Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn vill inte starta


Harge10

Rekommendera Poster

Hej.

Behöver hjälp här. Jag är inte den skickligaste på datorer, ska tilläggas och noteras.

 

Datorn lade av för några dagar sedan. Då fick jag felmeddelandet: unmountable boot volume. Blå skärm som försvann direkt och datorn startades om. Och så gick spiralen.

 

Efter detta beslöt jag mig för att formatera och ominstallera mitt XP. Det hjälpte inte. Då fick jag upp meddelandet: kernel inpaage error.

 

Jag provade att installera om XP igen, och nu dyker ett meddelande upp: SMART FAILURE PREDICTED ON HARD DISK 4. När jag trycker mig vidare så kommer det upp ett meddelande som säger: "A disk read error occurred" och så får jag starta om datorn.

 

Några tips på hur jag kan lösa detta? Innan jag provar att köpa en ny hårddisk kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meddelandena tyder på att det är problem med hårddisken. Om du vill vara säker så testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meddelandena tyder på att det är problem med hårddisken. Om du vill vara säker så testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Jo jag kan nog få fram namnet på tillverkaren.

 

Men hur testar jag det sen? Jag kan ju inte starta datorn...

Skriver från en annan nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du laddar ner testprogrammet på datorn du sitter nu och bränner det på en CD-skiva som du sedan startar den krånglande datorn från, alltså den datorn ska inte startas från hårddisken. Jag kan ge närmare förklaringar när jag vet vilket testprogram det gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du laddar ner testprogrammet på datorn du sitter nu och bränner det på en CD-skiva som du sedan startar den krånglande datorn från, alltså den datorn ska inte startas från hårddisken. Jag kan ge närmare förklaringar när jag vet vilket testprogram det gäller.

 

Jaha ok. Jag återkommer om ca en halvtimme. Har annat att fixa först. Men jag förstår vad du menar nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får jag såklart inte fram namnet genom att gå via bios. Står absolut inget där nu. För en timme fanns ett nummer där dock. Kan man se detta på något annat vis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer de även ibland upp "operating system not found" när jag startar om datorn från hdd.

 

Kan inte hitta det via google heller.

 

Har en Packard Bell easynote. Model: Argo C. Sen kan jag nog få fram Ms-Model också. Står på undersidan av datorn...Men hjälper detta något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta bärbara har en lucka på undersidan som man öppnar för att komma åt hårddisken och på själva hårddisken står det vem som har tillverkat den. Hitachis testprogram DFT brukar fungera hyfsat med de flesta hårddiskar så du kan pröva det. Men även Operating system not found tyder på hårddiskfel. Alternativt att hårddisken inte sitter fast ordentligt i moderkortet utan att det är någon sorts glapp där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta bärbara har en lucka på undersidan som man öppnar för att komma åt hårddisken och på själva hårddisken står det vem som har tillverkat den. Hitachis testprogram DFT brukar fungera hyfsat med de flesta hårddiskar så du kan pröva det. Men även Operating system not found tyder på hårddiskfel. Alternativt att hårddisken inte sitter fast ordentligt i moderkortet utan att det är någon sorts glapp där.

 

Får bara fram detta:

IBM RAMdrive version 3.10 virtual disk:

disk size 4000k

sector size: 512 bytes

allocation unit:2

directory entries:64

Microsoft ® Mouse Driver Version 8.20

Copyright © Microsoft Corp. 1983-1992.

Copyright © IBM Corp. 1992-1993.

Mouse driver installed

Loading DFT...

 

Sen händer det inget mer...

 

Har öppnat några "luckor" men ser inte att det står vad hårddisken heter. Öppna datorn helt klarar jag inte av då det verkar vara otroligt svårt.

 

Edit: Där finns två luckor som går att öppna. Den ena tror jag är till ram-minnet och den andra till hårddisken. Men jag är inte säker då jag inte är särskilt datorkunnig. Men där står inget på dom förutom något nummer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns två luckor som går att öppna. Den ena tror jag är till ram-minnet och den andra till hårddisken. Men jag är inte säker då jag inte är särskilt datorkunnig. Men där står inget på dom förutom något nummer...
Ja, det brukar vara så med luckorna. Är det något nummer som kan vara ett artikelnummer? Om du skriver in numret på hårddisken i Google får du då fram något?

 

Loading DFT...

 

Sen händer det inget mer...

Finns några tips på http://club.myce.com/f138/dft-wont-load-218122/ men kanske inte helt lätta att följa.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades nog få reda på att det var en seagate hårddisk. Laddade ner seatools. Dock verkar det hänga sig när man ska klicka på "I Accept" eller "I do not accept"-license agreement. Inget händer och jag kan inte välja något utav det eftersom tangenterna och muspekaren verkar ha fryst. Ska ge det lite tid nu, men tror inget händer.

 

När jag startade datorn med cd-skivan så kom det dock upp något, innan detta här ovan dyker upp:

"initdiskno hard disks detected

Press f8 to trace and f5 to skip config.sys..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock valde jag att ladda ner: SeaTools for DOS v2.23

 

Finns ju också: SeaTools for Windows v1.2.0.5

 

Kan dte vara därför det inte går igång? Skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SeaTools for Windows ska installeras som ett Windows-program så det kräver att Windows fungerar.

 

"initdisk no hard disks detected"

Ingen hårddisk hittas och i så fall fungerar inte testet. Det verkar vara rätt kört för din hårddisk, om det nu inte är förbindelsen mellan moderkortet och hårddisken som inte fungerar ordentligt som jag nämnde i inlägg 10. Har du möjlighet att ta ut hårddisken och ansluta den i/till en annan dator som extra-disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SeaTools for Windows ska installeras som ett Windows-program så det kräver att Windows fungerar.

 

"initdisk no hard disks detected"

Ingen hårddisk hittas och i så fall fungerar inte testet. Det verkar vara rätt kört för din hårddisk, om det nu inte är förbindelsen mellan moderkortet och hårddisken som inte fungerar ordentligt som jag nämnde i inlägg 10. Har du möjlighet att ta ut hårddisken och ansluta den i/till en annan dator som extra-disk?

 

Jag har ju en till datorn som jag sitter på nu. Men jag har ingen aning om hur man ansluter den till en annan dator. Ta ut den kan jag göra men sen? Är det svårt, krävs det något speciellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vad det är för sorts anslutning på den dåliga hårddisken resp. vad det är för anslutningar för hårddiskar och DVD-enheter i den fungerande datorn, samt om du känner dig bekväm med att ansluta en hårddisk inuti den fungerande datorn.

 

Ett första steg kan vara att du tar ut den dåliga hårddisken och sätter tillbaks den, detta utifall att det har blivit oxid på kontakter eller något annat som gör att den inte sitter ordentligt. I samband med det kan du se hur hårddiskens kontakt ser ut.

SATA: http://sv.wikipedia.org/wiki/SATA

PATA: http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallell_ATA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...