Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Självläkande diod


Mikael63

Rekommendera Poster

Har bekymmer med en hårddisk - annan tråd.

Detta fick mig att fundera på om det kunde vara något med strömförsörjningen till disken och drog mig till minnes att jag på en eller möjligen två diskar haft diodfel. Minnet vill göra gällande att jag på en av dessa plockade bort den felande dioden och körde på. I min skolåda med hårddiskar hittade jag en disk som jag med tuschpenna skrivit "diodfel" på. Den torde vara gissningsvis tre år gammal(250 Gb).

Jag skruvade loss kretskortet och såg att det fanns en(1) diod vid "power". Mätte och konstaterade att den var hel. Testade disken och den drog igång. Här blir jag nu förbryllad. Jag brukar inte ge upp i första taget och jag måste någon gång konstaterat diodfel eftersom jag dels skrivit det och dels inte nyttjar disken. Finns dock en pytteliten chans/risk att denna uppvisat samma symtom som den ev. tidigare disken med diodfel och att jag felaktigt och för hastigt dragit fel slutsats.

 

Har inte läst på/minns inte om dioden är en "vanlig" diod som ska skydda mot polaritetsväxling (hur man nu ska kunna lyckas med det) eller om det är en transientdiod eller möjligen en zenerdiod som ska skydda mot överspänning.

 

Finns det en möjlighet att en diod kan på något sätt självläka efter gissningsvis två-tre år i vila? Om den inte var helt sönderbränd/avbrott alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten att en integrerad diod går sönder är liten, mycket liten. De är ena tåliga rackare de där. Eller rättare sagt, dioder och transistorer går vanligtvis inte sönder spontant av sig själva, det krävs oftast en yttre påverkan, att någon annan del blir skadad och ger en ström/spänningsrusning eller liknande. Eller för den delen att någon är där och petar och ger den en stöt av statisk elektricitet. Men dioder tål samtidigt en hel del.

 

Självläka? Nä, om du bränner ut en diod är den utbränd. Finns ingen hjälp.

Gissar - glapp antingen i mätningen eller på kretskortet.

En gång utdömd disk skulle jag inte lita på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har då aldrig märkt att dioder som jag värmt för mycket vid inlödning återhämtat sig. Och jag har hållit på med elektronik i många år. (Började med kristallmottagare). Fotot är en "nybyggd" 555 timer till tjuvlarmet i garaget.

Kapar man ledningarna till garagedörrsensorn eller sensorn löser ut så drar reläet på utgången.

post-42633-0-04396300-1326183238_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. En diod är antingen trasig eller hel och kan inte ändra första tillståndet.

Men förvisso kan den inbyggda karakteristiken på dioden nog förändras något över tiden.

 

Bäst är ju att mäta en sådan med minst en av ledarna bortlödd.

 

jannejanne - är det en 1N4004 diod på bilden? Nog en av dom vanligaste dioderna.

Kul projekt.:thumbsup:

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. En diod är antingen trasig eller hel och kan inte ändra första tillståndet.

Men förvisso kan den inbyggda karakteristiken på dioden nog förändras något över tiden.

 

Bäst är ju att mäta en sådan med minst en av ledarna bortlödd.

 

jannejanne - är det en 1N4004 diod på bilden? Nog en av dom vanligaste dioderna.

Kul projekt.:thumbsup:

Mvh

 

Nej det är två stycken 1N4006. Så du var väldigt nära. :thumbsup: En motriktad över reläspolen och en som matar reläspolen från utgången på 555an. För jag läst att den kan behövas för att hindra att 555an strular. Jag har principen hängslen och livrem i alla lägen när det gäller komponenter. Och då duger de även till 230V. Inget skäl ha olika dioder för olika spänningar.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-005-08&toc=18884

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är själv inne på att den inte på något sätt kan självläka, men fundersam, därav min frågeställning här.

 

Diodfel i diskar från WD verkar vara vanligt förekommande.

Felet yttrade sig, till 100% säkerhet på en av de ev. två gångerna, genom att nätagget slog ifrån, kortslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak, den där disken är ju helt säkert en som är tillverkad enligt RoHs direktivet (såld inom EU efter 2006) och alltså lödd med blyfritt lod. Det betyder högre smälttemperaturer och väldigt svåra att löda bort och byta, utan att dels värma sönder komponenten dels att man inte får foliesläpp på kortet.

Smälttemperaturen har ju gått från c:a 183C till c:a 217C men tempen i lödfogen måste upp ännu mer > 230C 3-5sek. för att lödningen skall lyckas.

 

Troligen är väl dioden ytmonterad (?) också, ännu pilligare..

 

Men, det är ju inte helt ovanligt med sprickor i lödfogen, speciellt med blyfritt lod (hårdare) och det kan ju även vara en kalllödning på något ställe, så har du en lupp eller liknande så ta och gör en okulärbesiktning över alla lödfogar.

Då kan du bara gå på lite lätt med lödkolven och fixa detta - utan att våldsvärma upp - men det kräver lite mer effekt på spetsen än för vanlig blyad lödning.

 

post-73434-0-97566400-1326203687_thumb.png

 

Detta visar på en spricka i en ytmonterad chip komponent (motstånd eller konding) pga. lödfogen är starkare, hårdare än komponentkroppen. En sådan skada är omöljig att se utan röntgen eller tvärsnittsfoto. Men en sådan komponent kan ju fungera intermittent, vid värme och vibrationer funkar det inte, och svalare temperaturer kan det gå. Samma gäller för spricka i lödfogen.

post-73434-0-51166700-1326204363_thumb.png

 

Mvh

 

[Edit] En av anledningarna till att man inte skall bryta och böja ett kretskort tex.ett stort moderkort, just för risken med sprickor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte lusläst men det handlar om en transientdiod som man kan pilla bort.. en dålig lödning, på denna, skulle inte visa sig på något sätt..

?

Röntgen både 2D och 3D som används inom elektronikproduktions-industrin tar det mesta...dock inget gemene man har hemma, kostar ju nån miljon, enklare 50-100000...

Används i huvudsak på lödningar under komponenter tex. BGA, LGA men även kontaktdon hålmonterade (pinnar i hål) och ytmoterade.

 

Men man kommer ganska långt med okulärbesiktning av vanliga lödfogar och helst under mikroskåp eller ett kraftigt förstoringsglas. Funkar det med dubbla förstoringsglas tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?

Röntgen både 2D och 3D som används inom elektronikproduktions-industrin tar det mesta...dock inget gemene man har hemma, kostar ju nån miljon, enklare 50-100000...

Används i huvudsak på lödningar under komponenter tex. BGA, LGA men även kontaktdon hålmonterade (pinnar i hål) och ytmoterade.

 

Men man kommer ganska långt med okulärbesiktning av vanliga lödfogar och helst under mikroskåp eller ett kraftigt förstoringsglas. Funkar det med dubbla förstoringsglas tro?

Om transientdioden är hel och sitter fast med korrekt lödning så kommer jag som användare av disken inte märka annat än att disken fungerar.

 

Om transientdioden är trasig/avrott så kommer jag som användare av disken inte märka annat än att disken fungerar.

 

Om transientdioden är hel men har släppt från lödningen så kommer jag som användare av disken inte märka annat än att disken fungerar.

 

Om jag knipsar bort transientdioden så kommer jag som användare av disken inte märka annat än att disken fungerar.

 

Om trasnientdioden bränner ihop/kortslutning så kommer jag som användare att märka detta genom att nätagget dör/bryter bort för överlast.

 

Alltså ingen vits för mig att kolla lödningen, bättre då att pilla bort dioden för att skydda mitt nätagg (men inte skydda disken)

 

Transientdioden "byglar", eller shuntar, spänningsingången vid överspänning. Dock sker denna bygling mot ett lågohmigt motstånd som är tänkt att brinna sönder som en säkring.

Är nätagget smartare/snabbare så håller motståndet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om..

Javisst är det så, missförstod vad du skrev innan, trodde du menade att det inte gick att se alls på lödfogen.:unsure:

 

Men är du säker på att det är just denna transient skyddsdiod och inte något annat?

En koll på övriga delar lär väl inte skada...

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nu bekräfta att man kan klippa bort dessa dioder utan att det påverkar funktionen på disken. Förutom att den är oskyddad.

 

Utan att riktigt ha klart för mig varför jag skrivit diodfel och stoppat undan den.. nu sitter disken i min server som en backup till backupen..

(Törs inte ha den som originalplats för något..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...