Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svenska - Latin


Pedin

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som vet hur man skriver "mitt hjärtas ljus" på ett korrekt sätt på latin? var först inne på fornnordiska då blir det "leus hartan minat" men eftersom jag redan har annat på latin så blir det bättre att fortsätta på det temat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ordagrann översättning av "mitt hjärtas ljus" är lux cordis mei. Mitt ljus (mea lux eller lux mea) var ett vanligt kärlekstilltal för romarna under antiken. Däremot har jag aldrig sett "mitt hjärtas ljus" på latin. Det torde vara ett typiskt nordiskt uttryck.

 

Om du ändå vill använda lux cordis mei så tycker jag du kan göra det. Det finns en organisation som kallar sig Lux Cordis, dvs. Hjärtats Ljus. Den hjälper sjuka och handikappade barn i Polen. http://www.luxcordis.org/LuxCordis/

Kan den organisationen använda sammanställningen lux cordis så bör ju även du kunna göra det, menar jag.

 

Det var ju bra att du till slut läste Viktigt, vilket jag uppmanade dig även förra gången jag hjälpte dig. Jag syftar nu på att du efter att inte ha fått svar på ditt PM med rubriken "snabbsvar" nu ställt denna fråga i forumet.

 

Du frågade i detta PM hur man bäst formulerar en mening på latin med "Mitt hjärtas ljus" och namnen på sina två barn. Svaret på detta är "X et Y lux cordis mei (sunt)." [X och Y är mitt hjärtas ljus.]

 

X och Y byter du förstås ut mot barnens namn. Et betyder "och", vilket du bör ha med i meningen. Däremot kan du med fördel utesluta ordet för "är", dvs. sunt. Därför skrev jag det inom parentes.

 

När det gäller "Amor ab imo pectore" så betyder detta ordagrant Kärlek från djupet av mitt bröst. Pectus (pectore i nominativ) kan också betyda hjärta men passar inte i din mening. Däremot kan det användas i andra sammanhang, t.ex. i en latinsk översättning av början på Kungssången "Ur svenska hjärtans djup en gång..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...