Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa stationära köp runt 4000:-nu?


PC Senior

Rekommendera Poster

Jag har flera Compaq stationära sedan länge och har varit ganska nöjd men dom börjar bli långsamma ibland, så jag tog hem Acer 3990 och HP på prov. Acer var halva storleken och nästan samma innehåll som HP som aldrig provades. Båda hade 500Gb som kan ta slut och behöver reserver, så jag tittade vidare och hittade en lite äldre Acer M3900 med 3x1½Tb istället. Enda felet jag hittat än är lite långsammare än Acer 3990 och att Gadgets hoppar ur ibland. Frun har en HP Pavillion som är stabilare dyrare och snabbare.

Snart är det Rea och mina har drygt 2 veckors öppet köp kvar. Jag sparar inga rörliga bilder än, bara stillbilder och vill ha så det räcker 5-10 år. Trevligaste med Acer nu är en frontmatad löstagbar disk som kan läggas åt sidan i reserv, slits de inmonterade fast inaktiva något?

 

Det verkar smartare på något vis med inbyggda än en massa externa diskar, men de externa kanske håller längre.

Jag saknar floppy annars och en bred skrivarkontakt. Finns det några bättre köp runt 4000:- nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad skall du använda datorn till?

 

Om det inte är för krävande saker så duger naturligtvis en för 4000:- och här tipsar PC För alla om Budgetval för kontoret - HP 3135 Pro XT249EA för 4000:-

http://pcforalla.idg.se/2.18407

 

Min egen erfarenhet är att interna diskar är bättre, håller längre än externa.

Externa diskar som flyttas omkring kan vara upphov till problem med tiden och är det en USB-disk i kabinett så blir ofta dessa varmare än en intern disk.

 

Floppy är väl helt ute nu och gamla program som finns på floppy kan vara svåra att köra på ett modernt operativsystem. Finns ju naturligtvis sätt att lösa detta på ex. köra ett äldre operativsystem virtuellt kanske?

 

Men du kanske har filer på floppy och då kan det vara bra att föra över dessa på tex. ett usb-minne.

 

Den breda skrivarkontakten du pratar om, parallellports-kontakten eller centronix kontakt är också ute nu och en gammal skrivare med detta interface saknar nog också drivrutiner för ett modernt operativsystem. Kan nog gå att lösa med lite krångel förstås.

Moderna enheter ansluts med USB idag.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag saknar floppy annars och en bred skrivarkontakt.

 

Floppy för att flytta filer med har ersatts ( i varje fall av mig) med USB-minne.

Moderkort av 2011 år modell saknar kontakt för floppy.

Och snart försvinner nog IDE/PATA kontakt på moderkorten.

På märkesdatorer typ Dell, HP är IDE/PATA-kontakt nog redan borta sedan länge. Spara pengar.

 

Vad det gäller bred kontakt för skrivare, sk parallell kontakt så är den också borta.

Och likaså den lite smalare seriekontakten. Som man tex kopplade 56k modem till.

Och dessa försvann för mer än 3 år sedan

(jag kollade på min dator som har ett moderkort som kom sommaren 2008)

 

Så köper du en ny dator så blir det dessutom skaffa USB-minne och ny skrivare.

 

Ett alternativ till ny är att du kollar på blocket. Där kan finnas nån billig beg dator.

Där du bor. Så den är lätt att hämta. Det finns ju de som byter dator ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...