Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

subnät


Amandus

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett nätverk 192.168.1.0 där min router ut mot internet har 192.168.1.1 där jag har 7 datorer anslutna, alla med DHCP och dessa fungerar klockrent detta är mitt huvudnätverk. Sen har jag två datorer på våningen under som är ansluten till en router som är accesspunkt med ip nummer 192.168.2.1 som delar ut ipnummer med DHCP, dessa två datorer kommer ut på internet via accesspunktsroutern som är ansluten till det andra nätverket, så långt är allt okey.

 

I det stora nätverket har jag två WindowsXP en Gentoo (Linux) två MAC datorer med Lion Windows7 och Arch (Linux)

 

I det andra nätverket är det Windows2000 och WindowsXP

 

Jag har gjort route add 192.168.1.0 mask 255.255.255.0 192.168.2.1 dom två datorerna i 192.168.2.0 nätet kan pinga datorerna i 192.168.1.0 nätet, så långt är allt OK

 

Nu vill jag att datorerna i nätet 192.168.2.0 nätet ska kunna använda skrivarna i 192.168.1.0 nätet men det får jag ej att fungera.

 

Några tips skulle vara fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklare att endast köra ett nät. Använd inte WAN-porten på den "inre" routern - utan koppla bara in den på LAN-sidan. Du måste isf stänga av DHCP-servern i den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklare att endast köra ett nät. Använd inte WAN-porten på den "inre" routern - utan koppla bara in den på LAN-sidan. Du måste isf stänga av DHCP-servern i den också.

 

 

 

Ja det verkar som om det är det enklaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju inte ha privata ip mot internet...

 

annars håller jag med joe

 

hur är skrivarna kopplade med 192.168.1.X ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...