Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ramminne


muppen93

Rekommendera Poster

Hej. Jag kör idag på ett RAM minne som ger 2GB. Men funderar på att köpa 2 st på 4Gb 1333MHz styck som kompisen rekommendera. Men vad blir skillnaden egentligen från 2Gb till 8GB? Vad är det jag märker skillnaden på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du märker nån skillnad beror på vilket operativsystem du har.

Vilket operativsystem har du? XP, Vista, W7 eller ????

Har du 32-bitars eller 64-bitars ??

 

Om du kollar i aktivitetshanteraren hur mycket minne utnyttjas av dina 2GB?

Hur mycket har du i pagefilen?

 

Vad har du för dator? Fabrikat? Modell?

 

Vilket är minnet som du blivit rekommenderad?

Fabrikat och modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har win 7 32-bitars. Inne på aktivitetshanteraren står det 55% fysiskt minne. och pagefilen vet jag inte hur man kollar. Sen är datorn byggd så har inget direkt märke.blev rekomenderad 2 st

Corsair 4GB (1x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia skrivit, helt bortkastat sätta in ytterligare 8GB.

Du skulle bara få en ökning från 2GB till nånstans mellan 3 och 3,5GB

(i bästa fall, jag har råkat ut för att med 4GB installerat hittade Windows bara 2,5GB till program.)

 

Det här med W7 32-bit har din kompis missat.

 

Så vad har du för moderkort. Fabrikat? Modell?

Vilken processor. Fabrikat? Modell?

Vilket grafikkort. Fabrikat? Modell? Minne hur mycket?

 

Har du idag ETT Ramminne på 2GB?

I så fall skulle jag så här spontant rekommendera ytterligare ETT till likadant Ramminne.

Samma fabrikat, samma modell.

(Många datorer fungerar bäst med likadanna minnen i sloten, dvs samma fabrikat, samma modell. Dessutom är det så att många moderkort, de med 4 slot, ofta fungerar bra med ETT minne eller TVÅ likadanna minnen. Fungerar DÅLIGT eller INTE ALLS med TRE minnen)

 

Datorn kan kännas lite snabbare med ytterligare 2GB. Speciellt om du håller på och fixar med stora foton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey då fattar jag. Men om jag byter till ett 2GB till. Märks det någon skillnad då eller? Och om jag skulle vilja ha mer i framtiden. Hur gör man då? får man byta till 64 bit då?

 

Processor = AMD Athlon X2 250. Men ska köpa ny snart. kompisen rekommendera. AMD Phenom ll X4 960T 3.0GHz Black Edition. E han ute och snurrar där också elr?

 

Moderkort = M4A89GTD-PRO/USB3

 

grafikkort = Radeon HD 5750

 

Tack för hjälpen än så länge :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey då fattar jag. Men om jag byter till ett 2GB till. Märks det någon skillnad då eller? Och om jag skulle vilja ha mer i framtiden. Hur gör man då? får man byta till 64 bit då?

 

Processor = AMD Athlon X2 250. Men ska köpa ny snart. kompisen rekommendera. AMD Phenom ll X4 960T 3.0GHz Black Edition. E han ute och snurrar där också elr?

 

Moderkort = M4A89GTD-PRO/USB3

 

grafikkort = Radeon HD 5750

 

Tack för hjälpen än så länge :)

 

Mer minne är bättre. Vill du har mer än 4 GB minne måste du byta till 64 bit. Har du bios version 1301 eller högre så fungerar det med AMD Phenom ll X4 960T 3.0GHz Black Edition, vilket är en mycket bättre processor.

 

http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A89GTD_PROUSB3/#CPUS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. Men så kollade jag även på denna på inet

 

AMD Phenom II X4 975 3,6GHz Black Edition

 

AMD Phenom II X4 960T 3,0GHz Black Edition

Men e det någon stor skillnad mellan dom?

 

Är det värt att ta den billigare eller ska man lägga 450kr mer för den andra. Men skillnaden är väl inte så stor

att man ska lägga 450kr extra och köpa den andra?

 

Eller vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...