linpack testet visade endast positiva resultat. Inga problem alls. Ska ta och bränna Memtest86+ på skiva och sedan se vilka resultaten blir där. Måste datorn bootas med skivan i, eller kan jag göra testet direkt från Windows?

Kan det vara värt att knuffa upp spänningen på minnena till 1,55V innan testerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, visste inte att Memtest86+ skulle ta en sådan tid på sig. Det har stått igång i snart två timmar, och det håller fortfarande på för fullt. Vad händer om jag avbryter? Kommer det att uppstå några konsekvenser? Funderar nämligen att ta det under natten istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer ingenting, eftersom memtest inte på något sätt skriver några data till hårddisken, endast till minnet. Bara att avbryta, stänga av datorn esc eller vad som helst.

Den måste bootas från CD R / RW, DVD R / RW eller usb sticka.

 

Jo du kanske läste vad jag skrev, att den helst skall köra till minst 8:e pass och för enkelhetens skull, kör den över natten eller en hel dag.

 

Bra att Linpack gick igenom. Hur många test cykler körde du? Minst 20 bör man köra.

Dessutom får man ett kvitto med Linpack att CPU-kylaren är korrekt monterad, för man måste hålla koll på tempen som blir rejält hög, men med felaktigt monterad CPU-kylare så blir den åt pipan för hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det av att köra Memtest inatt. :)

 

Linpack körde jag 50 gånger. Helt utan några felmeddelanden. Processorn gick upp till 77° som max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra! Då har du inga problem med processor eller övrigt med den biten, eftersom Linpack stressar allting så extremt och troligen kommer nog memtest att gå bra också, men bra att du kör detta också eftersom den då kan testa på ett utökat minnesområde som då inte ockuperas av operativsystemet Windows, samt att den kör några annorlunda test patterns.

 

Det känns ju alltid bra att man då kan avskriva dessa som felkällor och veta att åtminstone det är Ok.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underbart! Efter en uppdatering av BIOS startar datorn datorn om felfritt. Uppdaterade från något jag tror hette N.10 till N.50. Märkte att koderna som visas vid uppstart försvinner om jag drar ur övriga enheter från USB-portarna, såsom bluetooth, extern hårddisk, USB-minne osv. Stoppar jag tillbaka dessa och startar om, dyker koderna upp igen. Tankar på detta?

 

Körde för övrigt Memtest under natten, inga fel hittades. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du fick med den första BIOS-versionen och inte ens uppdateringen från augusti. Det är nog bäst att du installerar de drivrutiner som MSI har på webben också för där är det ju gott om drivrutiner från de senaste månaderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du fick med den första BIOS-versionen och inte ens uppdateringen från augusti. Det är nog bäst att du installerar de drivrutiner som MSI har på webben också för där är det ju gott om drivrutiner från de senaste månaderna.

Japp :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, omstarten fungerar fint. Problemet som fortfarande kvarstår är koderna som kommer upp vid uppstart. Dock endast när USB-portarna inte är lediga.

 

.. Eller missförstod jag dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppdatering av BIOS så har alla BIOS inställningar gått tillbaks till deafult värdena, så alla ändringar du gjort ex.Full Screen Logo Display och BOOT prioritet måste du ändra på igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...