Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafik problem i spel


DePhaz

Rekommendera Poster

Ja, jag erkänner. Jag spelar sims 2 men det behöver vi inte kommentera. Det vi däremot kan fördjupa oss i är det allvarliga grafikproblem som uppstår i några familjer. Har en eller två familjer som har problemet med (mitt uttryck) blödande fingrar. Det blir små bitar runt fingrarna. Felet kommer och går och verkar kunna sprida sig till andra familjer också. Jag bifogar bild som förklarar felet, se det ljusbruna området vis spegeln vid pilen. Om det är något fel med grafikkortet så borde ju felet uppstå vid allt spel men gör det inte. Har funderat på att tomten kanske är korrupt men vet inte hur jag ska kunna kolla detta (flytta runt familjer är rätt komplicerat eftersom man då måste fixa nytt hus etc). Har lagt upp frågan på diverse forum men har inte fått några riktiga svar. Är tacksam för all hjälp.

 

Tack på förhand och God Jul! ^_^

 

Simmen på bilden hade problemet men eftersom jag inte kunde få det "på beställning" fick jag scrolla in jättesnabbt och då kunde jag få fram samma effekt.

post-123285-0-27731900-1324667252_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Grafik-artefakter eller vad dessa brukar kallas som renderas vid konstiga tillfällen, kan bero på grafikkortets drivrutin så hämta senaste drivrutin och ja, ta hela kontrollcenter som innehåller drivrutinen.

 

Har du ett AMD (ATI) kort: http://support.amd.c...ages/index.aspx

Har du ett nVidia kort: http://www.nvidia.co...aspx?lang=en-uk

Har du Intel grafik inbyggd: http://downloadcenter.intel.com/ eller använd denna (enklare) och du får samtidigt koll på övriga Intel drivrutiner Intel® Driver Update Utility du måste godkänna att programmet får köra ActiveX på din dator.

 

Sedan kan du hämta hem hela DirectX paketet från Microsoft och installera om, i fall något blivit galet där:

Packa upp och installera http://www.microsoft...ls.aspx?id=8109

 

Ock kontrollera om det finns några nya patcher/uppgraderingar till spelet om du inte redan har dessa: http://www.fileplane...section/Patches

 

God Jul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör på separat grafikkort, glömde tyvärr lägga till denna info tidigare. Mitt kort heter Asus Radeon EAH 4670 (1GB minne).

 

Jag uppdaterade för ett par dagar sedan, Catalyst tyckte att jag skulle göra det (söker själv uppdateringar) och nuvarande version är 2011.1109.2212.3982. I Enhetshanteraren/ bildskärmskort hittade jag en drivrutin som heter 8.920.0.0. Om det stämmer vet jag inte, blev lite förvirrad där.

 

Ska undersöka det här med DirectX, i Vista är det lite svårt att leta upp (det finns där någonstans och jag brukar hitta det men nu fann jag bara det DirectX som ligger på I disken (en gammal slave byglad IDE systemdisk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag har ju länkat till directX paketet så bara att hämta, gäller för alla Windows versioner.

 

Kolla patcher som jag också länkade till.

 

Har du Intel chipset och ev. andra Intel kretsar på moderkortet, så kör också Intel Driver Update utility så talar den om i fall det finns nyare Intel drivrutiner för just dessa till din dator, alltså övriga drivrutiner då. Finns detta så kommer det upp en länk eller knapp att trycka på för att antingen hämta eller uppdatera.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hämtade DirectX men vilken mapp ska det packas upp i? Kan bara välja Temp verkar det som. Gjorde en ny mapp under Program men den vill inte installationsprogrammet kännas vid. Gör jag något fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hämtade DirectX men vilken mapp ska det packas upp i?

Jag tolkar det som att du har hämtat hela paketet DX och inte bara den lilla filen dxwebsetup.exe vilken bara scannar igenom datorn och hämtar eventuellt saknade och nyare DX-filer. Så det är bra, eftersom ifall man tar ner hela paketet och installerar det så skrivs samtliga filer över och då såklart också eventuellt skadade sådana.

 

Så till din fråga: DX-paketet packas bara upp till nån mapp som du skapar varsomhelst; inne i denna mapp finns sedan en Setup-fil som du skall köra och som sedan sköter resten. Efter avslutad installation så kan du radera mappen igen om du inte vill att den ska ligga där och ta plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades packa upp det och körde en installation. Problemet är dock kvar så jag går vidare och provar patcharna som "Flyfisherman" länkade till. Återkommer med rapport. Finns det något annat jag kan göra om detta inte skulle hjälpa?

 

Edit: Det visade sig att jag redan hade patchat mitt spel. Laddade ner patchen för DVD/CD men såg sedan att jag redan hade den nerladdad och installerad. Brydde mig därför inte om att ersätta partchen i spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ingen bump.

 

Har fortfarande inte kommit på hur jag ska lösa detta problem. Provspelade den mest drabbade familjen och såg att problemet var värre än någonsin :( . Ett par andra familjer är drabbade men bara lite grann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat på att tomten kanske är korrupt men vet inte hur jag ska kunna kolla detta (flytta runt familjer är rätt komplicerat eftersom man då måste fixa nytt hus etc).

Den funderingen pekar nog åt rätt håll åtminstone. Jag har försökt komma ihåg hur det var när sambon spelade Sims 2, men det måste ju vara flera år sen vid det här laget... I alla fall så vill jag minnas att då hon laddade ner alltför mycket material gjorda av andra spelare så fick hon problem; tavlor, stolar eller vadsomhelst och mappen i vilken de sakerna skulle placeras verkade inte få bli alltför full(?) Låter det som nånting?

 

Hursomhelst så misstänker jag att felet skall sökas i Sims 2 hellre än i nån drivrutin, eventuellt felande hårdvara el dyl. En ominstallation eller åtminstone rensning av "prylmappar" kanske vore en idé..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att jag senare får äta upp det jag sagt förklarar jag fallet delvis löst. Men vet inte varför.

 

Jo, jag har en del downloads men det har väl alla som spelar The sims 2. Det fungerar liksom inte utan eftersom EA har så tråkiga kläder/möbler och liknande. Rensade ut ett par saker innan jul som jag inte använder.

 

I vilket fall som helst så fick de värst drabbade simmarna flytta till ett nytt hus. Inredde det på samma sätt (inga nerladdade möbler och det hade de inte innan heller) och nu har jag spelat ett par sim dagar utan att jag sett problemet igen. Simmarna viftar med armarna och beter sig men inget "blödande" syns. Den ena kvinnan kan till och med bära sina nerladdade kläder utan problem. En ändring gjorde jag mot innan och det var att jag inte lät familjens papegoja följa med i flytten. Just fåglar och marsvin verkar orsaka dessa problem, ej hund och katt.

 

I fallet med den värst drabbade familjen tror jag dock att själva tomten var korrupt och det blev den i så fall innan Djurliv installerades. Vill minnas att jag provade ett fusk men fick det fel och spelet gjorde en "nollställning" på tomten. Då började detta grafikproblem och tydligen förvärrades det när Djurliv installerades och familjen "skaffade" en fågel. Någon annan som varit med om detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...