Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Indesign funderingar


Martassen

Rekommendera Poster

1.När man jobbar med Indesign så finns det nåt som heter Hjälplinjer (Sida/Hjälplinjer).Vad gör dessa?

 

2. När man jobbar med kerning så finns det Metrisk och optisk. Vad är det för skillnad på dessa?

 

3. Om jag har en tecknad bild. Vilket format ska jag ha den i om jag ska trycka den? Är det eps eller tif?

 

4. Kan man göra spalter vågrätt i Indesign?

 

5. När man väljer Sida/Marginaler och spalter. Vad gör alternativet "Enable layout adjustment". ?

 

6. Om man ska exportera som pdf. Måste länkarna stämma till text och bild? (Panelen länkar?)

 

 

7. När man gör spalter via Objekt/Alternativ för textramar. Vad innebär alternativet "Fast spaltbredd"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Vilken version av Indesign, CS4, CS5?

 

Adobe InDesign CS4 för nedanstående länkar men huvuddragen är nog snarlika i andra versioner.

 

  1. Hjälplinjer
  2. Kerning och spärra/knip
  3. Är det vektorgrafik så är det bäst med EPS som kan förstoras rejält utan att tappa skärpa.
  4. Ej säker riktigt vad du menar, men kolla in i allafall Infoga rader och kolumner samt Lägg till spalter i en textram
  5. Om automatisk layoutanpassning sista stycket på sidan.
  6. Ja, i annat fall så kommer ju inte dessa att stämma och vad är då vitsen med länken?
  7. Vet ej, men skulle tro att spaltbredden är beroende på bredden på textrutan och då anpassas efter detta. Testa lite olika varianter.

Allmänt: InDesign Video Tutorials

 

Ja lite att börja med, tills någon annan kanske har bättre svar och tala gärna om i fall detta var något som svarade på dina frågor eller inte.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...