Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PSC09E-001 Toshiba Satellite L755D-21J 15,6'' AMD A6-3400M/8GB/750GB/HD6540G2/HDMI/W7HP


HUP151

Rekommendera Poster

min nya enl ovan ska vara utrustad med bluetooth men hur ska jag komma åt bluetoothen? ska jag göra nån form av aktivering och i så fall hur? vid försök enligt guiderna får jag bl a upp "windows server" stöder ej bluetooth - vad är "windows server"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Server är Microsofts Operativsystem för servrar, men Toshiba Satellite L755D-21J har Windows 7 Home Premium så det var lite konstigt. För att skicka och ta emot filer klicka på Start > Program > Tillbehör > Överför filer via bluetooth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jodå hittar fram till tillbehör men där finns ingenting om bluetooth - det verkar som bluetoothen inte är installerad. ska in till min datorhandlare med maskinen. specen säger ju klart att bluetooth ingår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

har fått hjälp med aktivering av bluetoothen så är nu ok. relativt min stationära Vista med en P4 på 3.0 med 2 kärnor och som varit i bruk länge känns Toshiban avsevärt segare som jag inte räknat med. jag har installerat ett fåtal nya program. vid uppstarten är 92 processer igång och fysisk minnet 23%, 90 program är förinstallerade med 3,1 gb enligt funktionen "avinstallera program" där massor av toshiba-program och ca 1.5 gb Nero ingår. har sett "nånstans" att det finns ett program som avinstallerar en hel del förinstallerade program i laptops framförallt för Toshiba - vet att jag sparade det programmet men hittar inte igen det nu. vet någon??? betr Nero så vill jag hellre använda CDburnerXP. min fråga är om jag avinstallerar samtliga neroprogrammen skulle detta då påverka datorns övriga funktioner? noterar också att Adobe Reader upptar mer än 500 mb - kan det vara rätt? jag har inte ont om plats men vill inte ha en massa onödigt.hoppas jag har rätt Forum nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du har säkert många förinstallerade sk. prova på program och dom flesta av dessa inkl. Nero är ju betalprogram.

Avinstallera dom som du inte kommer att använda.

 

Se här för instruktioner om PC decrapifier: http://www.mjukvara.se/pc-decrapifier

Fast hämta senaste versionen av PC decrapifier här istället http://majorgeeks.co...3494681de2b2978

Nedladdningen bör starta automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan avinstallationen av onödiga program se till att skapa återställningsskivor om du inte redan har gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

har ej kollat nya toshiban på ett tag - men tack Cecilia - hade först tänkt bränna ut efter alla avinstallationer. men när jag idag stoppade in ett minneskort från min kamera Sony DC-W170 så försvann det nästan inne i datorn - jag ser bara bakre kanten av kortet sticka ut något - tji att få ur det nu så måste skaffa en pincett. är det vanligt att det är ett sådant djup i minneskortuttaget på laptops? jag kände inget motstånd och datorn kände ej av kortet.om jag petar in ytterligare försvinner väl kortet in i datorn? har givetvis försökt vicka på datorn men kortet sitter kvar. inga såna problem alls på stationära datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du har väl stoppat in ett minneskort som:

1, Inte passar, för litet format

2. I fel springa

 

Se i din dators instruktionsbok vilka minneskorttyper som stöds.

 

Och ja, du måste stänga av datorn, koppla från strömmmen och ta ur batteriet.

Sedan försöker du att få ut minneskortet - viktigt att du är försiktig.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack - har fått ur kortet med hjälp av pincett. har 2 san disk kort om 2 gb (1 standard 1 ultra) och inget verkar passa. har däremot 1 kort sand disk 8gb ultra till videokameran Sanyo och det kortet passar men är också ngt bredare. finns bara 1 springa att stoppa in i. de 2 mindre får jag väl då använda enbart till stationära datorn - tyvärr. hittar inget om rekommendationer för minneskort till Toshiban - däremot hittade jag mer alarmerande varningar för att använda WiFi, bluetooth eller trådlöst WAN i närheten av personer med pacemakers - har själv sådan och blir genast betänksam - kör Toshiban med bluetoothen aktiverad och trådlöst men har ju inte använt den så mycket än. har visserligen trådlöst i den stationära men kör den med sladd för att bl a klara av 3d-tvn (rekommendation av Samsung). blev ju väsentligt mindre roligt med Toshiban nu p g a pacemakerproblemet för att jag antar det måste ligga substans bakom varningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hmm det där med pacemaker och radiosignaler som stör är ju känt bl.a för mobiltelefoner just vid samtal - helst hålla luren i höger hand.

 

Blåtand är också en radiokälla, i 2,4GHz bandet vill jag minnas, så om du inte använder denna funktion, så stäng av Blåtand på datorn.

Du kan nog göra detta inifrån BIOS Setup meny, nånstans bland menyerna så riskerar du inte att den slås på av misstag.

 

Samtidigt är datortilverkarna övernoga med att varna för precis allting, i tid och otid, men det är sant att en sådan varning känns ju olustig när man själv då har en pacemaker och kanske bör tas på allvar.

 

Tyvärr inte insatt i hur farligt detta är, men samtidigt borde väl inte strålskyddsmyndigheten klassat detta som godkänt om det skulle vara alarmerande?

Men jag är noga med att säga att jag inte vet.

 

Ang. minneskorten så finns adapterkort att stoppa det mindre kortet i, som man sedan stoppar in i minneskortläsaren.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan väl vara bra att tala med hjärtläkaren för att få reda på vad som gäller just din typ av pacemaker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har rådfrågat min pacemakersköterska och hon säger att jag ej behöver vara orolig. skönt att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns ingen adapter till laptopens inbyggda minneskortläsare men däremot en relativ billig minneskortläsare för olika typer av kort som ansluts till laptopen via usb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja jag menade en typ sådan adapter av någon modell.

Exemplet kostar 19:- http://fyndiq.se/ele...campaign=Kelkoo

 

Du stoppar alltså ditt minneskort i denna adapter som sedan stoppas in i minneskortläsaren.

Viktigt att det är för rätt typ av minneskort samt vilken typ av minneskortläsare så den passar i din laptop.

Mvh

 

[Edit] Det följde med t.o.m. en sådan adapter till min Sony Ericsson mobiltelefon och den fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Innan avinstallationen av onödiga program se till att skapa återställningsskivor om du inte redan har gjort det.

 

använde det program som ingår för att skapa återställningsskivor men fick som svar "det gick inte att skapa återställningsskivor och nåra konstiga förklaringar om hårddiskar - lämnade in till min datorhandlare som försökte men man sa då att p g a att jag begärt flera partitioner vid beställningen så går det inte att göra på det sättet. men om jag får behov så har de verktyg hos sig att avhjälpa. jag tänker nu köra den rekommenderade PC decrapifier - i första hand vill jag bli av med Nero.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju lite vanskligt att vara beroende av en viss datorhandlare som kan flytta eller gå i konkurs när som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår hur du tänker men min datorhandlare är en lokal privat butik med enbart datorer och etablerad sedan många år på orten - har klarat sig gott i konkurrensen med alla närliggande varuhus. många handlar här och betalar gärna "lite" mer för närheten och utmärkt service. men visst finns risken i branschen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...