Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlösa nätverk tillgängliga, men hittar ej mitt eget


hottetotte

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt en dator, HP Pavilion g7 Notebook PC, win 7 home premium.

Jag försöker att ansluta till mitt trådlösa nätverk. Det finns trådlösa nätverk, men mitt eget hittar jag inte.

Vi har en annan dator (som nu står precis brevid den nyinköpta) och den datorn hittar vårat trådlösa nätverk med full signalstyrka och är ansluten till internet.

Jag har lagt till vårat trådlösa nätverk manuellt, men datorn hittar det iallafall inte.

Nån som har en bra idé vad det kan vara för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej!

Jag har precis köpt en dator, HP Pavilion g7 Notebook PC, win 7 home premium.

Jag försöker att ansluta till mitt trådlösa nätverk. Det finns trådlösa nätverk, men mitt eget hittar jag inte.

Vi har en annan dator (som nu står precis brevid den nyinköpta) och den datorn hittar vårat trådlösa nätverk med full signalstyrka och är ansluten till internet.

Jag har lagt till vårat trådlösa nätverk manuellt, men datorn hittar det iallafall inte.

Nån som har en bra idé vad det kan vara för fel?

 

Hur gör jag för att hitta ett trådlöst nätverk som inte finns i listan över tillgängliga nätverk?

 

Om du har anslutit till nätverket tidigare kontrollerar du att datorn befinner sig inom nätverkets räckvidd (högst 50 meter inomhus och högst 100 meter utomhus för 802.11b- och 802.11g-nät, eller högst 15 meter inomhus och högst 30 meter utomhus för 802.11a-nät), att routern eller åtkomspunkten är på och att knappen för trådlösa nätverk på datorn har aktiverats. (Alla datorer har inte en sådan knapp. Om den finns sitter den oftast på datorns kort- eller framsida.) Om du inte har anslutit till nätverket kan broadcasting vara inaktiverad, och då måste du lägga till nätverket manuellt. Så här lägger du till ett nätverk som inte använder broadcastsändningar:

 

Öppna Anslut till ett nätverk genom att klicka på StartBild på Start-knappenoch sedan på Anslut till.

 

Klicka på Konfigurera en anslutning eller ett nätverk.

 

Klicka på Anslut till ett trådlöst nätverk manuellt och ange nätverkets information.

 

Nätverket läggs till i listan över nätverk. Du kan ansluta till nätverket igen vid ett senare tillfälle om datorn är inom nätverkets räckvidd.

 

Källa:

http://snipurl.com/21jezun (förkortad länk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att just vårat trådlösa nätverk inte verkar finnas (eller rättare sagt hittas) på/med den här datorn (den hittar massa andra trådlösa nätverk).

 

På den andra bärbara datorn finns det med, och massa andra trådlösa nätverk också.

 

Hur kan det vara möjligt att den nya datorn hittar andra trådlösa nätverk men inte vårat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Problemet är att just vårat trådlösa nätverk inte verkar finnas (eller rättare sagt hittas) på/med den här datorn (den hittar massa andra trådlösa nätverk).

 

På den andra bärbara datorn finns det med, och massa andra trådlösa nätverk också.

 

Hur kan det vara möjligt att den nya datorn hittar andra trådlösa nätverk men inte vårat?

 

Märkligt!

 

Det är inte medföljande antivirusprogram som strular till det?

 

Prova att stänga av antivirusprogrammet, för att se om ert trådlösa nätverk hittas då. Fungerar det kan du prova att byta antivirusprogram. Det finns ett oändligt antal gratis varianter. Medföljande brukar vara ett prov under 30 dagar, som du senare får betala för.

 

Kolla också den här guiden och gå igenom inställningarna:

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html#wireless_router

 

Förvisso för XP, men det brukar inte skilja värst mycket. Ser kanske lite annorlunda ut bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har återställt datorn till fabriksinställningarna, men den hittar i allafall inte vårat trådlösa nätverk.

Krypteringen är WAP2 på vår router, men datorn borde ju klara det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt igår och försökte få en Laptop och hitta vårt trådlösa nätverk. När jag efter lång stund flyttade datorn närmare routern fungerade det direkt. Hade en datormskärm, frysbox torktumlare/tvättmaskin mellan Laptopen och routern. Det var inte mer än ca 10 m mellan routern och Laptopen men det räcker tydligen för att döda signalen. Prova att flytta datorn för det kan hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt igår och försökte få en Laptop och hitta vårt trådlösa nätverk. När jag efter lång stund flyttade datorn närmare routern fungerade det direkt. Hade en datormskärm, frysbox torktumlare/tvättmaskin mellan Laptopen och routern. Det var inte mer än ca 10 m mellan routern och Laptopen men det räcker tydligen för att döda signalen. Prova att flytta datorn för det kan hjälpa.

 

Tack för svaret.

Jag hade både våran "gamla" laptop och vår nya alldeles brevid varandra. Den "gamla" hittade det trådlösa nätverket men inte den nya. Routern står mindre än 5 meter från datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i enhetshanteraren under nätverkskort på Laptopen du försöker ansluta med? Några utropstecken? Finns det något nätverkskort med Wireless i namnet?Vad har du i så fall för Närverkskort för Wireless och har du nyaste drivrutiner för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Jag hade både våran "gamla" laptop och vår nya alldeles brevid varandra. Den "gamla" hittade det trådlösa nätverket men inte den nya. Routern står mindre än 5 meter från datorerna.

 

Tolkade först som att du hittade andras nätverk, men inte dit eget, men tydligen var det inte så?

 

Om du inte hittar hittar något alls, så kan man också fundera på om själva kortet fungerar.

Så då kan ju frågan från Tune vara aktuell, hur ser det ut i enhetshanteraren egentligen, kan man utläsa att kortet är i funktion eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre förslag:

1) Vilken kryptering har ni på ert nätverk. Har varit med om att nya datorn ej kunde ansluta till nätverk med WEP kryptering. Lösningen var att på den äldre datorn vars PCI-WIFI kort inte klarade i praktiken bättre än WEP 64-bit så togs PCI WiFi bort och ersattes med ett D-Link WPA-140 USB WiFi

och så bytte vi till WPA-personal kryptering och både gamla och nya datorn fungerade.

 

2) Använder ni åäö ÅÄÖ eller något annat specialtecken än . i namnet på ert nätverk eller i krypteringsnyckeln? Använd enbart

0-9 a-z A-Z och . i krypteringsnyckel och namn på ert nätverk. Har sett att routrar, datorer hanterar åäö och specialtecken olika. Vilket givetvis gör kontakt omöjligt.

 

3) Förklaringen till att den nya inte hittar ert nätverk.

Det är väl inte att ni har SSID avstängt i routern?

Dvs routern skickar inte ut namnet på ert nätverk till kreti och pleti?

 

Får ni inte till det.

Fabrikat och modell på router? Vilken kryptering?

Fabrikat och modell på gamla datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-16928800-1325774946_thumb.png

 

 

Vet inte om du enligt länken i inlägg 2( för Vista) försökt manuellt att lägga till ett trådlöst nätverk som ej syns.Så här kan man göra i windows 7 .

Sökvägen bör framgå av bilden.

 

LARSAS

 

post-57552-0-84393700-1325778107_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det löste sig till slut.

Gick in i kontrollpanelen/Nätverk och internet/Nätverkskarta och ändrade.

post-124981-0-63416300-1326100319_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har exact samma problem men kan inte lösa det som du gjorde.

Nätverkskartan visar bara minpc samt ett kryss mellan den och internet.

Den hittade dock nätverket innan formatering och ominstallering av win vista 32bit men ikke nu.

Suck.. tips mottages gärna.

 

 

 

 

Hej!

Det löste sig till slut.

Gick in i kontrollpanelen/Nätverk och internet/Nätverkskarta och ändrade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat alla tips i denna tråd?

Stäng av brandvägg tillfälligt.

Stäng av kryptering tillfälligt på routern.

Vad får upp om du skriver följande i en dosprompt: ipconfig /all

klistra in resultatet i ett inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...