Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Flyfisherman

MS-DOS 6.22 virtuellt i WMware Player under Windows 7 -64

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Hej,

Jag behöver köra MS-DOS 6.22 i min burk med Windows 7 - 64 Ultimate för jag har ett gammalt program som jag måste kunna starta och få ut information från och då har jag testat att ladda hem gratis VMware Player och jag har aktiverat Intel Vitrualization Technology i BIOS för hårdvarustödet.

Sedan har jag MS-DOS 6.22 liggande direkt i en mapp på datorn och även testat att skapa en ISO av denna.

post-73434-0-51287400-1326355309_thumb.png

post-73434-0-73436100-1326355309_thumb.png

Jag har skapat en maskin MS-DOS 6.22

post-73434-0-70579900-1326355617_thumb.png

Men oavsett hur jag ställer in VMware Player att att hitta boot skivan antingen monterat virtuellt eller direkt från Iso filen så kan den inte hitta något att boota från och givetvis har jag ingen floppy drive.

post-73434-0-04948900-1326355309_thumb.png

Undrar om man skulle testat att skapa floppy image med något program istället?

Finns en funktion i VMware Plyer som jag inte får att fungera, skapa floppy image men kriver jag något där så skapas bara en tom mapp och jag kan inte välja varifrån dessa floppy images skall skapas från.

post-73434-0-61608400-1326355971_thumb.png

post-73434-0-79711300-1326355981_thumb.png

Nu behöver jag tips och råd.:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
.M

Måste det vara MS-DOS 6.22? Eller räcker det med ett hyfsat dos-kompatibelt system? För även om DOS-Box skapades för att spela gamla spel, så fungerar flera dos-program i det för det emulerar dos så pass bra. Man kan till och med köra Windows 3.1 i DOS-Box har jag för mig.

Du kanske skulle prova det bara för att se hur det går?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Med PowerISO kan man skapa en diskettavbildningsfil.

Denna kanske du kan använda i VMPlayern?

Fast 6.2 är väl mer än en enda diskett eller minns jag fel?

Annars skulle jag kanske göra en VM-maskin med VMware workstations..

Måste kolla var jag har "disketterna" för dos..

Edit: Nä det var inte helt enkelt detta.. går ju att skapa en maskin från installationsfilerna på en DVD men jag får inte till det när DOS ska installeras...

post-52940-0-80260600-1326366324_thumb.png

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

.M nej jag tror inte det nödvändigtvis måste vara just MS-DOS, kanske går lika bra med den varianten du föreslog. Får kolla upp detta senare.

Mikael63 Ja jag har också testat med PowerIso (som jag givetvis har :)) men inte heller fått till det.

Ja normalt är det 3 eller 5(?) 1.44MB disketter, men denna DOS är en uppackad fil som jag hämtat via MSDN så alla filer packar upp sig i en mapp, men det är kompletta orginal MS-DOS 6.22 utgåvan.

Jag har också MS-DOS på disketter (ända från MS-DOS 2.11 3.3 och 4.0), men eftersom jag inte har någon floppy drive så föll ju det alternativet.

Jag kan ju skicka MS-DOS 6.22 filen c:a 5MB om du vill testa, tror inte detta skall vara något problem ur upphovsrättslig synpunkt. Behövs heller ingen aktiveringsnyckel för denna - ej uppfunnet på den tiden.

Den som lyckas och kan tala om hur man gör, får en särskild reserverad plats på min virtuella vägg för framstående personer som utfört betydelsefulla insatser till gagn för att kunna köra utdaterade system. :D

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

jag har testat lite mer både med iso-filen och filerna lös på en DVD.

Workstations ska kunna mer än Playern men jag har inte hittat någon skillnad.

Jag kan skapa maskinen på så vis att MS-Dos installationen startas och då ska oallokerat utrymme fixas. Med F3 hoppar jag ur och använder FDISK för att fixa partition osv. men när jag då "bootar" om finns inget operativ. Det verkar som att man försöker installera operativet på startdisketten i stället...

Googlade lite men hade inte tid läsa på.

Kanske står i hjälpfilen?

Men W95/W98 är ju dosbaserat, kanske skulle vara enklare att få till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Hmm Windows 95 det är väl MS-DOS 7 ja det skulle kunna tänkas gå..

I så fall måste jag leta reda på den gamla skivan i gömmorna, om jag nu har den kvar. Borde ju ha Win98 i alla fall - nånstans...

Nu blev det så intressant att bortsett från att testa Dos-Box så vill jag få till detta.<_<

Men kanske det finns andra alternativ än just WMware att köra virtuellt?

Microsoft Virtual PC kan tydligen inte köra äldre O/S än Windows XP mode båda gratis.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Ja, jag råkade visst ta långlunch i mina försök.. verkar inte stå varken i hjälpen eller manualen till VMware Workstatons..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Ja, jag råkade visst ta långlunch i mina försök.. verkar inte stå varken i hjälpen eller manualen till VMware Workstatons..

Ajdå, bara du inte får bannor från chefen, fast då får du väl hänvisa till viktiga försök för att kunna köra utdaterade system...:)

I hjälpen till WMware står ju inte alls samma sak som gäller i menyerna i programmet, bara hur MS-DOS 6.22 skall installeras.. http://partnerweb.vm...ndows_3_1x.html

Problemet för mig är ju att den inte bootar så installationen ens påbörjas.

Normalt om man vill få till en bootbar floppy skriver man ju format a: /s för att systemfilerna skall komma med så datorn kan boota upp. Men nu skulle jag kunna tänka mig att försöka få till en (eller flera) floppy image för att på så sätt använda denna, vilket det verkar finnas stöd direkt i WMware Player för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

LÖST! B)

Ska jag skyffla filer på lämplig plats? Ihop-zippat ca 3.6 Mb

(edit:PM,at)

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Haha :thumbsup:

post-73434-0-15145900-1326384155_thumb.png

Nu skall jag bara finna ut hur och varifrån(?) jag hämtar och installerar denna DOSIDLE.exe Utility så processorn inte kör i full fart när MS-DOS är i idle mode. Den skall ned till 1600MHz då. Den nämns på WMware http://partnerweb.vm...ndows_3_1x.html

post-73434-0-00871200-1326384216_thumb.png

Blir också att konfigurera upp Autoexec.bat samt Config.sys var ju några år sedan man höll på med dessa tex. load high eller lh för MSCDEX.EXE etc.

Men happy fejs nu Mikael63 :thumbsup: och som jag lovade innan:

Du har nu förtjänat din plats på min virtuella vägg för framstående personer som utfört betydelsefulla insatser till gagn för att kunna köra utdaterade system.

Mvh :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
Du har nu förtjänat din plats på min virtuella vägg för framstående personer som utfört betydelsefulla insatser till gagn för att kunna köra utdaterade system.

Då kan jag skriva tid på de va? Vilket projektnummer ska de va? ;)

Jag tänkte jag skulle försöka dokumentera vad jag gjort men jag har varken Playern eller Workstations här hemma, inte ens på min egen jobbardator utan på en kunds..

Jag prövade säkert 10 olika varianter med iso-filer/på skiva, med Player/Workstations, med hårdvarukonfig/default osv innan jag kom på hemligheten(erna) och då blev det den typ elfte varianten.. du har t.ex. en D: också..

Ska skriva från minnet lite senare kanske men hos mig var det E: som var disketten, fast det egentligen var en DVD med filer.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Ja det var kanon som sagt och dokumentera vore kanon också...B)

Jo jag såg att jag hade D: men inte säker på vad denna är...

Dir D: listar en tom drive, så långt allt väl, men vilken (virtuell?) drive?

Just nu försöker jag få till så jag kan kopiera filer till MS-DOS C: men inte klurat ut det riktigt ännu, måste ju emulera en CD eller floppy för även om jag just nu har MSCDEX.EXE med olika switchar i Autoexec.bat så måste jag också ha en driver för CD-rom i Config.sys och denna hittar jag inte i C:\DOS

Hmm...

Tar en kaffe och klurar vidare...^_^

[Edit] Ok D: är en "disk" helt enkelt. Jag skapade en test katalog och en bat fil där för att testa. Bra.

post-73434-0-43325400-1326395095_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Ja, jag behövde använda upp & formatera tillgängligt utrymme, därav D: men nu tror jag mig veta hur man bör göra detta. Ska försöka knåpa ihop text som jag kan putsa på allt eftersom..

Om du sätter i en cd/dvd i din läsare och i MS-Dos skriver E: (eller F: osv..) kommer du inte till din skiva då?

Stöd för cd finns med i installationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Kanon Mikael :thumbsup:

Visst, jag kan redigera om det behövs senare. Jag kommer att testa det hela och se om jag kan skapa en ny maskin, men inte ikväll..

Nix, kommer inte åt CD.

Tror problemet är att jag inte har någon drivrutin att ladda in i Config.sys

Exempelvis OAKCDROM.SYS eller vilken som helst AOATAPI.SYS etc. Den sista har jag, men hur kan jag få över denna in till DOS maskinen?

Har ju laddat MSCDEX.exe med switchar i Autoexec.bat men drivrutinen i Config.sys måste först laddas innan parametrarna i MSCDEX.exe kan utföras och få igång CD..

Kört dels efter instruktionerna här och här

Just nu är det mitt stora problem att kunna "kommunicera med yttervärlden" så att säga och kunna få in dessa filer till MS-DOS maskinen. Hade jag kunnat få igång en iso i en emulerad floppy så borde jag direkt kunnat kopiera över dessa nödvändiga filer eller om man först slängt in dessa i DOS katalogen och gjort om hela proceduren från början?

Ja, jag vet inte, kanske är helt fel ute också.. ;)

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Fint Mikael. Skall testa detta senare. Tills dess så bockar och tackar jag för den tid och arbete du lagt ned. Det uppskattas verkligen.

Mvh :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Japp nu funkar det som det skall efter excellent support av Mikael63.:thumbsup:

Guiden kommer att uppdateras senare ifall någon annan hittar hit och vill köra MS-DOS 6.22 virtuellt.

Och eftersom jag normalt gillar Total Commander i Windows XP och Windows 7 så vad passar då inte bättre än att köra originalet som TC kommer ifrån?

Norton Commander NC 16-bitars applikation i MS-DOS 6.22

Lägg märke till minnesmängden...

post-73434-0-79239700-1326508553_thumb.png

Samt naturligtvis den gamla hederliga Qedit som var/är betydligt bättre och kraftfullare än MS-Dos inbyggda editor.

post-73434-0-90839000-1326509434_thumb.png

Återstår då resten att köra den egentliga applikationen som var orsaken till detta, men det är en annan femma.

Mvh :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Nänänähädu...

Visserligen gillar jag TC lika mycket som min familj men NC var ingen favorit..

I DOS är det XtreeGold som gäller

post-52940-0-39099400-1326530419_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Så här ser det ut när jag är "klar".

Edit: städar inläggen för att de ska bli korrekta

post-52940-0-07167800-1326532795_thumb.png

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Några inlägg rörande instruktion/guide tillfälligt borttagna pga. uppdatering av instruktionerna av Mikael63 och mig själv. Måste testa vidare. Uppdaterad och verifierad guide läggs tillbaks sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...