Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utforska telefonminnet Android


Mikael63

Rekommendera Poster

Lite då och då får jag systemmeddelande om att det är lite telefonminne kvar.

Om jag med appen "APP2SD" kollar så kan där se att jag har 11 Mb tillgängligt av totalt 147 Mb. Trots dessa 11 Mb kan jag inte installera någon ny app även om den bara är på 830 kb. Det är som att så länge jag har varningsmeddelandet om lite minne så funkar inte detta.

Jag har på telefonminnet icke flyttbara appar på ca 20 Mb. Således upptas ca 127 Mb av annat. Eftersom jag kan få varningsmeddelande utan att ha installerat ex. en ny stor app så är det ju något som så att säga växer på telefonminnet.

Här skulle jag nu vilja använda en pålitlig app för att utforska telefonminnet och behöver tips om sådana. Gratis inget krav om det är en bra app.

 

Ett litet förtydligande: Via My Phone Explorer kan jag utforska hela telefonminnet men det är på ca 218 Mb (om jag försöker kopiera allt till datorn, vilket inte går) och det framgår inte vilka/vad av dessa som utgör den "totala" på 147 Mb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå igenom dina appar och rensa cache-minnet på dem. Kanske det frigörs den del då?

 

Någon app som kan hjälpa kan jag inte tipsa om, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa cache görs varje gång jag startar APP2SD.

Att rensa "borttaget" från mina tre e-postkonton hjälpte en del.

(vet inte varför de ligger kvar där, får kolla detta bättre fortsättningsvis)

 

Har upptäckt att i mappen "telefon"\mnt\asec finns det filer som verkar höra till de appar som flyttats från telefonminnet till sd-kortet. Alla filer heter pkg.apk i resp. mapp.

 

Avinstallerar jag tillhörande program så tas filen bort.

 

Att flytta ett program från telefon till sd hjälper alltså inte så mycket som man kanske önskar, minnesmässigt.

 

Vet inte riktigt vad filen är till för, om den innehåller avinstallationsprogram eller ej. storleken på denna pkg.apk verkar stämma med storleken på den installerade appen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs denna

http://androidforums.com/droid-all-things-root/192356-apps2sd-location.html

främst post #9 och se om du blir klockare.

 

Inte helt uttolkat av mig men jag tror att de filerna som finns där egentligen finns på minneskortet, de är bara "mountade" där som en virtuell katalog som i sin tur pekar på minneskortet.

 

Ett snabbt test ger att det nog är så.

Anslut din telefon till datorn, väl MSC/masslagringläge. Telefonen avmonterar då minneskortet och "publicerar" det mot datorn.

Öppna sedan en filhanterare på telefonen och navigera till \mnt\asec och se att där är det nu tomt.

Ett bevis för att de egentligen finns på minneskortet, de är ej tillgängliga när minneskortet inte är monterat.

 

Enkla tipset för dig är att avinstallera något från telefonen och därmed frigöra minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina iakttagelser är korrekt. Med bortplockat sd-kort är nämnda mapp tom. Dock är statusen på telefonminnet oförändrat =?

 

Tanken med att kunna flytta appar från telefonen till sd-kortet (som inte fungerar med <v2.2) måste väl ändå vara att frigöra utrymme på telefonens minne? Eftersom en avinstallation av appar lagrade på sd-kortet ger mer telefonminne så förstår jag inte vitsen? Eller gäller detta bara vissa appar? Jag har totalt 169 program/appar i min telefon, de flesta system-appar som fanns med telefonen från början. I telefonmappen finns 22 st, alla sådana jag själv installerat.

Exempelvis har jag installerat en tvguide (tv24.se) och på sd-kortet visas den som att den tar 792 kB. I mappen på telefonminnet är filen 1,35 Mb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tv24.se tar för mig totalt 2,23 MB när den ligger på telefonen, enligt telefonen

2,09 MB för appen

140 kB för data

samt 2,05 MB i cache

 

Flyttar över den till SD-kortet då ändras det till 869 kB totalt

app 752 kB

data 144 kB

 

När jag flyttat appen till SD-kortet, då dyker det upp en fil

se.jersey.tvguide-1.asec

under sökvägen

\.android_secure

på minneskortet. Denna mapp är dold inom Android, ser den när ansluter minneskortet till datorn. Filen är krypterad och låst till telefonen.

Denna fil är på 3,07 MB

 

Så vad sker när man gör APP2SD.

Jo jag tolkar det som att

1: Appen flyttas till en .asec-fil på minneskortet, en krypterad fil

2: Filen monteras in i telefonen interna filsystem/minne under mnt/asec

 

ja se

http://developer.and...l-location.html

 

Notera att Android är ett Unix-system. I Unix kan man montera virtuella mappar/filer på detta vis, helt enkelt länka in dem i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska sammanfatta resonemanget så brukas drygt 2 Mb av telefonminnet när appen ligger i telefonen.

Om man flyttar appen till minneskortet, i tron att man ska spara utrymme, så brukas/allokeras drygt 3 Mb av telefonminnet.

 

Då ser jag ingen anledning till att funktionen att flytta appar till minneskortet ens finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej, de där 3 MB ligger på SD-kortet. När något monteras in i filsystemet, telefonens interna filsystem, är det bara en länk som läggs där, den tar inge utrymme.

 

Har du Windows på din datorn kan på liknande sätt skapa en genväg till en fil eller program som finns på annan disk. Samma sak här, bara lite mer raffinerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort ett test med en lite större app, Viber.

 

Med appen på telefonminnet står det att den tar 11,24

Tillgängligt minne är 24.74

 

Flyttar jag appen till sd-kortet står det att den tar 6,9

Tillgängligt minne 29.1

 

I detta fall verkar det som att just denna flytt lägger 6,9 av 11,24 på minneskortet. ca 4,3 allokeras på telefonminnet men det framgår inte på annat sätt än att tillgängligt minne minskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej, de där 3 MB ligger på SD-kortet. När något monteras in i filsystemet, telefonens interna filsystem, är det bara en länk som läggs där, den tar inge utrymme.

 

Har du Windows på din datorn kan på liknande sätt skapa en genväg till en fil eller program som finns på annan disk. Samma sak här, bara lite mer raffinerat.

 

Förstår resonemanget men det håller inte hela vägen. De 3 Mb ligger visserligen på sd-kortet men de snyltar på tillgängligt telefonminne ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte med hur du menar.

 

Programmet du installerar består av flera delar. Dels det du exekverar, kör, dels de data du sparar samt en del annat.

Inte allt detta kan flyttas till SD-kortet men större delen av de flesta apparna går.

De där 3 MB finns INTE i telefonen minne.

Filen

se.jersey.tvguide-1.asec

monteras i telefonen minne, som en genväg. Tar inget utrymme där.

Sedan finns det, som sagt, en del andra filer som inte går att flytta, de ligger kvar på telefonen.

Jag testar en annan app

 

Google Googles.

5,03 MB

4,80 MB

innan flytt, 64 MB ledigt utrymma

Flyttar till SD-kortet

2,51 MB

2,31 MB

67 MB ledigt

Skillnad i utrymme 2,52 + 2,49 MB = 5 MB

mmh, stämmer inte riktigt.

 

testar en till

7,40 MB -> 608 KB

7,44 MB -> 564 KB

67 MB -> 72 MB

5 MB mer ledigt i telefon, enligt ovan borde nästan 14 MB sparats...

 

Något är lurt men du sparar telefonminne genom att flytta till SD-kortet.

 

Avinstallerade ett program, då fick jag tillbaka hela utrymmet det nyttjat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte allt detta kan flyttas till SD-kortet men större delen av de flesta apparna går.

Stämmer ju med mitt test av Viber.

De där 3 MB finns INTE i telefonen minne.

Nej, men telefonminnet ökar inte så mycket som önskat. Hänger väl ihop med ovanstående.

Något är lurt men du sparar telefonminne genom att flytta till SD-kortet.

Sant..

 

Eg. kvarstår min grundfråga. Funderar på att köpa denna:

https://market.android.com/details?id=com.nirb.bytemappremium&feature=search_result Inget bra..

 

Hittar ingen annan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har du för telefon?

I sig hjälper ju inte en analys dig, du får inte mer minne av det.

 

Om du nu tycker det finns för många förinstallerade appar, då får du nog ta och roota telefonen och rensa lite eller installera exempelvis CyanogenMod

http://www.cyanogenmod.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har du för telefon?

I sig hjälper ju inte en analys dig, du får inte mer minne av det.

 

Om du nu tycker det finns för många förinstallerade appar, då får du nog ta och roota telefonen och rensa lite eller installera exempelvis CyanogenMod

http://www.cyanogenmod.com/

HTC Desire

Nja, de förinstallerade tar inte stor plats..

 

Jag får väl kolla då och då med MyPhoneExplorer i den mappen efter sådant som jag kan ta bort nästa gång det bråkas om för lite minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Återknyter..

 

En kollega med Android 2.1.

Får varningsmeddelande om lite minne. Har ca 5 Mb ledigt.

Har ingen e-post i telefonen, rensat alla SMS.

Tar en backup av alla appar och alla kontakter.

Gör en fabriksåterställning.

Lägger tillbaks alla appar och kontakter.

Har nu över 100 Mb ledigt.

Vad var det som tog plats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nja.. jo visst fungerar den men jag använder den inte så ofta. Dubbla fönster gör sig ju ingen rättvisa på en sådan liten skärm.

Blir mest ES File Explorer de gånger det är nåt..

 

Laddat hem 1.1 av TC = Japp! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...