Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.DAT Fil


omarion

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag har ett program som heter Juz30 (http://www.imaanstar.com/juz30.php) till den finns översättningsfiler som är i .dat.

Nu har jag hittat en källa till svensk översättning och tänkte att jag skulle göra en egen översättningsfil till programmet genom att redigera en färdig översättningsfil från deras hemsida och byta ut innehållet i filen till svenska. Jag fick reda på att detta inte gick då man måste veta i vilket program det ursprungliga filen skapats i. Jag har testat med att öppna .dat filen i notepad, översättningen kommer upp tillsammans med en massa symboler, och ifall jag ändrar om nån rad och sparar om så kan inte programmet Juz30 läsa in filen längre, jag antar att den sparas i fel format. Jag har även testat med att öppna den i en hexeditor, men jag förstår mig inte på den typen av information.

 

Så min fråga är hur kan jag gå till väga för att lyckas med redigeringen av .dat filen och spara den i sitt ursprungliga format.

 

Nedan ett citat från deras hemsida:

"if you see a translation that could be a translation pack for Juz30, ask us! They can easily be added!"

Jag har mejlat dem, men inte fått något svar, hemsidan har inte uppdaterats på över 2 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De använder ett eget format i filen och hur de byggt upp den är omöjligt att säga utan att ha tillgång till källkoden till själva programmet (såvida de inte själva släppt en specifikation för hur filen ska skapas). Eftersom det är en översättningsfil är den troligen uppbyggd på någon form av hashtabell-struktur (de symboler du ser är siffervärden som anger nycklar till respektive ord/mening).

Men det kan lika gärna vara uppbyggt på ett sätt där varje översättning inleds med en pekare till nästa översättning (då skulle siffervärdena/symbolerna indikera hur många tecken det är till nästa översättning exempelvis).

 

Det är rätt kört om du inte kan få tag på tillverkaren för mer info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...