Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pepparspray - olagligt?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Vad säger lagen om att använda pepparspray i hotfulla situationer?

 

Jag har hittat Bodyguard på internet som säljer pepparspray. Dom reklamför det som effektivt försvar vid överfall utomhus om kvällarna. Det har räddat många bland andra kvinnor från att bli våldtagna.

 

Vi män använder gärna knytnävarna. En kompis till mig säger att det är bara att slå ner den dj-veln om det är någon som kommer fram och svamlar något om att personen vill ha min mobiltelefon t ex.

 

Min morsa har blivit väskryckt en gång. Hon har skaffat sig larm nu. En slags nyckel ring med en "pinne" som man drar ut, också tjuter det utav bara helsicke.

 

Jag skulle kunna höra med Polisen, men tänkte att det är säkert någon som vet här. :)

Det borde räknas som självförsvar, tycker jag. Självfallet inget man springer runt och leker med.

 

God fortsättning på er och tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Pepparspray är i Sverige betraktat som ett vapen och kräver licens.

http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regler/Vapen/Fragor-och-svar/

 

Icke tillåtet att bära omkring på en sådan burk eller använda mot annan person.

 

Tack för svar!

 

Märkligt att det saluförs då så att vem som helst kan köpa det oavsett om man har licens eller inte.

 

Fast det är mycket som är märkligt nuförtiden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men däremot så är det tillåtet att ha en burk med vanligt peppar i fickan och slänga i ansiktet på en förövare, finns inget i juridiken emot det, eftersom du inte sprayar eller sprutar innehållet.

 

Edit: Om man googlar lite, så finns det tydligen vissa produkter som är licensfria, kan dock inte bekräfta detta, men det handlar tydligen om hur produkten fungerar.

 

http://www.vapenagaren.se/vbl-0902/spray.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger lagen om att använda pepparspray i hotfulla situationer?

 

Jag har hittat Bodyguard på internet som säljer pepparspray. Dom reklamför det som effektivt försvar vid överfall utomhus om kvällarna. Det har räddat många bland andra kvinnor från att bli våldtagna.

 

Vi män använder gärna knytnävarna. En kompis till mig säger att det är bara att slå ner den dj-veln om det är någon som kommer fram och svamlar något om att personen vill ha min mobiltelefon t ex.

 

Min morsa har blivit väskryckt en gång. Hon har skaffat sig larm nu. En slags nyckel ring med en "pinne" som man drar ut, också tjuter det utav bara helsicke.

 

Jag skulle kunna höra med Polisen, men tänkte att det är säkert någon som vet här. :)

Det borde räknas som självförsvar, tycker jag. Självfallet inget man springer runt och leker med.

 

God fortsättning på er och tack på förhand!

Bodyguard säljer inte pepparspray:
OBS: Vi säljer inte pepparspray som är olagligt i Sverige. Men vi säljer alternativ till pepparspray som liknar effekterna av sådana sprayer. Våra försvarssprayer är licensfria och 100% lagliga.
http://www.bodyguard.nu/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas licensfria produkter

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162991027

 

Annars tror jag

http://www.pricerunner.se/sp/vattenpistol.html

laddad med Tabasco irreterar ögonen, är tårbildande.

Men bäst att prova själv med en droppe Tabasco i ögat

så Tabascon inte är "lös ammunition".

Och bara gör så gärningsmannen skrattar ihjäl sig.

För då kan det bli vållande till annans död.

Inget kul få det på samvetet.

 

Med en mattsvartmålad vattenpistol riktad rakt i ansiktet tror de flesta stelnar till en sekund för att kolla läget. Och det är den sekunden man använder till några strålar rakt i ansiktet på boven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Du kan få sitta upp till 4 år om du skadar någons ögon :/

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5llande_till_kroppsskada_eller_sjukdom

 

Dom som blivit överfallna och rånade utomhus om kvällarna skulle säkert tagit straffet. Idioterna, för att tala ren svenska, gör sig förtjänta av det. Kan man inte skilja på mitt och ditt får man skylla sig själv.

 

Använder jag knytnävarna åker jag in för misshandel.

 

Tänk vilket psykiskt lidande det blir för personerna som blir utsatta för överfall och rån. Medan idioten som gjorde det sitter och gråter hos Polisen. Drar en snyfthistoria och får gå ett par timmar senare.

 

Skulle fler använda sig av det här så skulle det säkert få en avskräckande effekt på gatorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Vad säger lagen om att använda pepparspray i hotfulla situationer?

 

Jag har hittat Bodyguard på internet som säljer pepparspray. Dom reklamför det som effektivt försvar vid överfall utomhus om kvällarna. Det har räddat många bland andra kvinnor från att bli våldtagna.

 

Vi män använder gärna knytnävarna. En kompis till mig säger att det är bara att slå ner den dj-veln om det är någon som kommer fram och svamlar något om att personen vill ha min mobiltelefon t ex.

 

Min morsa har blivit väskryckt en gång. Hon har skaffat sig larm nu. En slags nyckel ring med en "pinne" som man drar ut, också tjuter det utav bara helsicke.

 

Jag skulle kunna höra med Polisen, men tänkte att det är säkert någon som vet här. smile.gif

Det borde räknas som självförsvar, tycker jag. Självfallet inget man springer runt och leker med.

 

God fortsättning på er och tack på förhand!

 

 

 

Bodyguard är fullt lagligt och kräver ingen licens.

Källa: statens kriminaltekniska laboratorium

Bifogar dokument via länk som bevis från SKL.

 

http://static.bodyguard.nu/intyg_forsvarsspray_logo.pdf

 

Synd att folk inte tar reda på fakta innan dom svarar utan vilseleder folk.

 

Således faller inte under vapenlagen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Enligt https://lagen.nu/1962:700#K24P1S1
 

Brottsbalk (1962:700) 24 kap. 1§ Om allmänna grunder för ansvarsfrihet
 
 

En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

 

 

 

Kommentar:

 

Denna paragraf tar upp rätten att försvara sig i olika situationer mot ett redan påbörjat eller nära förestående brottsligt fysiskt angrepp (första punkten). Huvudregeln är att våld kan bemötas med lika våld. Det får inte avse hämnd mot ett tidigare redan avslutat angrepp. Notera att psykiskt angrepp inte omfattas av nödvärnsrätt -- man får aldrig slå någon som retas. Rätt till nödvärn föreligger i princip inte när två eller flera personer kommit överens om att "göra upp", om inte någon av dem övergår till angrepp som ligger klart utanför ramen för vad som i sammanhanget får anses vara förutsatt pga. samtycke eller social adekvans.

 

Under andra punkten beskrivs vad någon som utsatts för brott kan göra under bar gärning. Det rör situationer då en tjuv påträffas på brottsplatsen, flyr och kontinuerligt jagas ikapp. Det gäller även situationer då man letar efter tjuven, om detta pågår under kortare tid än några minuter, se NJA 1994 s. 48. Vid en sådan situation får den brottsdrabbade både återta det stulna (tredje punkten), men även hålla kvar tjuven tills polisen kommer, se 24 kap. 7 § RB.

 

Samma gäller då någon försöker eller lyckats bryta sig in någonstans (tredje punkten). Då någon är gäst får denne stanna kvar tills man blir uppmanad att ge sig av, gör inte gästen detta får gästen avlägsnas med det våld som krävs. Denna sista punkt omfattar även ovälkomna gäster samt åtminstone tomten runt ett hus, se NJA 1978 s. 356.

Så länge som den nödvärnsberättigade i sin våldsanvändning inte passerar gränsen för vad som är uppenbart oförsvarligt, så begår denne inte ett brott. Denna försvarlighetsbedömning görs genom att väga in det angripnas beskaffenhet och dess betydelse samt omständigheterna i övrigt. Hit räknas bland annnat de inblandade personernas kroppsvikt, kunskaper om kampsport, upphetsning, förekomst av allvarliga hotelser och, om det är ett konkret eller akut hot, det använda våldet samt förutsebara skaderisker.

 

I NJA 2005 s. 237 bedömde HD att förhållanden på platsen, möjligheten att bege sig från brottsplatsen, möjligheten att kalla på hjälp, möjligheten att använda mindre våld samt möjligheten att rikta våldet mot mindre vitala delar spelade roll. Om man kommer fram till att den som åberopar nödvärn använt för mycket våld, får en bedömning göras av omständigheter i 6 § (nödvärnsexcess) och om personen passerat även den gränsen så bedöms handlandet som brottsligt. Även om våldet resulterat i angriparens död kan nödvärnsrätten gälla, beroende på omständigheterna.

 

Åklagaren har bevisbördan för att någon nödvärnsrätt inte förelegat. Till skillnad mot normala fall räcker det dock att åklagaren kan visa att nödvärnsinvändningen framstår som obefogad eller orimlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...