Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HDD-DVD, digitalbox och parabol (2 boxar)


Glappkontakten

Rekommendera Poster

Glappkontakten

Hej.

 

Jag tänkte köpa min första inspelningasbara DVD men som nybörjare har jag en fråga om det går att använda den som jag hade tänkt.

 

Jag har TV via två olika boxar med varsitt kort, en Viasatbox och en parabol med utländskt abbonemang och separat kort.

Båda är kopplade till samma TV i vardagsrummet.

Jag vill kunna spela in program från båda boxar utan att stöka runt med sladdar och undrar om det ens är möjligt.

 

 

Jag menar, på Fred Flintas tid kunde man alltid ställa VHS-maskinen på att spela in från AV och spela in vad man tittar på om man ville spela in från en bildkälla som inte var ansluten till videon.

Hur fungerar det idag?

 

 

Brukar en inspelningsbar DVD ha två HDMI-ingångar så man kan spela in signalen "efter" boxen och iom att boxen bara har EN utgång - tar jag sen signalen från DVD:n och leder till TV:n vid normalt tittande?

 

 

Hur bläddrar jag sen mellan boxarna?

Via DVD:n?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak att fundera på/kolla upp är om det går att spela in från boxarna, att de inte lägger på macrovisionskydd på signalen.

Okej, de borde inte göra det men kanske?

 

En annan detalj är att bästa inkoppling mot en inspelningsbar DVD är nog SCART eller kanske kanske komponent. HDMI tar den inte emot, det finns ingen inspelningsenhet som tar emot HDMI.

I praktiken är det nog med andra ord precis som på Fred Flintas tid än.

 

I mitt tycke är dessa inspelningsbara DVD-spelarna lika passé som VHS iochmed att det finns bra digitalboxar med PVR-funktion, med hårddisk där man kan spela in det man vill.

 

Problemet här är väl dock att du har två boxar idag, två källor. Det finns idag inte någon box som kan ge dig hela Viasats utbud samtidigt som den även tar emot en annan satellit. Viasats HD-kanaler kräver att programkortet paras med boxen och enbart de boxar som Viasat säljer klarar det. SD-kanaler ska fungera bra om du satsar på, säg, Vu+, Miraclebox, Dreambox eller vad de nu heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glappkontakten

Tack för svar, det här är huvudbry för min del. :D

 

Men man kan alltså spela in från TV:n genom AV-kontakt fortfarande?

I så fall behöver jag inte oroa mig för kort, kodning och skydd i alla fall - däremot kan man kanske glömma att spela in något om man skulle vara bortrest (vilket iofs inte gör mig något).

 

 

Egentligen skulle vi mest ha den till att bränna nån film då och då som min fru vill spara.

Hon och min tvååring har lagt beslag på TV:n så jag kommer knappt åt den i reklampauserna.

 

 

Kanske ska ta och titta på PVR-lösningar också..?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alla TV-apparater ger bild ut via AV-kontakt när HDMI är ingående signal vette tusan, jag vet inte.

Spela in direkt från boxar kan gå men de kan även lägga på macrovisionskydd men jag tror inte de gör det.

 

nackdelen i båda fallen är att man måste ställa in både box och DVD för inspelningen. Om du kopplar via TVn måste även TVn vara på. OM den nu ger bild den vägen.

 

PVR med dubbla mottagare är ett enklare alternativ. Då kan du vanligen spela in från två kanaler och titta på något inspelat eller spela in från en kanal och titta på en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glappkontakten

Ja, jag ska nog läsa på lite mer om PVR.

Egentligen är det mest min fru som saknar möjligheten hon hade att spela in med video.

Hennes väninna säger att de snart slutar tillverka inspelningsbara DVD/Blu-ray så det är bråttom men jag förklarar att det kanske är dumt att hoppa på en döende teknologi.

Särskilt om den inte möter våra behov.

 

 

Jag läser på men kommer kanske med mer frågor här efter att ha letat lite.

Annars kommer jag och berättar vad det blev.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...