Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Allmänneliga frågor och websidor tips


cubics

Rekommendera Poster

Hej allihopa,

 

Nu bor jag här i Sverige sedan Augusti 2009, och den här skrivning är min första i en svensk forum, så om min språkstil verkar lite konstigt ibland, hoppas jag att ni förstår att skriva på en nytt spåk är inte de enklaste som finns... ;)

 

Egentligen kommer jag från Tyskland och jag bruker att läsa alla datorgrejer på tyska sidor, men min lärare på Komvux rekomenderade att jag borde träna mer att skriver. Darför är jag här, skriver, läser och ge kanske nån tips till andra som behöver hjälp med dator och så vidare...

 

Och nu vill jag komma tillbaka på rubriken...

 

Vart brukar en smart person köper sin datordelar här i Sverige?

Jag köpte min dator på komplett.se och jag är helt nöjd so far, men jag tror att de är lite för dyr och dessutom finns där inte allt vad jag söker. Amazon kan vara bra och på tyska affärer vill jag inte köper på grund av garanti. På vilka sidor brukar ni att köper era nya delar?

 

Vart hoster jag en websida?

Om jag vill göra en websidor, vet jag många bra webhoster i Tyskland, men jag vill ha nån som har sina server här i Sverige.

Det behövs bara en bra pris, service, lite webspace och det vore perfekt om det finns ändlös traffic inklusive.

Finns det svenska websidor där man få pengar för att läsa reklam?

Det finns månger sidor i Tyskland som man sammanfatta under rubriken "Paid4" och det fungerade verkligen bra för mig på en hand full av sidor.

 

Hoppas att jag har skrivit på ett sätt at ni förstår vad ja menar och att jag frågade inte för nåntig som är förbjuden här.

 

Tack,

cubics

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

Inga problem att förstå vad du skriver, du gör det riktigt bra tycker jag.:rolleyes:

 

Vart brukar en smart person köper sin datordelar här i Sverige?

Jag köpte min dator på komplett.se och jag är helt nöjd so far, men jag tror att de är lite för dyr och dessutom finns där inte allt vad jag söker. Amazon kan vara bra och på tyska affärer vill jag inte köper på grund av garanti. På vilka sidor brukar ni att köper era nya delar?

Nja det är ingen lätt fråga men personligen kan jag säga att Komplett och Alina Systems samt Inet alla dessa är bra, har bra kundservice, välrenommerade, bra rykte och när det gäller priserna, så är det sådan prispress på elektronik och datordelar dag, att det egentligen inte skiljer så väldigt mycket alls emellan olika butiker.

Finns undantag som är väldigt dyra naturligtvis.

Själv har jag mest handlat hos Alina Systems och Inet.

 

Sedan finns ju Dustin Home och Webbhallen men jag har ingen direkt erfarenhet, men skall enligt vad jag hört vara bra, speciellt Webbhallen då.

 

Det kan vara bättre att istället för att söka absolut billigaste att handla av butiker som har bra rykte och lättsamma att ha att göra med vid garantiärenden dvs. inga "källarfirmor"

 

För diverse elektronik och andra datortillbehör så finns utmärkta Kjell & Company med butiker över hela Sverige i stort sett.

 

För prisjämförelse så finns ju Prisjakt och Pricerunner exempelvis.

 

Amazon har jag ingen erfarenhet av att handla nya delar på.

En auktionssajt (som samarbetar med Amazon Ebay tror jag) är Tradera.

 

Länkar i rött.

Mvh

 

[Edit] Handlar du på webben bör du se till att butiken har detta märke Trygg E-handel

post-73434-0-56151500-1326012496_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart brukar en smart person köper sin datordelar här i Sverige?

Beror väl på vad du är ute efter. Vill du ha bra support/garanti Inet. Eller Cyberphoto eller Dustin.

Generellt så kollar jag på prisjakt. Och väljer sedan leverantör med goda omdömen.

Undantag för handel i Sverige pga garanti.

http://www.sweburn.com

ebay man kan ofta köpa datorprylar direkt från kina som inklusive frakt, tull, moms är så billiga att garanti är ointressant.

 

Komplett handlade jag mycket från innan jag lade en order på högtalare som skulle vara hemma om ca 10 dagar. Leveransdatum flyttades sedan framåt i 6 månader, hela tiden med mail från Komplett om nytt leveransdatum. Efter 4 månader togs högtalarna bort på Kompletts hemsida. Efter 6 månader togs min order bort hos Komplett. Om det fick jag inget mail. Så handlar du hos Komplett, se till att de har mycket på lager.

 

Har liknande erfarenhet av Webhallen. Beställde projektor som ska komma in efter ca 14 dagar.

Fick projektorn en vecka efter mail efter 2 månader. Mail av typen: När kan ni leverera? Så jag kan välja mellan att avbeställa ordern eller låta den vara kvar.

Men visst har jag fortsatt handla hos Webhallen. Prylar de har hemma.

 

Och vill man köpa / sälja begagnade prylar http://www.blocket.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen cubics!

 

Eforum har olika avdelningar (delforum) för olika sorters frågor. Eftersom du har fått svar på din fråga om köp av datordelar så har jag flyttat din tråd till avdelningen "Köpa datortillbehör och komponenter".

 

Jag föreslår att du skapar nya trådar för dina andra frågor i de rätta avdelningarna. Frågan om webbhotell hör hemma i Webbutveckling - övrigt och om det finns vissa typer av webbsidor i Internet – övrigt. Genom att skriva frågan i rätt avdelning ökar chansen att personen som har den rätta kunskapen ser din fråga.

 

Eforums hjälpsida: //eforum.idg.se/index.php?app=core&module=help

Där avsnittet "Grundläggande forumhantering" är bra att börja med.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen cubics!

 

Gällande köpa datorer och datordelar, så kan det vara lite olika, köpa en färdig dator, så kan man köpa både i vanliga butiker, men också från nätbutiker.

 

Populära större butiker är ju Elgiganten, MediaMarkt, Siba, men också mindre datorbutiker, men då bör man veta vilka som är bra.

Nätbutiker har du redan fått tips, köper själv också från bl.a. Dustin, Komplett, men även från Dell, dom är dock något dyrare, men det beror ju på att allt monteras efter beställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen, cubics! :)

 

Jag brukar handla datordelar på Komplett, Dustin och Inet som är seriösa. Som jannejanne skriver, se till att allt finns i lager! Kollar främst på Prisjakt efter lägsta pris samt omdöme. Köper också från Tradera, om det är äldre komponenter jag behöver. Här gäller det att se till att säljaren har bra omdöme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...