Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felande hårddisk


Mikael63

Rekommendera Poster

Har en stationär dator med XP som fungerar som filserver.

Förutom systemdisken finns en intern disk, E:, samt tre externa (USB) diskar.

En av dessa tre är relativt ny, heter Y:

De två resterande, P: och W: är äldre men också olika ålder inbördes, gissar på att P: är ett år äldre än W:.

Båda har samma chassie från WD (Essentials).

P: har den typ av strömförsörjning som ofta felar dvs. både 5 & 12 V.

W: har endast "vanlig" 12 V.

Även mitt nätagg till P: har gått sönder varför jag hämtar spänning från datorchassiet. Detta funkar bra, har kört länge så.

All ovanstående utrustning står i ett utrymme där jag kan hålla en låg temperatur. Dock fuktfritt. Diskarnas chassie känns kallt när man lägger handen på dem trots att de arbetar 24/7.

Backup sker regelbundet till ovanstående diskar från datorer i nätverket och vissa filer backuppas även mellan ovanstående diskar.

 

 

För nån vecka sedan var det ingen åtkomst till P: och W: men till Y:

Startade om diskarna och körde chkdsk /f och filsystemet reparerades. Var några rader med konstigheter.

Så har dessa fungerat i en vecka eller så men nu var det dags igen. Ingen åtkomst.

När jag kör chkdsk /f på W: så fixas i princip alla filer på den. Har aldrig sett så många poster som återställs.. Dock ingen skadad sektor.

WD,s eget testprogram hittar inget fel på den. (ska testa med utökat test senare)

 

P: verkar må sämre.. Chkdsk kan inte köras. Det låter som om den är trött rent mekaniskt osv. Test pågår.

 

Att en disk plötsligt kan gå sönder är jag fullt medveten om men varför ska två stycken med olika ålder uppvisa symtom samtidigt, och fungera bra samtidigt?

 

Kan det vara så att de far illa av att det är för kallt?

 

Idéer kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

HDTune kan avläsa tempen på varje disk som du väljer i dropdown menyn.

post-73434-0-35871500-1325878278_thumb.png

 

Jag har för länge sedan läst nånstans att alltför låga temperaturer, speciellt hos en högpresterande 7200 eller 10 000 rpm disk faktiskt kan skada disken/mekaniken.

Givetvis så hittar jag inte igen detta när jag söker.:angry:

 

Försökte hitta tekniska specen hos WD, men kanske du själv kan leta reda på den?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar vidare..

 

OM det är kylan skulle det kunna vara så att de med ett visst chassie/fabrikat påverkades medan ett annat chassi inte gjorde det.

 

En liten undran också om det kan vara nåt med USB men det är allt för långsökt just nu.

 

Tog ur P: och satte den direkt i ett annat chassie.

Först hittade inte BIOS den alls och den snurrade inte igång.

Tog ur strömförsörjningen och satte tillbaks och då startade den. Windows ville kolla den vilket den gjorde och inga fel hittades. Ser och kommer åt de filer som ligger på den. Tillbaks i USB-chassiet så är det som att den drar igång och sedan går i något viloläge (spindown?).

Ibland finns den med i den här datorn, ibland inte, ibland felmeddelande om en usb-enhet som inte känns igen osv.. Ytterst opålitligt och en ny disk blir väl ett måste att införskaffa.

Ska dock skaffa kablage för att kunna ansluta den direkt till filserverns chassie.

Att denna disk, alltså min P: verkar sjunga på sista versen, även om den verkar helt okej vid vissa tillfälen, är nog klart men:

 

Den andra disken W: är det ju mera liv i även om det hittas fel vid upprepade körningar med chkdsk /f men vad som gör mig mest fundersam är sambandet mellan dessa fel som uppstått samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer info:

 

Den disk som jag kallar P: har jag nu flyttat, med USB-kabinettet, och anslutit till en burk där jag kör Linux. Disken dar igång och jag kommer åt filinnehållet.

Om jag bara låter den vara och har filhanteraren stängd så verkar disken ramla bort för att åter komma tillbaks då filhanteraren poppar upp och visar innehållet vid upprepade tillfällen.

Jag passar på att kopiera över några filer (ca 18 Gb) till en annan disk i skrivande stund och då hör jag hur min P: dör. Fel på disken eller på kabinettet = helt klart vid detta laget.

Men kvarstår gör ju varför min W: uppvisade liknande symtom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tjatar på:

Fokuserar enbart på min P: (släpper den andra så länge..)

Har nu ringat in felet till disken, inte kabinettet.

Har testat ansluta en annan disk till kabinettet, eller rättare kablaget.

Den disken är med hela tiden. Kan försöka orsaka glappkontakt utan att den dör.

Men med den andra disken, P:, ansluten så stannar disken efter en stund, även om kablaget är helt stilla. Fortfarande helt stilla så kan disken starta upp efter typ fem minuter. Även denna går inte att forcera fram att den stannar när man rör kablaget. Disken går tyst när den kommit upp i varv. Filer funkar osv.

 

Har testat att från Linux köra hdparm -S men detta påverkar inte symtomen.

 

Edit:

Se http://www.datarecoveryengland.com/wd-5000aajs-hard-drive-data-recovery.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att två olika hårddiskar slutar att vilja fungera är kanske inte konstigt, det är ju ändå mekaniska enheter vi pratar om.

Och visst kan två samtidigt börja bråka, både av samma typ av fel, eller av olika fel.

Ser inget konstigt med detta heller.

En hårddisk kan gå sönder efter en månad, sex månader eller sex år.

Att försöka systematisk leta upp varför en hårddisk börjar gå sönder, är därför inte intressant, det intressanta är att kunna rädda så mycket info som möjligt, innan den helt lägger ner.

Sedan är det en ny som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att försöka systematisk leta upp varför en hårddisk börjar gå sönder, är därför inte intressant, det intressanta är att kunna rädda så mycket info som möjligt, innan den helt lägger ner.
Nej inte en. Men om två uppvisar samma symtom vid samma tillfällen (med en veckas mellanrum) så är det en varningsklocka för att det KAN bero på något annat än just "shit happens". Jag vill inte bara rycka på axlarna och byta disk om det beror på kabinettet eller datorns USB då jag ju har ytterligare diskar anslutna.

Att just denna, den jag kallar P: sjunger på sista versen är klart. Den är också äldst. Dess innehåll kommer att lyftas över till en ny eller till de båda kvaravarande efter lite städning. Jag vill dock inte ha alla ägg i samma korg..

Det jag nu är orolig för, eller snarare fundersam för, är OM den andra, den jag kallar W: också verkligen håller på att ge upp, just nu, eller om den råkat ut för något annat. Jag har ingen lust att ersätta den också med en ny disk så där rakt av även om det bara är en tidsfråga innan det blir ett måste..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel på filsystemet (fel som chdsk kan åtgärda) behöver inte bero på hårddisken. Kabelfel (både data och strömkabel, glappkontakt, felaktig avstängning och för externa borttagning utan avmontering av filsystemet (säker borttagning) är de vanligaste orsakerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag lite mer.. eller vet - jag ser en möjlig förklaring till varför mer än den felande disken drabbades.

 

Jag håller på att kopiera undan de filer som ligger på den trasiga.

Det tuffar på och efter ett tag dör disken. Om jag väntar några minuter hoppar den igång och jag kan återuppta kopieringen där den var. Detta funkar kanske 2-3 ggr men sedan måste jag starta om disken genom att ta ur spänningsmatningen en kort stund. Detta kan jag göra 1-2 gånger men sedan stannar de andra två usb-diskarna. Dessa drar igång när jag tar bort spänningen till den trasiga.

Så nu får jag mellanlanda på en stationär disk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag lite mer.. eller vet - jag ser en möjlig förklaring till varför mer än den felande disken drabbades.

 

Jag håller på att kopiera undan de filer som ligger på den trasiga.

Det tuffar på och efter ett tag dör disken. Om jag väntar några minuter hoppar den igång och jag kan återuppta kopieringen där den var. Detta funkar kanske 2-3 ggr men sedan måste jag starta om disken genom att ta ur spänningsmatningen en kort stund. Detta kan jag göra 1-2 gånger men sedan stannar de andra två usb-diskarna. Dessa drar igång när jag tar bort spänningen till den trasiga.

Så nu får jag mellanlanda på en stationär disk...

Två noteringar, enbart utifrån denna post.

1: låter som skadade disken har problem att läsa data. Antar att det även går lite långsamt att kopiera, att den arbetar på även när ingen kopiering sker. Låter som skada sektorer och att disken försöker rädda undan de data som går.

 

2: Problem med strömmatningen? Får alla diskar den ström de vill ha?

 

Temperatur.

Farligast för diskar tycks vara stora gradienter i temperatur, det vill säga att de snabbt stiger i temp.

Sekundärt är själva temperaturer men bäst mår diskar vid 35 grader på ett grovt ungefär.

Under 25-30 grader i arbetstemperatur är nog inte optimalt. Över 50 grader inte heller.

 

men men, in med bråkande diskar i datorn och lös problemen med dessa internt i datorn. Kopiera, felkontrollera där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: låter som skadade disken har problem att läsa data. Antar att det även går lite långsamt att kopiera, att den arbetar på även när ingen kopiering sker. Låter som skada sektorer och att disken försöker rädda undan de data som går.

Nej, kopieringen går normalfort när disken snurrar. Arbetar inte när inte kopiering sker. Verkar inte vara skadade sektorer.

 

2: Problem med strömmatningen? Får alla diskar den ström de vill ha?

Ja den felande disken är testad med tre olika matningar.

 

Temperatur.

Farligast för diskar tycks vara stora gradienter i temperatur, det vill säga att de snabbt stiger i temp.

Sekundärt är själva temperaturer men bäst mår diskar vid 35 grader på ett grovt ungefär.

Under 25-30 grader i arbetstemperatur är nog inte optimalt. Över 50 grader inte heller.

symtom oavsett temperatur.

men men, in med bråkande diskar i datorn och lös problemen med dessa internt i datorn. Kopiera, felkontrollera där.

samma symtom

 

Det är bara att mödosamt kopiera, starta om fortsätta kopiera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar med temperatur är att arbeta vid temperaturerna på sikt ökar risken för skada på disken.

 

har du disken i datorn? Läs av S.M.A.R.T-statusen på den med exempelvis HD Tune. Det borde finnas några intressanta poster där, någon som indikerar vad det är som sker.

 

inga konstiga ljud från diskarna? Att de varvar upp/ned? Att läsarmen står och slår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar med temperatur är att arbeta vid temperaturerna på sikt ökar risken för skada på disken.
Ja, här tror jag att jag haft för låg temperatur tidigare.

 

har du disken i datorn? Läs av S.M.A.R.T-statusen på den med exempelvis HD Tune. Det borde finnas några intressanta poster där, någon som indikerar vad det är som sker.
Visar helt okej när disken hittas.

 

inga konstiga ljud från diskarna? Att de varvar upp/ned? Att läsarmen står och slår?
Ja, ofta när man sätter på spänning varvar den upp(normalt) och sedan ner+upp en gång. Sedan går den bra i mellan någon minut till kanske 10 minuter som längst. Inget ljud från läsarmen förutom det normala klicken när den startar igång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD Tune - ta en skärmklipp (finns knapp i HD Tune för det) och posta här. *nyfiken*

 

Efter 10 minuter, varvar de ned då?

Några misstankar

1: Strömförsörjningsproblem

2: Problem med motorn/varvtalet fel, blir fel vid lösning

3: Glapp?

4: Fel på styrkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska förska komma ihåg skärmklipp i kväll när kopieringsarbetet fortsätter.

Nja 10 minuter.. det kan vara allt mellan 30 sekunder och tiden mellan två reklampauser på tv4..

1. Inte externt. Testat med power från två datorer via (original)usb-adaptern, via power från en (annan) dator direkt, via extern power från annan USB-adapter.

2. ?

3. Nej, prövat olika kontaktdon mm. Går ej forcera fram ett fel.

4. Ja, gissar på det dock inte dioden denna gång(andra tråden). Ser på skumgummisoleringen, mellan diskchassiet och styrkortet, att två komponenter blivit/blir varm, en större krets och en annan passiv komponent.

 

Googling, runt detta, har givit andra träffar/trådar där man på något ställe efterlyste ett nytt styrkort och fick svar att det fanns men att det var obrukbart om den inte fick rätt info.

Gissar att infon om diskstorleken finns på styrkortet och inte på diskens skivor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD Tune - ta en skärmklipp (finns knapp i HD Tune för det) och posta här. *nyfiken*

Lyckades ha disken igång så länge att jag han få med enl. bild.

Just nu verkar jag också kunna köra en kontroll i W7..

post-52940-0-40731000-1326281998_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh

http://kb.acronis.com/content/9135

Rekommenderas byta av kabel...

Kolla att kabeln är hel, att allt ser okej ut. Fast det kan även vara annat fel. Håll koll på om siffran ändras.

 

I övrigt inget där som oroar mig men S.M.A.R.T. täcker inte allt som kan hända.

Jag gissar att det kan visa sig alla möjliga fel när den är så lynnig. Kabeln just nu är den fasta sitter i USB<>SATA-adaptern. men jag har ju samma bekymmer med annan adapter/kabel och en SATA direkt till moderkortet..

Otroligt nog så är disken igång fortfarande och felkontroll via W7 sker. Just nu har det hittats 4492 skadade filposter.

 

(jag har ju startat om disken på fel sätt ett oräkneligt antal sedan jag påbörjade någon slags räddningsaktion...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du går än via USB? Inte möjlighet att koppa in disken direkt utan att gå via USB?

Nej, inte just nu, men det har jag redan prövat tidigare.

Jag har dessutom inte lust att fippla med kablaget när datorn är igång, något jag kan göra via USB.

Otroligt nog så fortätter diskkontrollen än...

post-52940-0-37965600-1326287634_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte följt med så noga i tråden, men har du kopierat alla filer redan? För diskkontrollen kan förstöra filer också när hårddisken är dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte följt med så noga i tråden, men har du kopierat alla filer redan? För diskkontrollen kan förstöra filer också när hårddisken är dålig.

Nej, jag har inte hunnit/lyckats med det eftersom det i bästa fall kopieras 3 Gb innan det stoppas. Jag har i princip givit upp kopieringen pga. detta och då lät jag W7 göra diskkontrollen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att knyta ihop säcken, både i denna tråd och strax i den jag har ang. dioden..

 

Jag hade ställt in mig på att skippa disken helt men tänkte testa en grej ändå även om jag inte själv trodde på den.

 

Jag skruvade bort kretskortet från den felande disken och tog kortet från den andra disken (andra tråden, diod). Korten hade exakt samma passform, men den ena var för S-ATA den andra IDE, den ena på en 500 Gb den andra på en 250 Gb. Således upplagt för att inget skulle funka. Började med enbart power och hörde direkt disken betedde sig lika tidigare. Alltså diskfel snarare än kretsfel. Testade ändå med IDE-kabeln men BIOS tvärnitade - kunde inte alls avgöra vad som satt på kabeln. Detta troligen naturligt efter mitt galna byte. Men alltså i detta läge bara kassera disken.

 

Tack alla för visat intresse och moraliskt stöd - betyder mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har "mäjlat" WD och ställt frågan om vad som kan ha hänt. (inte hur jag ev. räddar data osv)

Jag klargjorde att jag bara är nyfiken och vill veta.

Tog flera dagar innan konversationen kom igång.

Nu vill de ha skärmdumpar från Diskhanteraren och deras Data Lifeguard.

Jag tänkte att de kan ju få skärmdumpar där disken inte hittas, om det nu skulle vara någon vits..

Så jag pillade ihop min disk igen och drog igång.

Direkt samma symtom som tidigare dvs. spinner upp och sedan dör..

Prövade detta några gånger och när den tycktes hänga med lite längre tog jag dumparna. Upprepade hela proceduren flera gånger och när jag tyckte jag var klar så märkte jag att disken fortsatte att snurra.

Testade då en filkopiering och detta fungerade!

Satt > halvtimme och stirrade på stapeln/kön i TC.

När jag tillfälligt lämnade datorn i cirka tre minuter så hade disken stannat. Gick att sparka liv i den igen med kön i TC intakt. Satte så och glodde en halvtimme till innan jag ansåg jag fått undan sådant som jag ville ha kvar.

 

Så... - Ge inte upp!

 

Nu funderar jag ju givetvis om en renblåsning (ja inte handgripligen) skulle hjälpa? Om disken kommer att bete sig "normalt"?

Inte för att jag litar på den men.. ändå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste hitta/hyra ett renrum för att kunna blåsa rent disken. Bara kostnaden för din tid i renrummet är större än värdet på disken.

 

Om du nu lyckats rädda alla data på den, var glad för det och pensionera den. Eller skicka den på reklamation till WD om de går med på det efter dina äventyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...