Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radikallt fundering kring förnyelse av eforum


.M

Rekommendera Poster

Eforum är bra. Men kan nog bli bättre. Detta skall inte ses som kritik mot eforum, snarare som ett försök till en tankeställare.

 

Ibland kan det vara svårt att hitta befintliga svar på eforum. Ja det finns sök, ja det finns mappar/kategorier. Men en tråd kan bara finnas i en av dessa kategorier. Något jag drog till med tidigare var om en person ber om hjälp med att ansluta sin nätverksskrivare till en Windowsdator, skall frågan då läggas i skrivare, Windows eller nätverks kategorin? En tråd borde kunna ligga bland flera kategorier.

 

Sen är poängfunktionen något som används väldigt varierande. Ibland verkar alla svar få en poäng för att det är ett svar. Ibland så svarar trådskaparen tack för bra svar, men ger ingen poäng. Naturligtvis ska det vara upp till var och en att ge poäng, men jag tror att många inte vet att funktionen finns där eller hur den fungerar.

 

En lösning på dessa funderingar är stackexchange. För er som inte vet vad det är så kan man förklara det som ett system för frågor och svar. Det är inte lika lämpat för diskussioner, utan är mer riktat mot tydliga frågor med tydliga svar. Man har inte kategorier på samma sätt som i gamla forum utan man har etiketter och en fråga kan ha en eller flera etiketter. Det är väldigt poängdrivet då man ger, och tar, poäng baserat på om man tycker en fråga eller svar är bra eller dåligt. Alla kan ge och ta poäng på både frågor och svar. Man markerar svar som "rätt" svar på så vis kan man om man söker lösning på ett problem se att en fråga som liknar den man söker lösning på redan har ett svar som är markerat som "rätt" och på så vis prova detta och då minskar förhoppningsvis risken för dubbletter bland frågor.

 

Poängen som ges till frågor och svar hamnar hos användaren som skrev frågan eller svaret och denne får därför antagligen många poäng eller till och med flera minuspoäng. Ju fler poäng användare får ju mer möjligheter får denne på siten. Till exempel kunna skapa egna etiketter som inte finns sedan tidigare.

 

Jag tycker att stackexchange är ett jättebra system för att hitta lösningar på problem och få svar på frågor man har. Och då jag gärna använder eforum för detta ändamål så har jag vissa funderingar på om eforum inte skulle kunna bli bättre av att det drivs av ett stackexchangesystem. Naturligtvis så skulle det vara väldigt krångligt (mycket kraftig underdrift) att migrera eforum till ett sådant system, men det är en väldigt intressant tankeställning trots allt.

 

Och sen så har stackexchange inbyggt stöd för OpenId och det är ju det bästa av allt. För kravet att man ska skapa användarnamn+lösenord för varje sajt man besöker är ju riktigt skrutt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Ja, det är ju en gammal devis.

Jag själv kan bli bättre i alla fall, jag har hittils aldrig ens observerat att jag kan ge betyg! Nåja, jag brukar tacka för hjälp på något sätt oftast.

 

Det brukar ju bli som så att man letar runt efter nån annan som haft samma problem och hoppas där få svar. Annars frågar man ju själv. Och då det finns en hel hoper med folk därute som är duktiga så brukar det lösa sig så småningom.

 

Men detta med att varje gång skriva namn+lösen kan ju vara rätt irriterande.

Det finns platser därute där man rent ut fanimig inte ens med ögat kan tyda de där extra lösenorden man skall skriva in. Utan får försöka både två o tre gånger.

Men att söka här på Eforum, tja det gör man ju bara. Så gott som alltid finner man ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något jag drog till med tidigare var om en person ber om hjälp med att ansluta sin nätverksskrivare till en Windowsdator, skall frågan då läggas i skrivare, Windows eller nätverks kategorin? En tråd borde kunna ligga bland flera kategorier.
Det är något som folk har efterlyst tidigare också, men det är inget som stöds av forumprogrammet från IP Board.

 

men jag tror att många inte vet att funktionen finns där eller hur den fungerar.
Absolut, i ett annat engeslkt forum som jag besöker ibland och som har den senaste versionen av IP Board står det "Like" i stället, möjligen att det blir mer använt då när många känner igen sig från Facebook.

 

I den versionen av IP Board är det möjligt att sätta etiketter på sina trådar och dessa är sökbara. Men det är ju fortfarande upp till frågeställaren att bestämma vilka etiketter som är lämpliga och det används inte så ofta eller inte på så bra sätt.

 

Det går att använda OpenID till IP Board, men det förutsätter förstås att administratören konfigurerar forumet för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

Ibland kan det vara svårt att hitta befintliga svar på eforum. Ja det finns sök, ja det finns mappar/kategorier. Men en tråd kan bara finnas i en av dessa kategorier. Något jag drog till med tidigare var om en person ber om hjälp med att ansluta sin nätverksskrivare till en Windowsdator, skall frågan då läggas i skrivare, Windows eller nätverks kategorin? En tråd borde kunna ligga bland flera kategorier.

 

 

Håller med, en tråd borde kunna ligga i flera olika kategorier. Det finns bara ett sätt vad jag vet att göra detta på, som inte är helt optimalt, men funkar någorlunda. När man väljer att flytta en tråd kan man kryssa i en ruta som heter typ "lämna kvar en länk i detta forum", vilket gör att tråden nu finns i två kategorier. Nackdelen är att länken som ligger kvar kommer att sjunka i listningen oavsett om man skriver i tråden eller inte, eftersom forumet man flyttade den till är det forum den nu hör till. Man måste alltså fortfarande bestämma sig för vilket forum som den passar bäst till och ha som huvudkategori, men bättre än inget.

 

En lösning på dessa funderingar är stackexchange. [...]

 

 

Intressant plattform. En annan som är intressant är getsatisfaction.com, som bland annat Spotify använder.

 

Och sen så har stackexchange inbyggt stöd för OpenId och det är ju det bästa av allt. För kravet att man ska skapa användarnamn+lösenord för varje sajt man besöker är ju riktigt skrutt.

 

 

Vi håller på och tittar på en lösning liknande openID för Eforum och alla idg-sajter. Kan dock inte säga när det kommer att rullas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Getsatisfaction är en feedback-platform. Syftet med den är att samla in åsikter från kunder. Så den duger inte alls i ett eforumscenario.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett sätt vad jag vet att göra detta på, som inte är helt optimalt, men funkar någorlunda. När man väljer att flytta en tråd kan man kryssa i en ruta som heter typ "lämna kvar en länk i detta forum", vilket gör att tråden nu finns i två kategorier. Nackdelen är att länken som ligger kvar kommer att sjunka i listningen oavsett om man skriver i tråden eller inte, eftersom forumet man flyttade den till är det forum den nu hör till. Man måste alltså fortfarande bestämma sig för vilket forum som den passar bäst till och ha som huvudkategori, men bättre än inget.

 

Jo, så görs det oftast i nuläget, när en tråd bara flyttas.

Men visst borde en tråd kunna ligga i fler forum, ibland är det svårt att avgöra exakt var den ska placeras, då blir det ofta att den placeras närmast behörigt forum,även om det inte blir optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så görs det oftast i nuläget, när en tråd bara flyttas.

Men visst borde en tråd kunna ligga i fler forum, ibland är det svårt att avgöra exakt var den ska placeras, då blir det ofta att den placeras närmast behörigt forum,även om det inte blir optimalt.

 

Dessa flyttad-länkar, de försvinner väl efter en 30 dagar eller så? raderas automatiskt? Jag har fått för mig det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa flyttad-länkar, de försvinner väl efter en 30 dagar eller så? raderas automatiskt? Jag har fått för mig det...

Jag tror nog det allt, men det är i och för sig en inställning. Sedan är ju frågan om en "flyttat"-hänvisning betyder att man hittar tråden vid en sökning i ursprungsavdelningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...