Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorköp "Komplett Gamer - BF3 Edition" fråga


Bootes

Rekommendera Poster

Hej!

Jag funderar på att köpa denna "Komplett Gamer - BF3 Edition" http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10502

Har några frågor till er som kan datorer bättre än mig, angående konfigurationerna som man kan välja. Datorn kommer användas till surfande och spelande (BF3, Skyrim, SWToR osv).

 

- Är det ett bra moderkort, eller är det värt att uppgradera till nåt av dom andra i listan?

- Är det värt att uppgradera till nåt 1600Mhz-minne, eller är 1333Mhz kanske bättre för denna konfiguration?

- Är det värt att uppgradera hårddisken för 300:- så att den får "64 MB cache"? När har man nytta av detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
- Är det värt att uppgradera till nåt 1600Mhz-minne, eller är 1333Mhz kanske bättre för denna konfiguration?

Se detta inlägg #5 ungefär i mitten 4:e stycket //eforum.idg.se/topic/331963-ska-kopa-ny-dator-behover-rad/page__view__findpost__p__1556237

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos minnestillverkaren.

 

Säljare 1: Vi måste bli av med det här jättelagret med 1066 chip.

 

Säljare 2 Vi märker om hälften som 1333 och hälften som 1600 minne.

 

Säljare 1: Men då går det ju långsammare för vi måste öka minnestiderna ännu mera när när man klockar det snabbare ! Det är ju därför vi har det som 1066 minne. Får då är det snabbast.

 

Säljare 2: Jamen, 90 % av kidsen vet inte vad minnestider är för nått. De tror minnet är snabbare om man klockar det fortare. De begriper inte att klockas vårt minne 50 % fortare så måste vi öka minnestiderna 60% till 70%. Så det i praktiken jobbar långsammare.

Och så kan vi höja priset för högre hastighet måste ju kosta mer.

 

Säljare 1: Höja priset ! Då blir det bonus. Bara kör !

 

Jag orkar inte hitta länken med det test som visade att ibland är snabbare minne långsammare.

Pga de större minnestiderna. Att ett "långsamt" minne som behöver 10 klockcykler för att göra jobbet i praktiken är snabbare än ett minne som klockas 50% fortare men som behöver tex 17 klockcykler för att göra samma sak. Så att det "snabbare" minnet i praktiken är långsammare.

 

Jag hade (utan budgettankar) valt en större SSD systemdisk. Så den också rymmer spelprogram.

Typ 250GB. Och jag hade valt en Intel SSD.

Det har varit en del strul med de billiga uppstickarna på SSD. Typ.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646543

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...