Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processoranvändning


Datanörden

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har kollat olika program för hur mycket processorn kapacitet används. Och när man tex går ut ut internet explorer så används 80% av processorns kapacitet! Ska det vara så när man har en AMD Athlon Thunderbid 1333 mhz 266 DDR, 256 mb ram, den snabbaste och bästa hårddisken man kunde köpa för pengar hos datorbutiken.se (IBM Deskstar 40 gb), GEforce2 mx 200?

 

Med vänliga hälsningar Martin Liss Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du ska bry dig om de där procentsatserna så mycket. Om internet explorer utnyttjar 80% behöver det egentligen inte betyda mer än att IE råkar vara det aktiva programmet, och programmen i bakgrunden har inte så mycket att göra. Att IE i det läget utnyttjar ledig processorkraft ser i vart fall jag inget fel i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret!

Men när jag knappt gör nånting så används värsta mycket och jag är inte så imponerad över hasigheten. Jag har ju det bästa på marknaden nästan!!!! Finns det nått sätt att kolla hastigheten eller nått????

 

MVH Martin Liss Andersson

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och IE tog jag bara som ett exempel bara jag spelar ett spel eller nått annat så används 100% av processorns kapacitet just nu när jag bara skriver det här medelandet ska kolla så används 75% av processorns kapacitet!!!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har du för operativ? Har du nån mjukvarubaserad processorkylare, typ waterfall igång?

 

Jag kör med xp o 2000 o me och när man inte gör nånting så ligger jag på 2-3%

100% blir det bara vid spel, flashiga skärmsläckare, mp3-encoding o.s.v.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara ladda ner lite benchmarks program/demos., som tex 3D Winmarks 2001, Serious Sam demo & benchmarks odyl.

Det lär ju märkas på ditt resultat om du testar i 640*480 där inte grafik kortet är flaskhalsen.

På MadOnions site kan du dessutom jämföra dina score med andra liknande system. Antagligen borde du nog få över 2000 3D Winmarks.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur kommer man in på madonions sida då? adress? och badå över 2000 3D Winmarks?

Tack för svaret!

 

MVH Martin Liss Andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör få över 2000 poäng i 3D Winmarks 2001, åtminstone i 640*480 upplösning, 16 bitars färg. När du kört ett bechmark kan du välja att jämgöra ditt resultat med andra i MadOnions databas, om jag inte minns fel...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alla program som du kollat processoranvändningen talar om samma sak, så verkar det konstigt, tycker jag. Tycker inte att internet explorer ska använda så mycket processorkraft i onödan. (har aldrig hänt mig)

Kanhända att just när sidan laddas så kanske den toppar högt, men sen bör den ju går ner på några procents aktivitet igen, inte ligga så högt hela tiden (vilket borde gälla alla program som inte måste göra beräkningar hela tiden -typ sån som jag nämnde i förra inlägget)

 

Kanske nåt virus/trojan som bäddats in i iexplorer.exe?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt klart problem. Med den uppsättningen så borde du få högre poäng. Visserligen är 3DMark lite konstigt, tycker om nyinstallationer och rena system, men du borde ändå nå 2000 poäng med orginal-inställningar. Jag får ca 2000 med en P3 700 och ett GeForce1.

Jag hade formaterat och installerat om såvida du inte kan hitta vad det är som tar systemresurser.

 

MVH

 

[inlägget ändrat 2001-08-30 16:52:21 av Monzilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret!

Har du icq eller msn messenger?

min icq: 112953038

msn messenger: dala_ilama@hotmail.com

 

MVH Martin Liss Andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

provade med 1024 768 och då blev det 1077 poäng men med 640*480 så blev det 2099 eller nått

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått 1942 i 1024*768*32 men då var min P3 700 klockad till 910MHz. Så du borde nå minst lika mycket.

Vad som kan vara felet har jag ingen aning om, tyvärr.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ICQ men bara på min W98 installation och jag sitter med W2000 nu, försöker jobba lite men surfar mest:)

ICQ# 104153776

mail: monzilla@superheros.as

 

MVH

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det ser väl inte så dåligt ut då. Att du bara får ca 1100 i 1024*768 beror nog mest på ditt kassa grafik kort som begränsar resultatet. Slämger du in ett GeForce 2 GTS kort så skulle du nog få över 2000 i 1024*768. Trots det så kan du säkert klämma fram mer prestanda om du optimerar systemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...