Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Förklara vad som är så nytt med Mint 12

Mikael63

Recommended Posts

Har försökt kolla på nätet och begripa vad som är nytt med Lisa jämfört med Katya men jag greppar ändå inte detta riktigt.. Förmodligen är all info riktade till de som i princip har koll på allt detta redan men det har inte jag.. Har förstått att det är något med Gnome3 och något som kallas Mate men..

Gnome har jag bara koll på att den skiljer sig från KDE men Gnome 2, Gnome 3?

Vad är det i 11 Katya?

Och vad är eg. Mate? Något så att man kan byta tillbaks till som det var tidigare? När då tidigare?

När jag startar en LiveDVD av Lisa så ser det ju till en början ganska lika ut som Katya. Startmenyn ung. lika men statusfältet har hamnat längst upp som på en Mac..

Sedan verkar man kunna välja bland två(?) skrivbord nere till höger. Eller?

Längst till höger, nertill, ett utropstecken som fäller fram en list nertil som är för???

Uppe till vänster ett konsumtecken där jag kan byta utseende på skrivbordet, den extra listen nertill syns hela tiden och man kan välja att visa alla programs ikoner ungefär som Program i Mac,ens Finder.

Vad är vad av allt detta egentligen?

På ett Youtubeklipp syns att man kan logga ut och sedan logga in igen med andra val. Är det ytterligare andra val än det man skiftar med konsumtecknet?

Något allmänt råd om jag bör byta ut Katya till Lisa eller ej? Lisa snackar inte Svenska än och ljudet funkar inte men..

Vill du ha svenska språket så titta på Arne Extons releaser

http://www.exton.net

Förr (2000-talet) installerade jag ungefär en ny linuxrelease i månaden. Inga problem. Att ha upp till 7 releaser samtidigt på var sin partition och Windows (NT4/2000/XP). Och alla hade lilo som bootmanager vilket gjorde det lätt lägga lilo i /-partitionens början med en kopia av de första 512 byten på c:\

och använda Windows bootmanager för att hantera starten. Bara lägga till en rad boot.ini.

Det borde ju gå att köra flera releaser på var sin partition nu också trots det att GRUB inte vill installeras som jag vill. På början av /-partitionen.

Så du kan jämföra. Men funkar inte ljudet.

För mig är det som att medvetet köpa en trasig bil. För att fixa själv.

Jag kör fortfarande Exton Mandriva 2009.1

För den fungerar och jag kan göra allt jag vill.

Jag har kollat in Extons releaser och installerat en på min bärbara.

Jag har nog bestämt mig för att fortsättningsvis hålla mig till Mint men jag är intresserad av att ha någorlunda nya versioner, även om de gamla fungerar bra. Kanske lite som att man byter till W7 även om XP funkar.

Jag vill nog egentligen inte ha så många olika alternativ att välja mellan. Jag tycker ex. att KDE ser snyggare ut än Gnome men jag har inte ett operativsystem för att det är snyggt utan för att det är användbart. Enklast hittills har varit att använda main/gnome vilket har funkat bra för mina syften. Att dessutom vela mellan Clems versioner och Extons gör det hela värre. Antingen ska jag satsa på antingen den ena eller andra. Ja, eller då kanske som nu, en av varje på varsin dator.

Ja, jag vet inte...

För att åter knyta till Mint 12 så har jag svårt att översätta den textinformation jag läser till utseendet jag ser på skärmen. Skulle behöva pilar som pekar på vad man avser med texten.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...