Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överblick över ditt nätverk


cezone

Rekommendera Poster

Hej!

Jag använder inte forumet så ofta som jag borde. Men en sak har funderat kring hur jag hittar ett program till en av datorerna som gör hur jag kan ha överblick om villka datorer som skckar och tar emot data och till villka enheter de pratar med och även ut till internet.

Vill gärna även veta hur mycket data som skickas mellan enheterna och till datorn.

 

I och med att man har:

Spelkonsol (Xbox, PS3 och andra konsoller)

Datorer

Smartphones

TV som kan använda nätverket

osv..

 

Då vill jag veta detta att kunna läsa av nätverket m.m.

 

Finns det ett sådant program?

 

MVH

Christer Eklund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer ganska långt med http://www.netlimiter.com/.

 

För fullständig överblick krävs loggning&statstik från switch o router.

Problemet är att man måste ha datorer med just det programmet installerat. Det vill jag INTE. Vad jag vill veta är: (Förrutom det jag ser på min router när jag loggar in är:

IP-adress

Mängd data som florerar i nätverket och till och från internet.

Vill inte veta villka program som "strular" som det program du gav mig.

 

Tack för kommande svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att man måste ha datorer med just det programmet installerat. Det vill jag INTE. Vad jag vill veta är: (Förrutom det jag ser på min router när jag loggar in är:

IP-adress

Mängd data som florerar i nätverket och till och från internet.

Vill inte veta villka program som "strular" som det program du gav mig.

 

Tack för kommande svar...

 

Det finns två huvudsätt att samla in datat:

 

1) Via program/agenter installerat på datorerna (vilket du tydligen inte vill. Netlimiter visar inte vilka program som "strular" - utan kan logga (och om man vill - begränsa) vad resp program genererar för datatrafik).

2) Logga informationen när den passerar switchar o/e routrar i nätet. Dessa måste kunna skicka sin log till en pc/server som sparar och analyserar loggen. Detta är inget problem i en företagsmiljö - dock kan det vara problem att hitta switchar/routrar för hemmabruk som kan göra detta. För att inte tala om pc'n/servern med programvara för att göra analysen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två huvudsätt att samla in datat:

 

1) Via program/agenter installerat på datorerna (vilket du tydligen inte vill. Netlimiter visar inte vilka program som "strular" - utan kan logga (och om man vill - begränsa) vad resp program genererar för datatrafik).

2) Logga informationen när den passerar switchar o/e routrar i nätet. Dessa måste kunna skicka sin log till en pc/server som sparar och analyserar loggen. Detta är inget problem i en företagsmiljö - dock kan det vara problem att hitta switchar/routrar för hemmabruk som kan göra detta. För att inte tala om pc'n/servern med programvara för att göra analysen.

 

En del enheter, så som PS3 (playstation 3) och iphone och andra nätverks-delar kan inte köra detta program som du säger. Vad jag vill veta är hur mycket en viss produkt påverkar nätverket och hur mycket. Min egen dator kan jag kolla, men inte de andra produkternas kapacitet på nätverket. Det är så jag vill att det ska vara. UTAN att behöva installera mer än ett program på datorn. Visst jag vet ip-nummret på var och en produkt och kan eventuellt skriva in detta om så krävs i programmet. Men jag vill också att det ska vara ett enkelt program som man kan se diagram m.m. i realtid.

 

Tack för hjälpen om ni hittar nått program....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del enheter, så som PS3 (playstation 3) och iphone och andra nätverks-delar kan inte köra detta program som du säger. Vad jag vill veta är hur mycket en viss produkt påverkar nätverket och hur mycket. Min egen dator kan jag kolla, men inte de andra produkternas kapacitet på nätverket. Det är så jag vill att det ska vara. UTAN att behöva installera mer än ett program på datorn. Visst jag vet ip-nummret på var och en produkt och kan eventuellt skriva in detta om så krävs i programmet. Men jag vill också att det ska vara ett enkelt program som man kan se diagram m.m. i realtid.

 

Tack för hjälpen om ni hittar nått program....

 

PRTG finns i en Freeware-version om du vill testa. Men som sagt, du måste ha infrastruktur (dvs switch o/e router) som stödjer detta, annars kan du glömma en centraliserad monitorering/övervakning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...