Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn äter CPU och gör att ljudet knastrar


Dampe

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har problem med att spela upp ljud på min bärbara HP-dator (Pavilion Entertainment, dv6)

när man exvis försöker kolla på klipp på SVT Play eller spela Spotify så knastrar ljudet som om högtalarna vore paj. Men när jag kikar i Aktivitetshanteraren så används till och från 100 % av CPU så jag tror det är det som spökar. Men frågan är hur jag ska komma till rätta med detta?

 

Är det processer som ligger och stör? Har bra virusprogram så jag tror inte det är virus eller spyware.

 

Problemet har funnits länge och jag kan inte koppla ihop det med någon händelse. Skrev om detta i en tidigare tråd, men kom aldrig till ngn lösning och har bara låtit allt bero: //eforum.idg.se/topic/328194-knastrigt-och-efterslapande-ljud-kan-det-bero-pa-cpu/page__p__1536762#entry1536762

 

Finns det någon som har ett tips? Kan jag köra nåt program och slänga upp en loggfil som någon kan kika på? Kan inget själv tyvärr...

 

Kör win 7 på datorn. Har 4 GB Ram, 2 GHz AMD Athlon II Dual-Core M300 processor.

I prestanda klassificeringen (windows experience index)som Microsoft har får:


  •  
  • Processorn 4,9
  • RAM 7,0
  • Grafik 6,6
  • Spelgrafik 6,6
  • Hårddisk 5,9
     

Vad ska jag ta mig till? Datorn är ju pigg i övrigt så det känns som att det borde gå att lösa! Känns onödigt att köpa ny dator bara för det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag kikar i Aktivitetshanteraren så används till och från 100 % av CPU så jag tror det är det som spökar. Men frågan är hur jag ska komma till rätta med detta?

 

Är det processer som ligger och stör?

Vad är det för process som använder CPUn mest enligt fliken Processer i Aktivitetshanteraren när summan är 100%?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för process som använder CPUn mest enligt fliken Processer i Aktivitetshanteraren när summan är 100%?

 

Just nu är det:

Svchost.exe (13 olika processer som fladdrar väldigt. De flesta nere på 0, men ett par olika ibland uppe mot 80)

Systemets vänteprocess (växlar cpu ca 50-85)

Chrome.exe (sex olika filer med samma namn, de flesta med 0-2 cpu, en med ca 10-25)

 

För dagen fladdrar cpu-användningen upp och ner rejält: 5-100

Antal processer: 73

Fysiskt minne 40 %

 

Som sagt tidigare. Datorn är pigg men det är när man ska spela exvis SVT play som ljudet börjar skrapa och knastra. Är det nåt som rullar igång när jag kör flashspelaren?

 

På nåt vis känns det som att svchost kan vara en bov för den kommer ju och går hela tiden.

 

Hoppas denna information ger er mer att gå på. Så oerhört tacksam för E-forum!

 

//David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu är det:

Svchost.exe (13 olika processer som fladdrar väldigt. De flesta nere på 0, men ett par olika ibland uppe mot 80)

Systemets vänteprocess (växlar cpu ca 50-85)

Chrome.exe (sex olika filer med samma namn, de flesta med 0-2 cpu, en med ca 10-25)

 

För dagen fladdrar cpu-användningen upp och ner rejält: 5-100

Antal processer: 73

Fysiskt minne 40 %

 

Som sagt tidigare. Datorn är pigg men det är när man ska spela exvis SVT play som ljudet börjar skrapa och knastra. Är det nåt som rullar igång när jag kör flashspelaren?

 

På nåt vis känns det som att svchost kan vara en bov för den kommer ju och går hela tiden.

 

Hoppas denna information ger er mer att gå på. Så oerhört tacksam för E-forum!

 

//David

svchost är ett stödprogram för andra program så de anropas av olika program. Någon av dem brukar t ex användas för nätverkstrafik.

 

Systemets vänteprocess är den process som kör när datorn inte har något att göra. Man kan i andra kolumner se en del särskiljande information. Det är konfigurerbart vilka kolumner som visas.

 

Chrome är webbläsaren och det är en process per flik och en process för grundläggande hantering.

 

Sedan ska du förstås kolla just när ljudet knastrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ljudet OK ifall du spelar upp en ljud CD i datorn eller en mp3 fil på datorn?

Det är tyvärr samma problem oavsett om jag kör SVT Play eller spelar upp en mp3:a även om jag stänger av Flash när jag spelar mp3.

 

Ska testa köra HW Motitor och återkomma med temperatur etc.

 

svchost är ett stödprogram för andra program så de anropas av olika program. Någon av dem brukar t ex användas för nätverkstrafik.

 

Systemets vänteprocess är den process som kör när datorn inte har något att göra. Man kan i andra kolumner se en del särskiljande information. Det är konfigurerbart vilka kolumner som visas.

 

Chrome är webbläsaren och det är en process per flik och en process för grundläggande hantering.

 

Sedan ska du förstås kolla just när ljudet knastrar.

 

Kollade nu när jag spelade en mp3 i Windows mediaspelaren. CPU 100 %. Då körs följande processer:

Svchost.exe 49 (SYSTEM)

Svchost.exe 27 (Lokal tjänst)

Svchost.exe 15 (Lokal tjänst)

audiodg.exe 04

wmplayer.exe*32 02

taskmgr.exe 01

fsdfwd.exe 01

FSHDLL32.exe*32 01

System 01

 

Vid ett annat tillfälle ngn sekund senare var processernas fördelning så här:

Svchost.exe 48 (SYSTEM)

Svchost.exe 48 (Lokal tjänst)

Svchost.exe 02 (nätverk)

wmplayer.exe*32 01

taskmgr.exe 01

 

 

Ngn sekund ytterligare lite senare var CPU 79 % och fördelat likt följande:

Svchost.exe 41 (System)

Svchost.exe 36 (Nätverk)

Systemets vänteprocess 20

wmplayer.exe*32 01

taskmgr.exe 01

FSHDLL32.exe*32 01

 

Kan detta ge er mer att gå på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inaktiverar Shockwave Flash "=Flash" i webbläsaren och sedan kollar på Spotify, samma problem?

 

Ladda hem och kör HW monitor. 1.18 zip no installation

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Vad har du för MAX processortemperatur? När du kollat på SVT Play eller Spotify

 

Processortemperatur när jag kör SVT Play är 64 grader. Value=60-62 grader.

Vad innebär detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processortemperaturen lite hög, men inte alarmerande för mig (om det är Intel, För AMD så kan det ligga mycket nära eller över tillåten temperatur)

Eftersom det låter kass även nå du spelar en mp3 på datorn så börjar jag undra om du har

högtalarfel

eller

mjukvarufel

 

Ett sätt kolla högtalarna är att start datorn med en Knoppix linux CD. (det blir ingen installation på hårddisken) Att jag väljer Knoppix beror på att när datorn startar från CDn

så kommer det kommentarer via högtalarna.

Och du får direkt möjlighet avgöra om ljudfelet ligger i Windows eller i någon hårdvara.

ftp://ftp.klid.dk/knoppix/ADRIANE-KNOPPIX_V6.7.1CD-2011-09-14-EN.iso engelska

bränns med låg hastighet för bästa kvalite tex 16x som iso/image fil

ftp://ftp.klid.dk/knoppix/KNOPPIX_V6.7.1CD-2011-09-14-DE.iso tyska

http://www.knoppix.com/

 

Låter kommentarerna OK i Knoppix

 

Så har du inget märkbart hårdvarufel.

 

Utan felet finns i "Windows"

Bra att kolla om felet beror på hårddiskskador (som ger Windowsskador), testprogram, som vanligen också bränns på CD

iso/image fil varpå datorn ska startas från CDn precis som Knoppix.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tyvärr samma problem oavsett om jag kör SVT Play eller spelar upp en mp3:a även om jag stänger av Flash när jag spelar mp3.
Har du stängt ner alla andra program, t ex webbläsare, när du spelar upp mp3:an?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du stängt ner alla andra program, t ex webbläsare, när du spelar upp mp3:an?

 

Stängde nu ner alla andra program och körde bara windows mediaspelaren.

CPU 100 %, Fysiskt minne 31 % och 68 Processer.

Svchost.exe 61 (System)

Svchost.ex 33 (Nätverk)

audiodg.exe 02

wmplayer.exe*32 02

fsdfwd.exe 01

 

Säger det nåt?

 

PS Även om jag stängt alla program har jag en rad "tjänster" igång enligt aktivitetshanteraren. 81 närmare bestämt. Ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processortemperaturen lite hög, men inte alarmerande för mig (om det är Intel, För AMD så kan det ligga mycket nära eller över tillåten temperatur)

Eftersom det låter kass även nå du spelar en mp3 på datorn så börjar jag undra om du har

högtalarfel

eller

mjukvarufel

 

Ett sätt kolla högtalarna är att start datorn med en Knoppix linux CD. (det blir ingen installation på hårddisken) Att jag väljer Knoppix beror på att när datorn startar från CDn

så kommer det kommentarer via högtalarna.

Och du får direkt möjlighet avgöra om ljudfelet ligger i Windows eller i någon hårdvara.

ftp://ftp.klid.dk/knoppix/ADRIANE-KNOPPIX_V6.7.1CD-2011-09-14-EN.iso engelska

bränns med låg hastighet för bästa kvalite tex 16x som iso/image fil

ftp://ftp.klid.dk/knoppix/KNOPPIX_V6.7.1CD-2011-09-14-DE.iso tyska

http://www.knoppix.com/

 

Låter kommentarerna OK i Knoppix

 

Så har du inget märkbart hårdvarufel.

 

Utan felet finns i "Windows"

Bra att kolla om felet beror på hårddiskskador (som ger Windowsskador), testprogram, som vanligen också bränns på CD

iso/image fil varpå datorn ska startas från CDn precis som Knoppix.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Hej

 

Försökte bränna en cd med knoppix, men filen är på drygt 700 MB och skivorna klarar ju bara 700 MB, eller finns det större skivor? Jag försökte bränna till en 700 MB och fick svaret att det fattades drygt 2 MB. Finns det nåt annat att testa ljudet med som är mindre? Eller går det att starta från extern hårddisk? Det har jag en med utrymme på.

 

Jag är skeptisk till att det är högtalarna för det är ju inte konstant dåligt utan vissa perioder är det ju glasklart ljud.

 

Försökte orientera mig på tacktech men fattade inte vilken fil jag skulle välja att ladda hem därifrån. Kan du hjälpa mig med en direktlänk eller beskrivning?

Min hårddisk "heter" WDC WD3200BEKT-60F3T1 ATA DEVICE, så jag antar att det är en Western Digital? Men jag var osäker på var jag skulle ta vägen på sidan ändå.

 

För jag tror lite på teorin om mjukvarufel. Jag kan exempelvis inte installera senaste Service Pack. Den laddar ner och kör, men sen blir det nåt fel och datorn återställs. Kanske kan det ge någon ledtråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stängde nu ner alla andra program och körde bara windows mediaspelaren.

CPU 100 %, Fysiskt minne 31 % och 68 Processer.

Svchost.exe 61 (System)

Svchost.ex 33 (Nätverk)

audiodg.exe 02

wmplayer.exe*32 02

fsdfwd.exe 01

 

Säger det nåt?

 

PS Även om jag stängt alla program har jag en rad "tjänster" igång enligt aktivitetshanteraren. 81 närmare bestämt. Ds

Jag tror att det kan vara bra med en kontroll av vad som verkligen kör i din dator. Skapa en tråd i avdelningen //eforum.idg.se/forum/25-virus-skadliga-program-botemedel/ efter att du har följt anvisningarna i tråden Till dig med virus eller andra skadliga program i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag lyckas inte få ut något av innehållet i länkarna, tyvärr. Sen handlar ju de trådarna om processer som inte jag har problem med på min dator även om symptomen verkar vara snarlika.

 

Funderar på om nåt åt det här hållet kan ge nåt? http://blogg.tkj.se/svchost-exe-100-cpu/

Men mitt problem är att jag inte vet vilka tjänster jag kan "döda".

 

Vad ska jag göra. Dags att hitta en datordoktor och lämna in burken eller köpa en ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan komma fram till vilka tjänster som använder sig av den svchost som bråkar med hjälp av Process explorer och skriver här så kan vi ju hjälpas åt.

 

Men pröva vad som händer om du stänger av STacSV64 som nämns i första tråden jag länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan komma fram till vilka tjänster som använder sig av den svchost som bråkar med hjälp av Process explorer och skriver här så kan vi ju hjälpas åt.

 

Men pröva vad som händer om du stänger av STacSV64 som nämns i första tråden jag länkade till.

 

När jag stänger av och startar om STacSV64 så blir det lite bättre. De bra perioderna blir längre och skrapet/knastret kortare, men det blir inte bra.

 

De tjänster i olika svchost-processer som körs är:

1268 är den som "körs" oftast.

 

PID 932

AeLookupSvc

Appinfo

BITS

Browser

EapHost

gpsvc

IKEEXT

iphlpsvc

LanmanServer

MMCSS

ProfSvc

Schedule

SENS

ShellHWDetection

Themes

Winmgmt

wuauserv

 

 

PID 892

AudioEndpointBuilder

hidserv

HomeGroupListener

Netman

PcaSvc

SysMain

TrkWks

UxSms

WidiSystemHost

Wlansvc

wudfsvc

 

PID 1268

CryptSvc

Dnscache

LanmanWorkstation

NlaSvc

 

PID 2208

p2pimsvc

p2psvc

PNRPsvc

 

Fick fram detta genom att högerklicka på processen och väljer "gå till tjänster". Ger Process explorer nåt ytterligare? Är process explorer nåt jag laddar ner?

 

Blir nåt klarare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står om Process Explorer på webbsidan du länkade till i inlägg 16.

 

1268-processen hanterar en del nätverksrelaterade tjänster, men ingen av dem är skadlig såsom blogg.tkj.se är inne på. Jag har inte detaljstuderat listan i övrigt men kan inte se att något i din lista är skadligt.

 

Har du installerat Service Pack 1 till Windows 7?

Hur har du installerat drivrutiner för ljud- och nätverkskort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckas inte få ut något av innehållet i länkarna, tyvärr. Sen handlar ju de trådarna om processer som inte jag har problem med på min dator även om symptomen verkar vara snarlika.

 

Funderar på om nåt åt det här hållet kan ge nåt? http://blogg.tkj.se/svchost-exe-100-cpu/

Men mitt problem är att jag inte vet vilka tjänster jag kan "döda".

 

Vad ska jag göra. Dags att hitta en datordoktor och lämna in burken eller köpa en ny?

 

Jag tror det enklaste du kan göra är att installera om windows rent. Kopiera alla filer du vill spara innan till annan partition eller annan disk/USB/DVD och kör en "clean install" av windows. Kör därefter win update, installera antivirus och alla program du vill ha på datorn (kolla att det är bra program innan!), så är du antagligen av med problemen. Om det är mjukvarurelaterat. Är problemen kvar, är det hårdvaran som är fel på. Då gäller ny hårdvara. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står om Process Explorer på webbsidan du länkade till i inlägg 16.

 

1268-processen hanterar en del nätverksrelaterade tjänster, men ingen av dem är skadlig såsom blogg.tkj.se är inne på. Jag har inte detaljstuderat listan i övrigt men kan inte se att något i din lista är skadligt.

 

Har du installerat Service Pack 1 till Windows 7?

Hur har du installerat drivrutiner för ljud- och nätverkskort?

 

 

Har nu i flera dagars tid pysslat med att installera Service Pack 1, men det går verkligen inte. Får ERROR_INSTALL_FAILURE(0x80070643). Följer Microsofts råd: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/troubleshoot-problems-installing-service-pack

Men inget hjälper. Det går liksom att installera, men inte att konfigurera fattar jag det som.

 

Vad tror du Cecilia om virtuosen2:s förslag att installera om windows helt?

 

Om inte, vad kan jag kika efter i Process explorer?

Går det att få till installationen av SP 1 på nåt annat vis? Och är dte troligt att det skulle kunna lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har nu i flera dagars tid pysslat med att installera Service Pack 1, men det går verkligen inte. Får ERROR_INSTALL_FAILURE(0x80070643). Följer Microsofts råd: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/troubleshoot-problems-installing-service-pack

Men inget hjälper. Det går liksom att installera, men inte att konfigurera fattar jag det som.

 

Vad tror du Cecilia om virtuosen2:s förslag att installera om windows helt?

 

Om inte, vad kan jag kika efter i Process explorer?

Går det att få till installationen av SP 1 på nåt annat vis? Och är dte troligt att det skulle kunna lösa problemet?

 

 

Löste sig Dampes problem? Och i så fall hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löste sig Dampes problem? Och i så fall hur?

Ja, tack alla! Problemet med det knastrande ljudet är löst. Jag gjorde en total återställning av datorn och hittills så har ljudet löpt på utan knaster. Är dock lite nervös varje gång det körs en uppdatering...

 

(Sorry att jag inte återkopplat tidigare. Är oerhört tacksam för all hjälp!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att du nu laddar ner ccleaner, kör ccleaner, och fixar registret.

Därefter går du in på "verktyg" (i Ccleaner) och avinstallerar all bloat som din HP-återställning har installerat. Starta om, kör ccleaner igen för registerfix. Därefter har du det närmaste du kan komma till en clean install av windows.

Sen behöver du inte vara nervös inför uppdateringar!

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...