Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytta med Dualbandrouter


bba

Rekommendera Poster

Har man någon användning av en dualbandrouter om man inte har nån dator som stödjer 5 GHz?

Kan man tex använda den för 2 olika 2,4 GHz band eller nåt?

Mitt problem är att jag har prylar som går på b, g och n nätet och så vitt jag förstår anpassar sig nätet till det sämsta och då har man ingen glädje av en n-router ens.

Tror inte jag har nåt som klarar 5 Ghz-bandet

Skulle vilja utnyttja ett nät till n och ett till b och g, men samtidigt skall man kunna komma åt filer mellan datorerna.

Nån som har nån idé utan att behöva köpa en massa extra prylar utöver ny router.

Gärna förslag på router också(maxpris dryga tusenlappen om det krävs). Skulle vilja ha möjlighet att ansluta usb-skrivare och nätverkshårddisk till den.

Jag har adsl 24 från BBB, men för över en del mellan datorerna samt streamar trådlöst till Xtreamern från kabelansluten dator. Laddar ner en hel del, men där är ju linan begränsningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda nyttan med dualband är väl om du i framtiden har en dator eller liknande som stödjer 5 GHz, livslängden på en router är väl normalt längre än livslängden för en dator.

 

Jag ställer in i min router att den ska fungera med både g och n. Jag har inte märkt att vilken standard en viss dator använder skulle påverka möjligheten att få till ett lokalt nätverk mellan flera datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, tror jag ligger lågt med att köpa ny router ett tag.

Vinsten verkar inte vara så stor och den jag har (Linksys WRT54GL) är stabil och bra, även om den bara tuffar på B/G-bandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Enda nyttan med dualband är väl om du i framtiden har en dator eller liknande som stödjer 5 GHz, livslängden på en router är väl normalt längre än livslängden för en dator.

 

Jag ställer in i min router att den ska fungera med både g och n. Jag har inte märkt att vilken standard en viss dator använder skulle påverka möjligheten att få till ett lokalt nätverk mellan flera datorer.

 

Det beror på routern om du kan köra en N och en G samtidigt. En del routrar har en gemensam mottagare och då är det den långsammaste datorn som bestämmer farten. Datorn som klara N växlar ner till G.

Sen finns det dual band routrar som inte kan köra båda frekvenserna samtidigt utan du måste välja en. Andra som t.ex ASUS RT-N66U klarar båda banden samtidigt. Varje antenn ska ha sin unika sändare/mottagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...