Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anti-surge varning då moderkort startas


it04-22

Rekommendera Poster

Jag köpte mig ett nytt moderkort för några dagar sedan bara och ganska exakt varannan gång som jag startar den nya datorn så stannar den precis i början efter pipet och så dyker ett meddelande upp där det står att datorn stannade tack vare ett "anti-surge ...". Alltså som jag tolkar som något slags skydd mot strömspikar/överspänning eller vad man nu ska kalla det.

Det är ju bra om den verkligen skyddar men eftersom det blir varannan gång så börjar jag tvivlar på att något verkligen är fel. Jag har ett relativt nytt nätaggregat på 360W som är max 1 år gammalt. Har aldrig fått någon liknande varning med tidigare moderkort.

Finns här någon som känner till detta? Har jag kopplat strömbrytaren fel eller vad kan ha skett?

Tacksam för alla tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor effekt nätaggregatet har är tyvärr ointressant.

Orsaken är att effekten kan uppges på olika sätt tex

-Vad nätaggregatet klarar i 24h vid 50 graders omgivningstemperatur (kvalitetsnätaggregat)

-Vad nätaggregatet klarar i femton 1000-dels sekund vid 20C omgivningstemperatur.

(den här typen av aggregat klar normalt ca 50% av uppgiven effekt under praktisk drift)

 

Därför att kraven på nätaggregat har förändrats

förr så låg den stora belastning på 5V. Ett sådant äldre nätaggregat kan se ut så här.

3,3V 30A; 5V 40A; 12V 5A totalt 3,3x30+5x40+12x5=359 Watt

 

Ett modernt nätaggregat är anpassat till att idag drar datorer mest ström på 12V

3,3V 20; 5V 20A; 12V 25A sammanlagt max 360W

Modern datorer drar ofta under drift mindre än 10 A på både 3,3V och 5V

men 20A eller mycket mera på 12V

 

Den här varningen du får gissar jag betyder att när datorn går igång så faller spänningarna från nätaggregatet så mycket så moderkortet bryter.

 

Vilket nätaggregat har du, fabrikat och modell?

Moderkort, fabrikat och modell?

Processor, fabrikat och modell?

Hur mycket minne har du. (hur många minnesstickor? och hur mycket GB)

Grafikkort, fabrikat och modell

Hur många hårddiskar har du?

 

Självklart kan det vara något annat. Kortis mellan moderkort och chassi någonstans?

Tex mot någon numera onödig distans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På de sidor om samma felmeddelanden som jag hittar och som har en lösning verkar utbyte av nätaggregat vara den vanligaste lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det verkar ju onekligen som att det är bästa alternativet. Men det var inte hela världen för jag hade ändå tänkt byta ut mitt gamla 200kronors chassi som ser fruktansvärt ut. Tror det köptes runt milleniumsskiftet :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...