Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Webserver i ett Nätverk


Crazy Wizard

Rekommendera Poster

Hej jag ska sätta upp en webserver i ett nätverk som inte har någon internet anslutning, så det är bara dom i nätverket som ska kunna se sidan. och nu är min fråga. Hur ska man göra för att servern ska få en adress T.ex www.server.net ??? Behöver jag instalera något DNS program eller går det att Trixa i Windows??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg upp hosts-filer på datorerna (c:\windows\hosts). I de filerna ska datorernas ip-adresser, jämte de namn datorerna har, stå på följande vis:

 

127.0.0.1 localhost

192.168.0.1 www.server.net

 

så har du några exempel. Om alla datorerna ska komma åt 192.168.0.1 genom "www.server.net" måste naturligtvis alla datorerna ha den raden inlagd i sina hosts-filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag lägga till det till DHCP servern då, eller? Men hur gör jag för att det ska kopieras till klienten då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hosts-filer i all ära, men om det gäller 100 burkar så borde en intern DNS vara lämpligare.

Om webservern är från Microsoft så finns DNS-tjänsten antagligen redan inbakad, annars får man lägga till den från skivan.

Kör igång tjänsten, skapa en ny domän som du kallar "server.net" och i den domänen skapar du en host som heter "www", och den skall peka till webservern, dvs sig själv i det här fallet.

Sedan lägger du till en entry i DHCP-servern som pekar ut samma server igen som DNS-server.

 

Rörigt?

Förlåt, det var inte meningen.

Hör gärna av dig om det behöver dissekeras ytterligare.

 

(En stor fördel med en intern DNS är att det är busenkelt att hysta upp ett domännamn för server nr 2, 3, 4 ...)

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu kör NT och inte orkar/vill köra DNS så kanske wins är enklare. du kanske redan har en wins tjänst installerad....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...