Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Home Server 2011 - backup, fildelning och mediacenter


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Hej,

Funderar på Windows Home Server 2011 att stoppa in i en burk i nätverket.

Om jag förstått det hela rätt, bygger denna på Windows Server 2008R2 (basen)?

 

PCWorld - Windows Home Server 2011: What It Is and How to Use It

Windows Home Server Blog

Tillägg för Windows Home Server

Systemet verkar inte alls dyrt under 500:- men konstigt nog endast OEM??

Länken från MS tar en hit: http://www.prisjakt....kt.php?p=891139

Nåja.

 

Men det jag vill göra:

 

  • Ha som backuplösning till till min stationära Windows 7 och laptop med Windows XP, samt någon till dator längre fram.

  • Använda som filserver, att dela filer internt i nätverket och även att kunna komma åt dessa utifrån.

  • Använda som mediadator och då kunna ansluta till teven.

Jag har Fiber till huset > vanlig nätverkskabel till lägenhetens dosa (100/10 Mbit/s) > WAN port på D-Link Dir655 Gigabit router och därifrån

  • Lan port1 till stationära Windows7 (i drift)
  • Lan port 2 till ett uttag i vardagsrummet som är outnyttjat i dagsläget.
  • Trådlöst Wifi för bl.a laptop-XP, netbook-Ubuntu etc. (i drift).

  1. Det borde väl vara rätt så enkelt låta sig kopplas upp i nätverket mot Lan port2, eller?
  2. Sätta upp så jag får extern åtkomst utifrån, jag har redan en aktiv free DynDNS account sedan gammalt konfigurerad i Routern med auto update, men kanske inte behövs?
    Eller vad behövs egentligen, för det är endast denna server som jag då vill kunna komma åt utifrån.
  3. Kan jag installera vanliga program på denna tex. Splash HD player och då köra ut film via hdmi? Eller är man låst till den inbyggda Mediacenter lösningen från MS?
  4. Säkerhet på det hela, i dagsläget är det WPA2 PSK AES i routern, men om jag nu vill kunna komma åt servern eller kanske endast vissa mappar utifrån via internet, vad är bäst?
    Jag behöver ju förstås inte alls låta laptopen (wifi) ingå i nätverket om det är en större säkerhetsrisk?
  5. Disklösning för säkerhet av datalagring, skall man köra med Raid eller annan lösning? Hur krångligt blir det att återskapa vid diskkrasch?

Synpunkter och tips, Pros and Cons tages gärna emot.:)

 

[Edit] Och för att kunna använda fjärråtkomstfunktionerna och Remote Access i Windows Home Server 2011 så måste vissa portar tydligen vara öppna.

 

Nu är jag inte helt säker men tror att följande portar måste vara öppna:

Port 80 will accept Web requests, port 443 is for SSL requests (of course), and port 4125 is for remote desktop proxy requests.

 

Kanske hela idén är befängd och en bättre lösning finns.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätta upp så jag får extern åtkomst utifrån, jag har redan en aktiv free DynDNS account sedan gammalt konfigurerad i Routern med auto update, men kanske inte behövs?

Eller vad behövs egentligen, för det är endast denna server som jag då vill kunna komma åt utifrån.

Home Server har en inbyggd tjänst för detta har jag för mig. Men jag är inte säker.

 

Kan jag installera vanliga program på denna tex. Splash HD player och då köra ut film via hdmi? Eller är man låst till den inbyggda Mediacenter lösningen från MS?
En del program fungerar inte med Home Server. Fast själv har jag kört Media Center i flera år och tycker det är toppenbra. Det enda jag saknar är inbyggt blu-raystöd. Om det är filformat du saknar så brukar man kunna komplettera med codecs.

 

Säkerhet på det hela, i dagsläget är det WPA2 PSK AES i routern, men om jag nu vill kunna komma åt servern eller kanske endast vissa mappar utifrån via internet, vad är bäst?

Jag behöver ju förstås inte alls låta laptopen (wifi) ingå i nätverket om det är en större säkerhetsrisk?

WPA2 är enbart för att komma åt det trådlösa nätverket. Inte tjänsterna som finns på nätet. Home Server borde ha stöd för att dela ut olika mappar till olika användare.

 

Disklösning för säkerhet av datalagring, skall man köra med Raid eller annan lösning? Hur krångligt blir det att återskapa vid diskkrasch?
Home Server har en viss typ av mjukvaru-raid inbyggd. Den kommer att lägga vissa filer på fler än en disk. Dock tror jag du själv måste speca vilka mappar den skall göra det med. Om du kommer ihåg så gick det nyheter för något år sedan om hur filer blev korrupta med Home Server. Och det är denna funktion som ställde till det. Det är något att tänka på, vill du jobba aktivt med filer, lägg dom på din arbetsstation och kopiera dom till Home Server när du är klar. Då är du 100% garanterad att slippa den buggen. Om den ens finns kvar.

 

Nu är jag inte helt säker men tror att följande portar måste vara öppna:

Port 80 will accept Web requests, port 443 is for SSL requests (of course), and port 4125 is for remote desktop proxy requests.

Om du har en Röjter med upnp så kommer Home Server själv öppna portarna som behövs. Men annars tror jag den kommer berätta för dig vilka portar du behöver öppna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Ja eftersom den lanseras som home server så borde det ju inte skall vara alltför stora problem att sätta upp den.

 

Men funderar på det där med Media Center i alla fall, för jag skulle gärna sett att man kunde köra något annat program som dessutom har stöd för grafikkortet som ex. uppspelning med Splash.

Det är ju suveränt för att spela up HD film och decoding och renderingar sker via GPU vilket medför att CPU inte belastas något nämnvärt alls (CPU kan då användas för annat i bakgrunden) samt kvaliteten på filmen blir bättre. Fast hur det blir med installation av grafikdrivrutiner under Home server tillsammans med grafikkortet återstår att se.

 

Eftersom detta stod på Microsoft Home Server 2011 - fliken Ordna och få tillgång

Citat:

 

* Du kan behöva skaffa fler tjänster från din bredbandsleverantör för att kunna använda fjärråtkomstfunktionerna i Windows Home Server 2011. För de här funktionerna måste t.ex. vissa portar vara öppna. Vissa bredbandsleverantörer blockerar portar i en del abonnemang. Vissa bredbandsleverantörers användningsvillkor kan också begränsa eller förbjuda installation och användning av servrar i nätverken för vissa abonnemang. Se till att du följer bredbandsleverantörens villkor för tjänsten när du använder funktionerna i Windows Home Server 2011. Kontakta din bredbandsleverantör om du har några frågor kring det här.

 

Så ställde jag frågor till Bahnhof som är min ISP

1.) Är dessa portar (ovan) öppna eller spärrade av Bahnhof?

2.) Är det något som bryter mot något avtal att sätta upp en sådan server hemma med fjärråtkomst?

3.) Något annat att tänka på?

 

Svaret:

1) Vi blockerar TCP 25, 135, 139, 445 och UDP 67, 139. Alla andra portar är öppna.

 

2) Nej det är inget ni bryter mot.

 

3) Inte vad jag kan komma på nu, det skall bara vara att köra igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...