Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta Windows 7 till ny dator


it04-22

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har köpt nytt moderkort och processor som jag ska byta men har bara en licens för windows7. Kan jag då bara plugga i gamla hårddisken till nya moderkortet och installera en ny Windows installation? Måste jag aktivera på något sätt? Hur?

Det är en full licens, inget oem eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en full licens är det bara att installera och aktivera. Om problem med automatiska licensaktiveringen är det bara att slå en signal till deras telefonaktivering.

Om problem än, slå en signal till MS kundtjänst och de "låser" upp din licens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skall gå bra. Efter installationen får du ett val att aktivera Windows och där klickar du bara Ja.

En fullversion av Windows kan installeras på flera datorer, men får endast användas på en enda dator åt gången med en sådan licens och i ditt fall så skall det inte vara något problem.

Det är viktigt att innan du börjar med Windows installationen, öppna BIOS Setup genom att trycka på Del tangenten (brukar stå på skärmen direkt vid uppstart) och kontrollera att hårddisken (eller i synnerhet en SSD) om det är en SATA-disk är satt till AHCI-mode och inte IDE-mode. Du får kolla bland setup menyerna.

Länk:
Guide: Ren installation av Windows 7 (starta datorn från DVD-skivan)

Detta är installationsordningen som jag kör efter på en ny dator som följer och endast skärm, mus och tangentbord inkopplad samt endast en disk (om man har flera interna så koppla ur övriga):

1. Installera Operativsystemet och starta om datorn.
2. Installera Chipset drivrutin och ev. starta om datorn om du uppmanas.
3. Kör Windows Update och starta om datorn efteråt.
4. Installera grafikdrivrutin samt övriga drivrutiner
5. Installera antivirus programmet ev. starta om.
6. Kör Windows update igen och ev. starta om datorn.
7. Installera datorspecifika Utilities - ett åt gången med omstart och test mellan varje.
8. Installera programvara och drivrutiner för skrivare/skanner/webbkamera som ansluts efteråt på uppmaning.
9. Installera dina övriga program - tyngre program endast ett åt gången med omstart.
10. Kör Windows update igen och ev. starta om datorn.
11. Ta en backup.
12. Skapa också en Windows 7 Systemreparationsskiva:
Start > i sökfältet skriv skapa > i listan som kommer upp klicka på Skapa en systemreparationsskiva => följ anvisningarna

På så sätt brukar jag mycket sällan få problem och i så fall blir det enklare att lösa.
Punkt #2 och #4 ovan bör du ju ha på den medföljande cd-skivan till moderkortet eller hämta senaste från tillverkaren.

När du installerar dessa verktyg/Utilities samt dina program, så är det i regel en bra praxis att endast installera ett verktyg åt gången, starta om datorn och kontrollera att allt fungerar - sedan går man vidare med nästa s/w.
Annars är det upplagt för problem.

Dessutom blir det lite enklare att härleda vilken s/w det är som spökar och avinstallera denna tillsvidare och gå vidare med nästa. Det kan också vara så att det behövs göras en Windows uppdatering av någon kritisk Windows komponent för att installationen av ett visst program skall fungera smärtfritt.

Har någon synpunkter på detta, så bara hojta till.
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har köpt nytt moderkort och processor som jag ska byta men har bara en licens för windows7. Kan jag då bara plugga i gamla hårddisken till nya moderkortet och installera en ny Windows installation? Måste jag aktivera på något sätt? Hur?

Det är en full licens, inget oem eller så.

 

Jag har gjort ovanstående för några dagar sedan. Det var XP Pro OEM på hårddisken. Det nya moderkortet var http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802643

 

Efter datorn startat (NEJ till aktivering) stoppades CDn till moderkortet i och

valde drivers valde chipset drivers (dvs valde inte default köra i Norton som väl Asus får betalt av för att ha som default)

sedan nätverk, SMbus och USB drivare kördes också in och sedan ljud.

Efter det bara ? vid VGA trots att nya AMD Catalyst installerats "av sig självt" trots jag inte valt det.

Avinstallerade gamla nVidia i Windows.

Startade om datorn (misslyckades komma i felsäkert läge med F8, varför?)

men körde Driver Sweeper i Windows och tog bort alla nVidia rester från gamla moderkort med nVidia chip och nVidia grafikkortet.

 

Tog därefter startade om datorn och körde in AMD drivarna till grafiken på nytt från CDn.

Startade om datorn och nu inga ? vid VGA grafiken.

 

Startade om datorn och när frågan om aktivering kom upp klickade jag denna gång JA, klickade JA för aktivering över internet och så var det klart.

 

Trodde inte det skulle gå aktivera en XP Pro OEM med nytt moderkort

men "idag" med samma gamla hårddisk går det tydligen bra.

 

Kan lägga till att när Windows startade kom det upp en massa med "hittat ny hårdvara fönster" installera drivrutin? Men Windows klarade inte att hitta drivrutiner från moderkorts CDn. Så det blev att klicka bort alla de här Windowsfönstren och köra drivrutininstallationen från CDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde inte det skulle gå aktivera en XP Pro OEM med nytt moderkort

men "idag" med samma gamla hårddisk går det tydligen bra.

Det beror nog på hur lika moderkorten är, sedan kan det ju vara ett licensbrott även om aktiveringen lyckades.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar!

Men hur kan. Det bli licensbrott? Får jag inte byta dator så med en full version av windows7? Jag skulle ju inte bli förvånad med tanke på hur Microsoft brukar fungera men blev ändå fundersam.

Har fått grejerna med posten nu. Återkommer med hur det gått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort ovanstående för några dagar sedan. Det var XP Pro OEM på hårddisken. Det nya moderkortet var http://www.prisjakt....kt.php?p=802643

 

Trodde inte det skulle gå aktivera en XP Pro OEM med nytt moderkort

men "idag" med samma gamla hårddisk går det tydligen bra.

 

 

Tjaa, enligt Microsoft licensregler, så är ju en OEM-produktnyckel knuten bl.a. till moderkortet, och eftersom du då tydligen använt en sådan OEM-licens, så har du jannejanne alltså gjort dig skyldig till ett lagbrott eftersom du har bytt ut moderkortet men använt samma OEM-nyckel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar!

Men hur kan. Det bli licensbrott? Får jag inte byta dator så med en full version av windows7? Jag skulle ju inte bli förvånad med tanke på hur Microsoft brukar fungera men blev ändå fundersam.

Har fått grejerna med posten nu. Återkommer med hur det gått.

Nej det blir inget licensbrott för dig som har en fullversion.

 

En OEM licens däremot är knuten till moderkortet och får således inte installeras på någon annan dator eller ett annat moderkort - Utom - om man måste byta moderkort pga. det gått sönder och då skall det helst vara ett likadant eller likvärdigt. Får man då problem med aktiveringen med sin OEM licens är det bara att kontakta Microsoft för att få en ny OEM nyckel.

 

I ditt fall bör det inte vara några problem, försåvitt du inte installerat ditt Windows så många ggr. att aktiveringarna tagit slut. Då kontaktar du bara Microsoft så bör det gå bra att få en ny nyckel.

 

Mvh

 

[Edit] Tack för poängen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar!

Men hur kan. Det bli licensbrott? Får jag inte byta dator så med en full version av windows7? Jag skulle ju inte bli förvånad med tanke på hur Microsoft brukar fungera men blev ändå fundersam.

Har fått grejerna med posten nu. Återkommer med hur det gått.

 

Som sagt, har du en fullversion, så får du använda din licens till hur många datorer du vill oavsett dess innehåll, men dock bara en dator i taget.

 

Skillnaden är i korthet detta.

 

OEM är knuten till den fysiska datorn den först installeras på, oftast då knuten till just moderkortet, får inte flyttas över till annan dator.

Fullversion är knuten till dig som person, får alltså flyttas mellan datorer, dock en dator i taget.

Detta gäller privatanvändning, gällande företag, gäller oftast helt andra villkor.

 

 

Edit: Möjligt att Microsoft i praktiken ändå godkänner installation av samma OEM-licens, om man byter sitt moderkort på pga skada, kan ju dom enkelt avgöra per telefon.

Men juridiskt får man enligt dom inte göra så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I praktiken kan man, med en OEM-licens, gott installera om den på en annan dator. Licensen medger inte det i teorin men det är bara att slå en signal till MS och säga "moderkortet brann upp" och de skickar vidare en till telefonaktiveringen av Windows.

 

Misstänker dock att deras system säger stopp om det sker för många aktiveringar för tätt på olika datorer men något enstaka byte är inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows OEM-licenser får bara säljas tillsammans med en ny dator där inget tidigare operativsystem funnits och när den aktiveras så blir den låst till just den datorn (moderkortet) och får och går inte att flytta till en annan dator sedan.

http://www.microsoft...se/buy/oem.mspx

Dessutom gäller inte Windows support från Microsoft, utan från datorbyggaren. http://support.micro...spx?pr=oemphone

 

Eftersom det verkar föreligga lite oklarheter, så citerar jag här ur Microsoft OEM licensavtal

http://download.micr...r_Reference.pdf

 

Citat:

 

Byta maskinvara

Det är moderkortet som avgör om det behövs en ny Windows-licens eller inte. Om moderkortet

uppgraderas eller byts ut krävs en ny operativsystemlicens för ett identiskt moderkort (såvida inte ett defekt moderkort har bytts ut).

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Nu rör ju alls inte detta TS ursprungliga problem med tråden, utan det gällde en fullversion och som redan sagts blir det inga licensbrott i hans fall och skulle problem med aktiveringen uppstå så kontakta Microsoft

Tel. 08-55 99 0000

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Kan det "ta slut" på aktiveringarna? Hur menar du då?

 

Tyvärr upptäckte jag till min enormt store besvikelse att mitt nya moderkort inte hade en ide ingång vilket min gamla brännare kräver så nu kan jag inte installera Windows ändå. Måste åka och köpa mig en dvd brännare med sata.

Trodde "parallell port x1" betydde att ide port fanns? :(

Borde dom nästan varna för ju! Tack för det dustinhome ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Kan det "ta slut" på aktiveringarna? Hur menar du då?

 

Tyvärr upptäckte jag till min enormt store besvikelse att mitt nya moderkort inte hade en ide ingång vilket min gamla brännare kräver så nu kan jag inte installera Windows ändå. Måste åka och köpa mig en dvd brännare med sata.

Trodde "parallell port x1" betydde att ide port fanns? :(

Borde dom nästan varna för ju! Tack för det dustinhome ...

Nja inte normalt, men om man ominstallerar sitt Windows och aktiverar det en massa gånger (givetvis på sin egna dator/datorer) så kan det till sist ta stopp, alltså det går inte längre att aktivera. Då får man kontakta Microsoft och förklara läget så brukar dom enligt min erfarenhet vara hjälpsamma och lösa detta.

 

Varna för?

Det stod väl tydligt i specen till ditt moderkort vilka portar som finns.

Men trist ändå. Du får trösta dig med att en ny CD/DVD- brännare är ju bättre än en gammal som dessutom kanske har smuts på lasern/sensorn så det kan bli skriv/läs problem.

 

Lycka till.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan lägga till att

Jag har gjort ovanstående för några dagar sedan. Det var XP Pro OEM på hårddisken. Det nya moderkortet var http://www.prisjakt....kt.php?p=802643

 

gjordes som extraknäck på uppdrag av ett företag vars IT-ansvarig satt i Stockholm och som jag hade telefonkontakt med.

Datorn var en gammal Compaq där moderkortet redan rasat en gång

och

ersatts med ett nytt moderkort från ASUS med AMD-processor, nVidia chip och nVidia grafikkort

och nu hade moderkort från ASUS med nVidiachip rasat och jag ersatte det med

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802643

dvs nästan 100% AMD, nått VIA och Realtech

 

När jag fick uppdraget trodde jag inte

det skulle gå få igång XP Pro utan ominstallation och ny XP licens

men deras IT-ansvarige var helt övertygad om att det gick.

 

Min gissning är att Microsoft pga all dålig publicitet ändrat reglerna.

(tex för några år sedan krävde MS en kund med nyköpt märkesdator där moderkortet rasat på betalning för ny licens efter moderkortet bytts på garanti men ändrade sig när det slogs upp stort i tidningarna)

 

Orsaken kan också vara Windows ställning försvagats kraftigt.

MS är helt enkelt glada att man använder Windows.

Bättre du kör Windows än nått annat.

 

För några år sedan hade Windows (30% FEL, undrar vad jag fått det från?) 13% av smartphonemarknaden, RÄTTAT 20120102

http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=827912

http://www.phonesnews.com/articles/gartner-q3-2009-smartphone-sales-figures.html

Q2-2010 4,9%, Q2-2011 1,6%

I juni 2011 var det 4 datorer med Windows hos top500, i november 2011 var det bara 1 dator med Windows (och mer än 450 med olika linuxreleaser).

http://i.top500.org/stats

välj Operating system family June 2011 och Nov 2011

 

På jobbet (stort amerikanskt företag) körs MS Exchange för mailen. En MS Exchange för varje lokalt säljbolag i Europa som går på en Windowsinstallation, dvs drygt 20 Windowsinstallationer.

Och alla Windowsinstallationerna är virtuella Windows som körs på en linuxdator.

 

Och det är bara 8 år sedan, dvs 2003 sedan IT-chefen kom till mig och frågade om jag fortfarande hade linux på en partition på jobbdatorn för nu var det absolut förbjudet med linux pga

http://en.wikipedia.org/wiki/SCO_v._IBM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Kan det "ta slut" på aktiveringarna?

 

Det är Microsoft som bestämmer hur många gånger det ska gå att aktivera via automatik online, oftast ligger det på ca 5ggr, per licens, men det kan variera, sedan är man tvungen att antingen ringa dom för att göra det via knapptryckningar eller få hjälp via manuell support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja inte normalt, men om man ominstallerar sitt Windows och aktiverar det en massa gånger (givetvis på sin egna dator/datorer) så kan det till sist ta stopp, alltså det går inte längre att aktivera. Då får man kontakta Microsoft och förklara läget så brukar dom enligt min erfarenhet vara hjälpsamma och lösa detta.

 

Varna för?

Det stod väl tydligt i specen till ditt moderkort vilka portar som finns.

Men trist ändå. Du får trösta dig med att en ny CD/DVD- brännare är ju bättre än en gammal som dessutom kanske har smuts på lasern/sensorn så det kan bli skriv/läs problem.

 

Lycka till.:thumbsup:

 

 

Jag kollade specen och en bild av kortet och tyckte det var en ide kontakt men det var tydligen en "LPT". Och i specen stod det en "parallell 1x" som jag trodde var en benämning på ide. Sak samma. Det fanns ingen iaf.

 

Hur som helst. Lyckades hitta en sida om hur man kopierar win7 till ett usb minne från linux (som jag lyckligtvis hade på en annan dator!). Men då blev det krångel med att drivrutiner till dvd-läsare krävdes (ironiskt nog när jag inte hade någon). Men det visade sig att man var tvungen att plocka ut usb minnet och byta port på det. Då blev jag lycklig och kom förbi det problemet. MEN... då kom nästa problem. Får meddelandet att installationsprogrammet inte kunde installera en ny systempartition. Har provat radera, formatera, skapa ny partition, olika storlekar men inget hjälper. Jag antar att problemet ligger i att jag hade Grub med olika OS installerade på disken förut så något blockerar i MBR(?).

Men nu kan jag inte stoppa in mina "fixa skivor" som nollställer MBR på grund av att jag inte har en dvd-läsare. Vi pratar moment 22.

 

Tror att skönaste lösningen för mitt sinne kanske är att åka och köpa en dvd-läsare imorgon innan jag slår sönder burken i ren vrede.

Hade inte räknat med att lägga en hel dag på detta :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en usb live linux

googla på

linux boot usb live

med tex puppylinux

du startar datorn

kör som root i en terminal

#fdisk -l

l som i List

 

då får du reda på vad hårddisken heter

 

troligen /dev/sda jag utgår från det nedan

sedan kör du

 

#dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1024k count=100

 

vilket skriver över de första 100MB på hårddisken och alla grubrester

därefter nytt försök med W7

 

PS. Du har väl kollat i BIOS på moderkortet att inte skydd mot bootsektorvirus är aktiverat.

För då går det inte installera nått OS på hårddisken.

 

Och hårddisken är ansluten till första sda på moderkortet kan heta sda0 eller sda1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur jag kollar det i bios? Jag antar att det inte heter "bootsektorvirusskydd" i menyerna? :)

Det vár för övrigt ett väldigt grafiskt och tjusigt bios på detta nya kort.

 

Det där med usb live minne först hade jag tänkt på igår men det blev lite för sent. Tack för tipsen! Historien fortsätter idag :)

 

Förresten, måste en sata disk sitta i första uttaget? Trodde inte det spelade någon roll på sata? Ska undersöka saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en dvdbrännare idag. Installationen drog igång direkt.

Då återstår frågan, varför ville installationsprogrammet inte installera en systempartition när jag installerade från usbminnet? nu när jag kör från skiva så funkar det utan att jag gjort någonting med hårddisken eller MBR. Skumt.

 

Nu är installationen färdig, håller på med drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bra att du kommit igång.:rolleyes:

 

Nej, sata disken och vilken annan sata enhet kan sitta i vilken port som helst.

Det du kanske måste göra om du tex. har flera sata enheter är att kolla i BIOS Setup meny BOOT prioritet, vilka diskar som står som första boot alternativ.

Tex. så kanske du nu har DVD-enheten som första då bör du ha din systemhårddisk där du har Windows installerat som 2:a boot alternativ i prioritetsordningen.

 

Och hårddisken är satt som AHCI och inte IDE?

 

Allt detta står ju också i manualen till moderkortet och hur du gör dessa inställningar.

Det nya BIOS du har är nog UEFI BIOS, ganska häftigt faktiskt. Har ett sådant själv på mitt ASUS P8Z68 Deluxe moderkort.

Vilket moderkort är det förresten, fabrikat och modellbeteckning?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...