Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Modifiera en LiveCD


Mikael63

Rekommendera Poster

Lite återkoppling till denna tråd men frågan är egentligen allmän varför jag skapar en ny tråd.

 

Jag skulle vilja skapa eller modifiera en LiveCD så att den innehåller program och inställningar enligt länkad tråd. (se inlägg #8)

 

Eller åtminstone att den innehåller Wine plus i Wine installerat Windowsprogram samt en textfil om hur man knyter portarna.

 

Låter detta sig göras på ett för mig användarvänligt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lättare om du utgår från en *.iso fil. Orsaken är att live-CD är komprimerade för att rymmas på en CD (c:a 2 GB på 700 MB). Med ett bootbart USB-minne har du inte behov av komprimeringen. En iso-fil kan du montera /som root) i en katalog (/mnt/foo) med kommandot: mount -t iso9660 -o loop foo.iso /mnt/foo.

Sedan gör du de ändringar du behöver. Med mkisofs eller ett brännarprogram skapar du sedan en modifierad iso-fil. Med unetbootin skapar du sedan ett bootbart USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.. vilken *.iso ska jag utgå från?

 mount -t iso9660 -o loop foo.iso /mnt/foo
foo.iso: Filen eller katalogen finns inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken distributions iso-fil du utgår ifrån är en smaksak. Men det skall vara en som är avsedd att installeras på hårddisk.

 

foo är en i unix-världen allmänt använt uttryck för ett godtyckligt fil- eller katalognamn. Ersätt foo med namnet på iso-filen och skapa först katalogen /mnt/foo (med kommandot: mkdir /mnt/foo) innan du monterar filen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken distributions iso-fil du utgår ifrån är en smaksak. Men det skall vara en som är avsedd att installeras på hårddisk.

 

foo är en i unix-världen allmänt använt uttryck för ett godtyckligt fil- eller katalognamn. Ersätt foo med namnet på iso-filen och skapa först katalogen /mnt/foo (med kommandot: mkdir /mnt/foo) innan du monterar filen

Jaha, det förklarar ju saken :blush: (trodde man skrev inom hakklammer el.dyl.)

Tänkte mig senaste Puppy eller Mint 11 men de Downloads jag hittat avser väl "Live"-versioner?

När man monterat ISO,n hur modifierar man den? Jag menar hur lägger man till Wine i den? Eller kan man kopiera över en installerad Wine från "värddatorn"? Eller kan man "köra" den monterade ISO,n ung. som en Vmware-maskin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hakklammer används för att ange något som är ett alternativ men inte måste finnas. Vanligt på manualsidorna för kommandon.

 

DVD-versionerna är de som är avsedda för installation. Det finns några distributioner som har nedbantade versioner på CD. I många ingår wine. Annars är det lättast att lägga till det med pakethanteraren efter installationen.

 

Utgår du från en live-CD med installationsmöjlighet borde det fungera genom att installera till USB-minnet. Viktigt är att kontrollera att bootloadern (grub) läggs på minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgår du från en live-CD med installationsmöjlighet borde det fungera genom att installera till USB-minnet. Viktigt är att kontrollera att bootloadern (grub) läggs på minnet.

 

Nu börjar t.o.m. jag fatta.. tackar så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, nu var detta löst!

Lucid Puppy på ett USB-minne.

Fixat inställningar. Installerat Wine. Installerat programmet. Kopierat en .dll. Testat med USB<>COM-adaptern.

Allt funkar bra.

Eftersom man kan sparra sessionen på samma pinne så finns allt med till nästa gång.

 

Nu återstår bara att skapa en ISO av pinnen för att stuva undan som backup...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra. Du behöver inte göra backupen som ISO. Gör en avbild med dd.

dd if=/dev/sdX of=/foo/backup bs=4k

Ersätt X:et i /dev/sdX med den bokstav USB-pinnen får (troligen /dev/sdb om du har en hårddisk).Backupfilen kommer att heta backup men kan ersättas av vilket namn som helst.if = enhet eller fil som kopieras till enheten/filen of. bs är blockstorlek, bäst är samma som på filsystemet.För återsällning byter du värdet på if och of med varann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde cd/dvd-skaparen för att göra en ISO av innehållet.

 

Det där dd-kommandot innebär väl att avbilden blir lika stor som storleken på usb-minnet? (4 Gb)

 

En backup var också lite slarvigt skrivet av mig..tanken är att ex. en kollega ska kunna skapa sig en egen pinne, av ISO,n m.h.a. Unetbootin, i Windowsmiljön.

 

Passar på att fråga om detta med sparandet av sessionen..

I Puppy fick man frågan när man avslutade första gången och nu görs detta varje avslut vilket passar mig bra.

Men om jag nu skulle vilja använda annan Live-dist.(Mint) hur kan jag se till att sessionen sparas även där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja avbilden blir lika stor som minnet. Det går naturligtvis bra att komprimera med t.ex. bzip2. Det som är den stora fördelen är att du får med bootloadern. Gör du det som en ISO-fil så måste du inkludera ett installationsskript.

 

Sparande av sessionen är distributionsberoende. Styrs av skript, som körs vid avstängning respektive uppstart. Sessionen lagras i swap-partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag ser skillanden.. med en iso behöver man använda Unetbootin eller liknande för att få "pinnen" att boota. Med en exakt avbild får man med allt, även det som behövs för att boota. Men här måste man/jag ha i åtanke att de kollegor som ska ta del av detta bara hanterar Windows och knappt det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...