Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar ingen internetanslutning!


youwishen

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

 

Jag har precis inhandlat en splajsans ny fin dator från inet. Datorn är en "byggedator" som jag lät dem bygga för 800kr, fast med mina egna utvalda komponenter. Jag var såklart väldigt spänd på dens ankomst och nu är den här! Jag kopplade in sladdarna och satte igång datorn. "Boot system driver... press key or insert... blabla". Fasen! Jag hade glömt att köpa med windows 7! Jag går snabbt in på deras hemsida för att inhandla och två dagar senare så anländer det, yes! Jag installerar windows 7 home premium 64 bit svenska OEM SP1 (tror det hette så :)), som går väldigt snabbt. Sen kommer min befaring, internetanslutningen...

 

Jag använder mig av en telia gateway och i min förra stationära så hade jag en sådan här zyxel g-202 adapter som tydligen ska ta emot signaler osv. Vi har två bärbara i huset varav en jag skriver på just nu och som ni ser fungerar internet på dessa. Alltså misstänker jag inget fel på min gateway, utan mottagaren, zyxel.

 

Som sagt så använde jag också zyxel i min förra stationära och, visst var det lite strul (jag var ibland tvungen att sätta in adaptern i usb-uttagen 10+ ggr innan internet ville komma igång, men internet fungerade! Jag vill tillägga att det var länge sedan jag installerade zyxelprogrammet i den datorn, så nu vet jag inte riktigt var skivan är!

 

Jag ringde först Telia och pratade en bra stund om mitt problem och vi kom fram till att det behövdes något som tog emot trådlösa signaler. Jag berättade att jag har en zyxel och han rekommenderade mig att prata med zyxel, vilket jag har gjort nu idag!

 

Även vi pratade en stund och han kom fram till att jag skulle installera drivrutiner härifrån ftp://ftp.zyxel.se/G-202/driver/ sedan 5.20 zip:en, vista, för att sedan föra över det på ett usb minne för att SEN sätta in det i den nya stationära och installera det där.

 

Nu undrar jag ifall detta är det jag ska göra? Kommer detta att fungera (tror ni)? Jag har inget usb själv så jag får låna av en kompis, ska det usb:et vara tomt? Jag är inte alls datorkunnig! Eftersom jag glömde köpa windows 7 tsm med alla dessa komponenter fick jag installera drivrutiner själv, vilket de hade gjort annars om jag hade beställt W7 då. Jag installerade drivrutiner till grafikkortet tror jag men till moderkortet behövdes internetanslutning. Vad ska man göra nu!

 

 

Ni får ursäkta wall of text men jag ville gärna beskriva mitt scenario så gott som möjligt för bästa tänkbara hjälp. Tack så mycket //Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill även tillägga att jag tycker det är kanske lite konstigt att den inte hittar min gateway alls. En sak att jag inte kan få igång mitt internet men att det inte hittar min gateway alls... men det kanske är just för den inte har en sån här transmitter som plockar upp de trådlösa signaler, vad vet jag... Tack för hjälpen

 

//Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget usb själv så jag får låna av en kompis, ska det usb:et vara tomt?

Det spelar ingen roll om där även ligger andra filer.

 

Även vi pratade en stund och han kom fram till att jag skulle installera drivrutiner härifrånftp://ftp.zyxel.se/G-202/driver/ sedan 5.20 zip:en, vista, för att sedan föra över det på ett usb minne för att SEN sätta in det i den nya stationära och installera det där.

Låter väl som en bra början.

 

Borde du inte kunna koppla datorn direkt till Routern via nätverkskabel(RJ-45) och göra alla installationer och hämtningar och sen flytta den dit där den ska stå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter installation av Windows är det dags för moderkortsCDn med

 

Chipdrivare

Nätverksdrivare

Ljuddrivare

USB drivare

osv

däremot behöver du inte installera SATA och andra hårddiskdrivare

för det har ju Windows redan grejat.

När du kommit ut på internet.

 

Finns det 2 nätverksuttag på moderkortet? I så fall prova det andra uttaget.

 

Och sedan när du kommit ut på webben är det dags dra hem grafikkortsdrivarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen nätverkskabel. Om jag ska ladda ner drivrutinerna på ett usb, hur ska jag göra exakt? om jag går in på den länken så finns det olika sånna gtz.sys osv. vad ska jag ta? :) tack för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter installation av Windows är det dags för moderkortsCDn med

 

Chipdrivare

Nätverksdrivare

Ljuddrivare

USB drivare

osv

däremot behöver du inte installera SATA och andra hårddiskdrivare

för det har ju Windows redan grejat.

När du kommit ut på internet.

 

Finns det 2 nätverksuttag på moderkortet? I så fall prova det andra uttaget.

 

Och sedan när du kommit ut på webben är det dags dra hem grafikkortsdrivarna.

 

Jag tror jag har installerat drivrutiner för moderkortet och grafikkortet kunde jag inte installera för det krävde internet som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen nätverkskabel.

Nu börjar det bli riktigt spännande ! Det är väl inte så att det just är bristen på nätverkskabel mellan datorn och Zyxel som gör att du inte kommer ut på internet ?

 

Datorn är en "byggedator" som jag lät dem bygga för 800kr, fast med mina egna utvalda komponenter.

 

För säkerhetsskull!

Kan du ta och lägga upp en lista här på vilka komponenter som ingår i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi ska fatta det riktigt, så kör du alltså med mobilt bredband via usb-sticka?

Den bredbandssticka du fått av telia, om det är deras bredband du använder, innehåller ju allt behövligt, så den är ju bara att plugga den in i ett av usb-uttagen, så installeras allt behövligt, och sen är det bara att följa anvisningarna och koppla upp.

 

Har du kollat alla usb-ingångar?

Men om du inte får något av usb-ingångarna att fungera, så är det nog som jannejanne säger, alla drivrutiner är nog inte installerade.

 

Hur ser det ut i enhetshanteraren, har du någon varning där om att något inte fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde ingen kabel till min förra dator heller. Det var som sagt trådlöst. Jag har dock köpt en sladd nu och ska testa om en stund. Ladda även ner mer drivrutiner, man hittar alltid något nytt av någon anledning :S Nu försökte jag ladda ner nån bios grej och jag förstod inte riktigt, man skulle uppdatera den från någon fil eller från internet. Har inte internet så jag valde den från en fil, men jag förstår inte var jag ska spara den.

 

Återkommer när jag testat sladden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jag tror att installationen kan göras så här.

 

 

Även vi pratade en stund och han kom fram till att jag skulle installera drivrutiner härifrån ftp://ftp.zyxel.se/G-202/driver/ sedan 5.20 zip:en, vista, för att sedan föra över det på ett usb minne för att SEN sätta in det i den nya stationära och installera det där.

 

Om du backar ett steg i länken(överordnad katalog) och väljer software och sen 5.20 ,flyttar över zipfilen med USB minne till nya datorn ex skrivbordet--högerklick extrahera alla så du får en ny mapp ej zip.

 

post-57552-0-82153200-1324666369_thumb.png

 

öppna mappen ---utility--Autorun.exe Kör Autorun.exe

 

sätt in g202 vid uppmaning.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu försökte jag ladda ner nån bios grej och jag förstod inte riktigt, man skulle uppdatera den från någon fil eller från internet.

När det gäller uppdatering av Bios så brukar det finnas väldetaljerade beskrivningar hur man ska göra. Biosuppdatering är definitivt en av de sista uppdateringarna som du ska göra. Problem som har att göra med att få igång Internet brukar sällan eller aldrig lösas med en uppdatering av Bios. Har haft datorer där jag aldrig behövt uppdatera Bios.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller bios, så ska man vara försiktig, och bara pyssla med bios om man verkligen vet vad man gör, blir det t.ex fel version man får in, så kanske man inte ens får igång sin dator efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...