Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dator bootar ibland ej, och fungerar ej i sleep mode

nickf

Recommended Posts

Hej,

Jag har en dator med följande prylar:

Moderkort:

Gigabyte X48-DS5

CPU:

Intel Core 2 Quad Q9450 (Yorkfield) Socket 775 LGA @ 2.66GHz

Minne:

1x 4GB DDR2 400MHz minne

Datorn fungerar kanon när den väl är igång. Allting flyter och fungerar precis som önskat.

Dock så har jag två smärre problem som jag levt med en lång tid.

Problem 1 är att ibland när jag ska starta upp datorn så hänger sig bootproceduren i bootup,

jag måste då hålla på och starta om till dess att den klarar att boota upp. Ibland räcker det med en gång,

ibland måste jag göra det fleeera gånger innan jag lyckas starta upp datorn.

Problem 2 är att datorn vägrar vakna upp från sleepmode. Har testat detta i både WinXP och Win 7.

Inga problem att gå till sleepmode, men när jag försöker väcka upp datorn så startar den upp och är igång

ca 3 sekunder, sedan startar den om igen... Denna loop fastnar datorn i hela tiden. Jag måste fysiskt stänga

av strömmatningen till nätagget eller rycka sladden och köra en hårdomstart. Då startar datorn upp från sitt

sleepmode när den bootat upp.

Någon som har några idéer? Börjar bli lite trött på detta nu och hade tänkt att ta tag i detta nu en gång för alla.

Tack på förhand!

Du har ett minne. Prova med att sätta det i någon av de andra minnesplatserna.

Hade felisatt minne häromdan fick ingen skärmbild och trodde först att en ny lcd skärm var paj... :blink:

Problem 1 är att ibland när jag ska starta upp datorn så hänger sig bootproceduren i bootup,

jag måste då hålla på och starta om till dess att den klarar att boota upp. Ibland räcker det med en gång,

ibland måste jag göra det fleeera gånger innan jag lyckas starta upp datorn.

Kan ibland bero på att nätaggregatet har åldrats och inte fungerar så bra längre.

Kan ibland bero på att nätaggregatet har åldrats och inte fungerar så bra längre.

Det har varit så från första början. Kan det helt enkelt vara så att mitt nätagg ej räcker till?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...