Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formeln för ränta på ränta?


Big G

Rekommendera Poster

Hej.

Om jag sätter in 100 kr/mån på banken i 30 år och får 2,5% i ränta varje år, hur stort är då kapitalet efter 30 år ?

 

Hur ser formeln ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100*12*(1.025^30)

 

Njae, detta kräver om jag minns rätt en summaformel, men jag kommer inte riktigt ihåg tillräckligt mycket för att sätta den.

Grundtanken är väl i vartfall att efter månad två har man 100 + 100 ökat med en månads ränta, efter månad tre har man 100 + det man hade månad två ökat med en månads ränta, osv.

I Excel finns funktionen SLUTVÄRDE som räknar ut just detta (vilken ger svaret 53536,75).

 

Sök i Wikipedia på Compound Interest för mer matte.

 

/Pär B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om man vill summera varje månads ränta fungerar inte den formeln jag skrev. Jag tolkade det som att det bara var årsräntan som var intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om man vill summera varje månads ränta fungerar inte den formeln jag skrev. Jag tolkade det som att det bara var årsräntan som var intressant.

 

Jo, men då missade du att han skulle fortsätta att spara 100:-/månad under alla 30 åren ;)

 

/Pär B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa båda ger 4500,03 kr på 30 år i Excel

Med Excel funktionen -> SLUTVÄRDE(0,025;30;100;;1)

Eller användning av HP27 formel -> 100*((((1+(2,5/100))^30)-1)/(2,5/100)*(1+2,5/100))

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Dessa båda ger 4500,03 kr på 30 år i Excel

Med Excel funktionen -> SLUTVÄRDE(0,025;30;100;;1)

Eller användning av HP27 formel -> 100*((((1+(2,5/100))^30)-1)/(2,5/100)*(1+2,5/100))

 

/Olle

 

HP27 formel????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OJ!

 

Såg att du öppnat en ny tråd om förräntning.

 

Har funderat lite till - HPs formeln du fick av mej ger inte rätt värde då den inte tar hänsyn till månads insättningarna som ju generar pengar under olika långa tidsintervall allt i från 12 månader till 1 månad under året.

 

Har hittat en bank kalkylator på nätet som gör denna beräkning http://www.raknaut.se/ranta.aspx

Dess resultat 53.537:- stämmer bra med PerboMan resultat i tråden 53.536,75:-

Men får inte till samma förräntning med Excels SLUTVÄRDE - blir 53.648,29:-

 

Om jag använder HP formel och räknar på månadsbasis med ränta=2,5/12 och antal tidsperioder=30*12

så får jag 53.648,29:- samma som Excel SLUTVÄRDE.

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Ja, om man vill summera varje månads ränta fungerar inte den formeln jag skrev. Jag tolkade det som att det bara var årsräntan som var intressant.

Jag har en fråga på samma tema, som jag ej hittat svar på någonstans. Jag söker en formel/räknesnurra för att räkna ut effektiv sparränta på ett konto som ger en viss angiven årsränta, men där räntan kapitaliseras varje månad. Då blir det ju en ränta på ränta effekt, så den effektiva årsräntan borde alltså bli högre, men hur mycket? Förutsatt ett fast innestående belopp hela året. Alla räknesnurror på nätet utgår bara ifrån att räntan kapitaliseras en gång per år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...