Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man ersätta ATI Radeon X1300 med Radeon HD6570


danus770

Rekommendera Poster

Mina barnbarn vill ha ett bättre grafikkort för medelsvåra dataspel.

Dator Dell Dimension 9200 DXP061

Intel Core 2 CPU 1,86GHz

Minne 2046Mb, 500GB

Grafikkort

ATI Radeon X1300 256Mb

Plats PCI Exp x16?

Minnestyp DDR2 SDRAM

Nytt Grafikkort?

Radeon HD6570 2GB DDR3 PCI-E

Passar fysiskt detta kort i datorn?

Finns det bättre alterntiv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt http://www.tomshardware.com/reviews/fastest-graphics-card-radeon-geforce,3085-7.html är HD6570 ett eller två snäpp sämre än HD 5670 om vilket de skriver:

Exceptional 1680x1050 performance in most games, 1920x1200 in most games with lowered detail
http://www.tomshardware.com/reviews/fastest-graphics-card-radeon-geforce,3085-2.html

 

Dock är HD6570 avsevärt bättre än X1300. Allt beror ju på vad spelen kräver.

 

Radeon HD6570 2GB DDR3 PCI-E

Passar fysiskt detta kort i datorn?

Eftersom du inte har specificerat ett visst kort, utan bara vilken grafikprocessor och minnesmängd det gäller, går det inte att uttala sig om det.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=l=s80903436

Utan du behöver bestämma en tillverkare och sedan kolla på tillverkarens webbplats om kortets längd och höjd samt mäta vad som får plats i din dator.

 

När man byter grafikkort kan man ibland behöva byta nätaggregat också, beroende på strömförbrukning på det nya kortet jämfört med det gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna.

Jag har köpt ett grafikkort Radeon HD6570, som fysiskt passar i datorn.Jag har också avinstallerat drivrutinen för ATI X1300 och på

PCI-Ex16 slottet bytt ut det gamla kortet mot HD6570.

 

När jag startar dator igen upptäcker den ingen ny hårdvara och kräver inga nya drivrutiner. Vid start saknas Dell-loggan och skärmen är först svart men efter ett tag kommer inloggningsrutan.

Enligt Enhetshanteraren är bildskärmskortet "Standard VGA-bildskärmskort"

Plats:PCI-buss3, enhet 0, funktion 0,

Drivrutin: Windows\system32\DRIVERS\vgapnp.sys

 

Upptäcker när jag läser instruktionerna för kortet följande

- om du har ett VGA kort i din PC måste du ta bort kortet. Räcker det med att ta bort kortet på PCI-E platsen?

- om din PC har on-board grafisk kapacitet "disable it on the motherboard". Tyvärr har jag som amatör ingen aning om hur man gör detta.

 

Har googlat men inte hittat några bra tips. Jag har kört fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du måste plocka bort det existerande grafikkortet och sätta in dit nya grafikkort på samma PCI-E plats. Kontrollera att det verkligen sitter nedstoppat riktigt, inte sitter snett i kontakten etc.

 

Om datorn har ett inbyggt grafikkort på moderkortet så måste du gå in i BIOS Setup genom att trycka på Del, F1 eller F2 tangenten direkt vid uppstart innan Windows laddas. Finns det inbyggd grafik på moderkortet så avaktiverar du detta (Disable) i någon av menyerna. Du får i så falla kolla genom menyerna. Du ser om datorn har detta genom att kolla om det finns någon extra VGA eller grafikkortskontakt på baksidan av moderkortet.

Skippa detta steg om det inte gäller för din dator.

 

Kom också ihåg att ansluta extra PCIE strömmatning från nätaggregatet till antingen baksidan eller toppen på grafikkortet. Det står väl också i manualen till grafikkortet. Ibland kan det vara 2 st. strömkontakter som måste anslutas.

 

När du har startat upp ditt Windows så stoppa in den medföljande CD-skivan och installera grafikortsdrivrutiner och programvara.

Starta om datorn.

 

Kontrollera i Enhetshanteraren att ditt grafikkortsdrivrutinen är installerad och att det inte finns några gula markeringar vid någon enhet som indikerar att något är fel med den enheten.

 

Vista/Windows 7

Start > skriv i sökfältet enhets > i listan som kommer upp så klickar du på Enhetshanteraren

 

Windows XP

Start > Inställningar > Kontrollpanelen > System > Maskinvara > i Systemegenskaper klicka på Maskinvara > Enhetshanteraren

Eller

Högerklicka på "Den här datorn" > Egenskaper >Maskinvara > Enhetshanteraren

 

Så skall ditt nya grafikkort och betckningen för detta synas. Själv har jag bl.a. HD5830

post-73434-0-07620600-1325348257_thumb.png

 

Därefter öppnar du upp AMD Catalyst Control Center som är den medföljande programvaran som installeras från CD-skivan och från vilken man gör olika inställningar på grafikkortet, troligen genom attt högerklicka på ikonen nere till höger bredvid klockan eller från Programmenyn och väljer bildskärmsupplösning efter vad som rekommenderas till din bildskärm.

 

post-73434-0-57186300-1325347341_thumb.png

 

post-73434-0-01559300-1325347720_thumb.png

 

Men hur många watt är ditt nätaggregat på, det kanske inte orkar driva kortet?

Det rekommenderas minst ett nätaggregat på 400W

http://www.amd.com/u...overview.aspx#3

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn har ett inbyggt grafikkort på moderkortet så måste du gå in i BIOS Setup genom att trycka på Del, F1 eller F2 tangenten direkt vid uppstart innan Windows laddas. Finns det inbyggd grafik på moderkortet så avaktiverar du detta (Disable) i någon av menyerna. Du får i så falla kolla genom menyerna. Du ser om datorn har detta genom att kolla om det finns någon extra VGA eller grafikkortskontakt på baksidan av moderkortet.

Skippa detta steg om det inte gäller för din dator.

Eftersom kortet tidigare hade ett separat grafikkort så ska det nog inte behövas nu.

 

Vid start saknas Dell-loggan och skärmen är först svart men efter ett tag kommer inloggningsrutan.
Låter som att grafikkortet anser att den andra kontakten för bildskärmsanslutningen är den primära och bara visar BIOS på den primära. Använd den andra kontakten på grafikkortet om möjligt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots alla goda råd har jag inte lyckats med installationen av grafikkortet.

I Bioset finns 2 inställningar som jag tror berör grafikkortet och jag har prövat båda utan framgång.

I enhetshanteraren under rubriken Bildskärmskort står enbart följande

 

VGA save fungerar korrekt

Drivrutin: VGA save

Resurser:

Enheter i konflikt

Indata/utdata-intervall 03B0-03BB används av PCI standard PCI-toPCI bridge

Indata/utdata-intervall 03CD-03DF används av PCI standard PCI-toPCI bridge

Minnesintervall 000A0000-000BFFFF används av PCI standard PCI-toPCI bridge

Rena grekiskan

Förslaget att använda en annan utgång på grafikkort förstår jag inte. Jag har 3 utgångar

VGA som jag nu använder eftersom jag har VGA i båda ändarna av kabeln

DVI

HDMI

Skall jag byta kabel?

Enligt Dell klarar datorn grafikkortet om man inte använder en för hög upplösning.

M.v.h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tack för alla tips. Jag har äntligen lyckats installera grafikkortet.

1. Jag blev tvungen att beställa en CD-skiva och installera om Windows Vista.

2.Att installera alla uppdateringar var inte helt problemfritt men lyckades till slut.

3.Dell datorn indikerade fortfarande inte att den hade hittat ny hårdvara (grafikkortet), men nu gick det snabbt

att installera grafikkortets drivrutiner från CD-skivan och då hittade den kortet.

4.Allt fungerar nu perfekt till barnbarnens stora förtjusning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...