Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem stjäl mina mail?


Simson8

Rekommendera Poster

Jag har två datorer och blir av med mailen i den ena. Hur kan det gå till? Jag har en laptop där allt har fungerat bra. Den används på en arbetsplats och pop3 samt smtp-serveruppgifterna är inställda för att funka med nätverket på jobbet. Jag kan alltså inte kolla den datorn hemma idag. Den är avstängd. I laptopen (ja i båda mina datorer så har jag ikryssat "lämna en kopia på servern") vilket innebär att har jag läst ett mail i den ena datorn så skall det även dyka upp när jag sätter på nästa.

 

Men i min stationära dator så kommer inga mail längre. Jag har inte fått något mail till den sedan 24/12. Jag anväder Outlook express i denna stationära dator. Idag har jag försökt att skicka mail till mig själv från denna stationära (lapotopen är som sagt avstängd i helgerna), och det går att skicka, mailen hamnar i mappen skickat men de kommer inte fram till inkorgen.

 

Jag öppnade då webbmailen och har vid två tillfällen sett när det kommer mail till min webbmail men de går inte vidare till outlook express. Inte nog med det! Dröm om min förvåning, DE MAIL SOM KOMMER TILL WEBBMAILEN LIGGER ENDAST KVAR DÄR I CA: 2 MIN. sedan försvinner de.

 

Jag ringde Glocalnets support och de provskickade från webbmailen och menade att det går bra. Men de sitter ju inte kvar i flera minuter och ser att mailen faktiskt försvinner. När jag påpekar detta så menar de att jag har något program som hämtar mailen. Men nej. Lapotopen är ju avstängd och i den stationära kommer ju inget. Är jag hackad?

 

Jag har ingen smartphone som hämtar mailen. Jag har faktiskt köpt en men inte fått igån e-posten där ännu. Vet inte vilka pop3 och smtp uppgifter som skall användas. Jag skapar en ny tråd om detta. I mobilen fungerar det alltså inte ännu så det är inte dit mailen går. Är jag hackad eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara idé att kanske använda IMAP-inställningar på bägge datorerna under en tid, och se vad som händer, försvinner mailet/mailen då också, och sedan ringa supporten igen, och be dom att kolla under dessa minuter med dig kvar i luren så kan dom kanske se på sina skärmar vad som eventuellt händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMAP innebär ju att man inte hämtar något från servern, utan man läser allt direkt via servern.

Därav min tanke om att se vad som händer med dina mail, när dom ligger kvar på servern.

Du hittar inställningarna för IMAP i din andra tråd, där jag också har svarat dig.

 

//eforum.idg.se/topic/333915-e-post-uppgifter-i-smartphone/#entry1566532

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat och funderat lite och är ganska klar med vad som händer. Om jag har Oulook Express i min stationära dator nedstängd och skickar ett mail till mig själv från webbmailen så försvinner inte mailet från servern. Jag kan läsa det både på webbmailen och min telefon (som jag fick igång i går kväll) tar också ner mailet. Det är alltå Outlook express i stationära datorn som plockar bort mailet från servern men utan att visa det i inkorgen (inte i någon annan mapp heller). Detta trots att rutan "lämna en kopia på servern" är ikryssad.

 

Det har alltså blivit något fel på Outlook Express och frågan är vad jag skall göra? Skall jag byta epostklient eller felsöka i Outlook Express? Byter jag så får jag ju jobbet med att flytta kontakter och mail. Jag vill ju dock ha den klienten som orsakar mig minst problem i framtiden. Vad göra?

 

Om ni säger "byta epostklient", vilken är då säkrast med minst driftstörningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag Outlook Express, så jag kan inte svara på hur sista version ser ut, eller vad man kan göra åt detta.

 

Eftersom Outlook Express inte längre finns i Vista eller Windows 7, så är det ju troligen Windows XP du fortfarande använder i denna dator, du kan då välja mellan att försöka ominstallera Outlook Express, men det brukar krävas lite jobb, bl.a. några ändringar i registret, eller att helt ominstallera den version av IExplorer du har, för då ska du få med Outlook Express eftersom den ingår i IExplorer, eller så kan du testa någon annan mailklient, en sådan som är populär är TB, Thunderbird,

 

I TB ska du kunna importera allt ifrån Outlook Express.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkrast med minst driftstörningar kan ju vara svårt hatt peka på någon speciell då omständigheterna kring detta kan bero på fler faktorer än själva klienten.

Thunderbird kan jag dock varmt rekommendera. Många som använder den och det är lätt att få hjälp med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har XP. Jag är dock inte nöjd med Internet Explorer då jag sett i aktivitetshanteraren att IE ibland tar all processorkraft. Vet inte om jag har något skit i datorn. Virusprogrammet hittar inget. Men jag har blivit rekomenderad att byta webbläsare. Kom att tänka på det nu. Finns det någon webbläsare som automatiskt installerar en e-postklient,jag menar som förhållandet mellan IE och outlook? Har t.ex. Google Chrome inbyggd epostklient?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl inget förhållande mellan IE och OE annat än att det är samma "fabrikat".

Vill du ha samma förhålladen så är ju Firefox som webläsare och Thunderbird som e-postklient ett alternativ. (Mozilla)

 

Ska man gå på Googles linje så är det väl Chrome och sedan Gmail via webben. Någon klient från Google har jag inte sett men det skulle vara intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat själv med Opera ska väl ha en inbyggd mejl-läsare.

För många år sedan när Opera var ungt testade jag detta. Fungerade bra till dess en uppdatering gjordes då alla mail, konton mm försvann. Men nu lär su sådant vara bortbyggt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar få ordning på grejorna nu. Tack för all hjälp. Men jag har en liten följdfråga. Jag har laddat ner och installerat Thunderbird. Sedan har jag importerat adressboken från gamla Outlook Express. Men då lägger sig den importerade adressboken vid sidan av Thunderbirds adressbok. (se bild) Det innebär att jag får två olika adressböcker. Det blir ju helknasigt. Nu undrar jag hur jag kopierar över kontakterna i Outlooks adressbok till Thunderbirds adressbok. Den heter ju personlig adressbok som ni kan se på bilden. Jag har funderat och klickat länge men kommer inte på lösningen.

post-33478-0-11865700-1326320011_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att tag i ett namn till höger och dra den samt släppa den ovanpå "Personlig adressbok"?

Jag har inte prövat eftersom jag inte har någon mer adressbok, men jag kan ju se att man kan markera flera adresser till höger med Shift+vänsterklick så det kan ju tänkas att man kan dra många på en gång också.

 

Men annars så ska det nog gå bra att ha kvar kontakterna där de är och de kommer i alla fall att användas som förslag så fort du börjar skriva en adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var så enkelt. Jag skäms nästan, men ibland så bara låser det sig i huvudet. Drag och släpp var receptet. Nu är alla adresser flyttade. Tusen tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...