Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komplett Gamer - BF3 Edition (konfigurerad)


Benna

Rekommendera Poster

Hej!

 

Alltså jag har köpt ett paket; http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10502

Fast ändringar har gjorts...

 

Istället för: MSI P67A-G45 B3, Socket-1155

tog jag: ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155

RÄTT ELLER FEL?

 

och

 

istället för: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

tog jag: Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB

RÄTT ELLER FEL?

 

och

 

Istället för: ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, "Synergy Edition", GDDR5, 2xDVI, native-miniHDMI

tog jag: Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, DisplayPort, 732MHz

RÄTT ELLER FEL?

 

och

 

istället för: Western Digital Caviar® Green 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0) 3,5" KUN FOR KOMPLETT PC

tog jag: Western Digital Caviar® Black 500GB

SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB Cache, 7200RPM, 3,5", Dual processor

RÄTT ELLER FEL?

 

 

Vad jag vill ha är en speldator som klarar av dagens spel, och även senaste BF3 och en snabb dator som inte fryser/laggar utan fungerar klockrent med alla laddningar osv... Film/spel är vad jag prioriterar...

 

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte så kul att komma med åsikter om du redan har köpt paketet. :)

 

Det är väl minnena man kan ifrågasätta. Till Sandy Bridge i5 2500k rekommenderas minnen med 1.5V. De minnena du har valt har 1.65V. Corsair Vengeance hade varit bättre. Du kanske kan sänka volten i bios om det är för sent att byta.

 

http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=18190523&postcount=103

 

I övrigt är det inget att anmärka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte så kul att komma med åsikter om du redan har köpt paketet. :)

 

Det är väl minnena man kan ifrågasätta. Till Sandy Bridge i5 2500k rekommenderas minnen med 1.5V. De minnena du har valt har 1.65V. Corsair Vengeance hade varit bättre. Du kanske kan sänka volten i bios om det är för sent att byta.

 

http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=18190523&postcount=103

 

I övrigt är det inget att anmärka på.

Okej, hoppas jag kan sänka i BIOS då... om det ej går finns det risk för exakt vad då? :P

Eller varför skulle det vara bättre? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, hoppas jag kan sänka i BIOS då... om det ej går finns det risk för exakt vad då? :P

Eller varför skulle det vara bättre? :)

 

Risk och risk, rekommendationen från Intel är att använda minnen med 1.5V för Sandy Bridge. Nu är det flera som använder 1.65V minnen, så jag vet inte hur noga det är att följa rekommendationen. En del säger att CPU:n kan ta skada, andra att det inte är någon fara.

 

Med 1600 Mhz minnen med 1.65V kommer troligtvis bios att klocka ner minnena till 1333 Mhz och sänka volten. Då blir det ju ganska meningslöst att köpa snabbare, dyrare minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj 1,5V minnen pga. Intel specifikation (nedan) för 2:a generationen i3, i5 och i7 processorer.

1,65V minnen stressar processor och memory controller mer och kan inte rekommenderas.

Och till i5 2500K så skall du endast använda minnen på 1,5 V plus/minus 5%

för att inte riskera kortare livslängd eller att processorn går sönder i värsta fall pga. ökad påfrestning vid högre spänning.

2nd Generation Intel® Core™ Processor Family Desktop Datasheet, Vol. 1

 

http://www.intel.com...emory%20voltage

(och detta gäller alla processorer av 2:a generationen i3, i5 och i7):

 

Citat:

What are the Intel® Core™ i5 processor series DDR3 memory voltage limitations?

 

Intel recommends using memory that adheres to the Jedec memory specification for DDR3 memory which is 1.5 volts, plus or minus 5%. Anything over this voltage can either damage the processor or significantly reduce the processor life span.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det kan naturligtvis fungera ändå, men som sagt kortare livslängd och risk för att processorn går sönder - precis som Intel skriver ovan.

 

5% på 1,5V blir 1.58V så kan du sänka till 1,6V så är det bättre och helst skall det vara inom toleranserna plus/minus 5%.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka ändra detta nu, tack så mycket för svar! Hoppas verkligen det fungerar... :)

 

 

EDIT; Det gick inte att ändra då dom redan skickats till monteringen.. men jag frågade han jag prata med också på komplett angående detta och livslängden så sa han att att det är inget problem som jag kommer märka av överhuvudtaget utan snarare om att det var ett väldigt bra val... och att ifall något händer med minnena så så har man även 10års garanti på dem :o

Och dessutom sa han att det bara är teoretiskt att minnena kanske skulle räcka i 6 år kanske och i så fall de som drar 1.5v skulle kanske räcka 8

Sa att jag inte hade någon aning bara att någon påpekade det och att jag blev lite orolig men att det är ok ifall han nu säger så och man har garanti.

 

Synpunkter?:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka ändra detta nu, tack så mycket för svar! Hoppas verkligen det fungerar... :)

 

 

EDIT; Det gick inte att ändra då dom redan skickats till monteringen.. men jag frågade han jag prata med också på komplett angående detta och livslängden så sa han att att det är inget problem som jag kommer märka av överhuvudtaget utan snarare om att det var ett väldigt bra val... och att ifall något händer med minnena så så har man även 10års garanti på dem :o

Och dessutom sa han att det bara är teoretiskt att minnena kanske skulle räcka i 6 år kanske och i så fall de som drar 1.5v skulle kanske räcka 8

Sa att jag inte hade någon aning bara att någon påpekade det och att jag blev lite orolig men att det är ok ifall han nu säger så och man har garanti.

 

Synpunkter?:P

 

Det är inte minnenas livslängd det är frågan om. De kommer att hålla. Det är livslängden på processorn det gäller. Som det tidigare redan nämnts rekommenderar Intel 1.5V minnen för att skona processorn.

 

Läs detta en gång till.

 

Intel recommends using memory that adheres to the Jedec memory specification for DDR3 memory which is 1.5 volts, plus or minus 5%. Anything over this voltage can either damage the processor or significantly reduce the processor life span.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte minnena som påverkas och får kortare livslängd, utan det är Intel processorn i5 2500K (gäller alla alla processorer ur 2:a generationens serie i3, i5 och i7).

 

Intel har tydligt skrivit vad som gäller och som jag länkat och citerat av i föregående inlägg.

 

Det hela beror på att det körs med högre spänning i processor och minneskontrollern och det i sin tur ger högre strömmar vilket sammantaget utvecklar högre effekt. Dessa spänningar är inte det som Intel har konstruerat processorn för, utan Intel har specificerat vilka spänningar som gäller och dessa är 1,5V plus/minus 5%.

 

Och visst, datorn kommer troligen att fungera bra ändå, men kan leda till kortare livslängd och att processorn går sönder fortare, likaväl som du kanske aldrig kommer att märka av något heller.

 

Varje processor är unik, med sina egna feltoleranser och små, små skillnader i tillverkningsprocessen och en processor med alla dess hundratals miljoner, för att inte säga miljarder transistorer på chipet, så kan en viss krets ur en serie ligga precis på gränsen och då slås ut av felaktiga minnesspänningar - som ligger över gränsvärdena.

 

Jag vill ju naturligtvis inte skrämma upp dig nu, men känner att jag måste påtala dom faktiska omständigheterna.

 

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Såg inte att vertpre redan svarat.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antar att jag får köpa nya då ;/

 

Nja, vänta och se om det går att sänka volten i bios först. Till 1.5V eller 1.55V.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom har komplett granskat ordern, monterat ihop datorn och säger att det enligt dom är Ok.;)

 

Det betyder trots allt att du har garanti, åtminstone första året...

 

Men jag tycker det är ett konstigt svar av dom i alla fall och att dom inte kan byta minnen till ett par som har rätt spänning?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, vänta och se om det går att sänka volten i bios först. Till 1.5V eller 1.55V.

Ska jag absolut göra.

 

 

Dessutom har komplett granskat ordern, monterat ihop datorn och säger att det enligt dom är Ok.;)

 

Det betyder trots allt att du har garanti, åtminstone första året...

 

Men jag tycker det är ett konstigt svar av dom i alla fall och att dom inte kan byta minnen till ett par som har rätt spänning?

Mvh

Garantin håller i 3år och processorn ska ha längre tid som försökring tydligen, jag ringde åter och frågade och fick prata med 2 stycken då och sa ordagrant vad ni har skrivit och att intel har skrivit det själva... efter ett tag sa dem att det finns tydligen 2 versioner av dominator ett som är typiskt för att skada processorn och denna som jag skulle få är en omtestad och att han som leder bygget för pc delen la tydligen 'handen på hjärtat' att dom aldrig haft problem med dessa kombinatior förut.. och att ifall jag skulle omordra min order så skulle jag få vänta tydligen en vecka extra bara för att den skulle gå om i kö... osv blev övertalad eftersom de verka vara så säkra och att garantin finns där är ändå ett + Men kändes ändå lite som att jag blev överkörd haha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se det från den ljusa sidan, det kommer nog att bli bra.

Och nu vet du hur det ligger till med minnena också.

 

Nästa gång du byter upp dig på processorn, så skulle jag inte bli förvånad om minnesspänningarna kommer att ligga på 1,35V...och sådana minnen finns redan idag och stöds av många moderkort.

 

Ha nu en trevlig Jul och tänk vad mycket skoj du skall ha med din nya fina dator.

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se det från den ljusa sidan, det kommer nog att bli bra.

Och nu vet du hur det ligger till med minnena också.

 

Nästa gång du byter upp dig på processorn, så skulle jag inte bli förvånad om minnesspänningarna kommer att ligga på 1,35V...och sådana minnen finns redan idag och stöds av många moderkort.

 

Ha nu en trevlig Jul och tänk vad mycket skoj du skall ha med din nya fina dator.

Mvh :thumbsup:

Yes, tack så mycket för allt :) Tumme upp för den snabba feedbacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.:rolleyes:

 

Tycker datorn ser bra ut och den kommer du få mycket roligt med.

Lär väl ta en sen kväll/natt innan du installerat alla program och så, men sådant är ju bara kul när det är på en ny maskin.

 

Några tips:

Det kan vara bra att du först ser till att installera ett antivirusprogram och sedan kör windows update, gärna ett par ggr. med omstart mellan.

 

Sedan när du skall installera dina program etc. så installera inte allihopa på ett bräde (om du har flera), speciellt dom tyngre programmen installerar du ett åt gången och gör omstart, startar programmet och kollar, sen tar du nästa osv.

 

Till sist kör en Windows update igen och starta om, ifall något har installerats som kräver en uppdatering från Microsoft.

 

Ja just ja, om datorn kommer med förinstallerade "prova på program" ex. MS-Office 2010 och du inte har för avsikt att köpa detta paket, så starta inte ens upp något av programmen i den sviten ex. MS-Word etc. utan gå då direkt till kontrollpanelen och avinstallera hela Office paketet. Detta blir alltså lättare att göra än om man startat upp något av programmen så saker och ting börjat konfigurera sig i systemet.

 

Ja bara tips som sagt.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.:rolleyes:

 

Tycker datorn ser bra ut och den kommer du få mycket roligt med.

Lär väl ta en sen kväll/natt innan du installerat alla program och så, men sådant är ju bara kul när det är på en ny maskin.

 

Några tips:

Det kan vara bra att du först ser till att installera ett antivirusprogram och sedan kör windows update, gärna ett par ggr. med omstart mellan.

 

Sedan när du skall installera dina program etc. så installera inte allihopa på ett bräde (om du har flera), speciellt dom tyngre programmen installerar du ett åt gången och gör omstart, startar programmet och kollar, sen tar du nästa osv.

 

Till sist kör en Windows update igen och starta om, ifall något har installerats som kräver en uppdatering från Microsoft.

 

Ja just ja, om datorn kommer med förinstallerade "prova på program" ex. MS-Office 2010 och du inte har för avsikt att köpa detta paket, så starta inte ens upp något av programmen i den sviten ex. MS-Word etc. utan gå då direkt till kontrollpanelen och avinstallera hela Office paketet. Detta blir alltså lättare att göra än om man startat upp något av programmen så saker och ting börjat konfigurera sig i systemet.

 

Ja bara tips som sagt.

Mvh :)

Precis, jag tänker första hand fixa AV och Comodo firewall .. Avinstallera de 'prova på' programen, och tanka open-office sedan antar att jag måste ladda upp mina privata filer osv på hotmails fly-drive som max är 25gb har jag för mig.. så det är ju bra, en fråga jag har 2 hårddiskar på min nuvarandra dator, kan jag ta en hårddisk till min nya eller kan det skapa problem på något sätt?

Drivrutiner är det redan installerat?

kommer man få Windows 7 skivan med också eller är det bara en valid installation dom har gjort på datan utan att man ej får skiva med?

Blev lite frågor till :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att installera dom hårddiskar som ryms.

Det kan vara bra att kolla 2 saker i BIOS Setup det första du gör innan du drar igång alla installationer:

 

1. Kolla så att hårddisken/hårddiskarna är satta till AHCI mode och inte IDE mode om det är SATA-diskar (vilket det troligen är). Bara att kolla i någon av BIOS menyerna.

 

2. Om du ansluter en hårddisk till, så kan det vara bra att kontrollera i BIOS Setup något som heter Boot Prioritet el. liknande, att din systemdisk där Windows är installerat som följde med datorn står som första bootdisk.

 

Det står i manualen till moderkortet hur du kommer in i BIOS Setup, ofta kan det vara att trycka på ex. Del tangenten direkt vid uppstart innan Windows laddas.

 

Jag vet inte om det följer med Windows skiva, men tycker det borde göra detta.

Kanske någon annan vet?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att installera dom hårddiskar som ryms.

Det kan vara bra att kolla 2 saker i BIOS Setup det första du gör innan du drar igång alla installationer:

 

1. Kolla så att hårddisken/hårddiskarna är satta till AHCI mode och inte IDE mode om det är SATA-diskar (vilket det troligen är). Bara att kolla i någon av BIOS menyerna.

 

2. Om du ansluter en hårddisk till, så kan det vara bra att kontrollera i BIOS Setup något som heter Boot Prioritet el. liknande, att din systemdisk där Windows är installerat som följde med datorn står som första bootdisk.

 

Det står i manualen till moderkortet hur du kommer in i BIOS Setup, ofta kan det vara att trycka på ex. Del tangenten direkt vid uppstart innan Windows laddas.

 

Jag vet inte om det följer med Windows skiva, men tycker det borde göra detta.

Kanske någon annan vet?

Mvh

Hur vet jag ifall det är SATA-diskar? Jag högerklicka på dem i "Den här datorn" fast det står inget om "SATA" så hur kan jag ta reda på ifall det är så?

 

Vissa säger också att man kanske bör uppdatera BIOS hur gör man det i såfall?

 

Tack på förhand! .. igen:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, jag tänker första hand fixa AV och Comodo firewall .. Avinstallera de 'prova på' programen, och tanka open-office sedan antar att jag måste ladda upp mina privata filer osv på hotmails fly-drive som max är 25gb har jag för mig.. så det är ju bra, en fråga jag har 2 hårddiskar på min nuvarandra dator, kan jag ta en hårddisk till min nya eller kan det skapa problem på något sätt?

Drivrutiner är det redan installerat?

kommer man få Windows 7 skivan med också eller är det bara en valid installation dom har gjort på datan utan att man ej får skiva med?

Blev lite frågor till :P

 

Hej

 

Så här står det på Kompletts hem sida.

 

Om du köper en Komplett PC med Windows 7 så installerar vi operativsystemet, uppdateringar och de senaste drivrutinerna så att din nya Komplett PC är startklar direkt när du packar upp den.

 

Vad det gäller Win 7 är jag inte heller säker, men jag tror att du får med en DVD.

 

Har du bara musik och film och annat som du har sparat på disken som du vill koppla in i den nya datorn är det inga problem. Det borde vara SATA diskar. De har funnits i många år nu.

 

Har du program på den gamla disken kommer de inte att fungera. Har du ett annat Win på disken, så kan du få problem.

 

Så här ser en SATA kontakt ut. Öppna chassit och kolla.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=300720

 

Bios behöver du inte bry dig om. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Så här står det på Kompletts hem sida.

 

Om du köper en Komplett PC med Windows 7 så installerar vi operativsystemet, uppdateringar och de senaste drivrutinerna så att din nya Komplett PC är startklar direkt när du packar upp den.

 

Vad det gäller Win 7 är jag inte heller säker, men jag tror att du får med en DVD.

 

Har du bara musik och film och annat som du har sparat på disken som du vill koppla in i den nya datorn är det inga problem. Det borde vara SATA diskar. De har funnits i många år nu.

 

Har du program på den gamla disken kommer de inte att fungera. Har du ett annat Win på disken, så kan du få problem.

 

Så här ser en SATA kontakt ut. Öppna chassit och kolla.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=300720

 

Bios behöver du inte bry dig om. :)

 

Hej och tack för svar igen, jag har ej kunnat svara pga att jul är ju här snart:p

Såg idag att dom hade sänkt komplett gamer BF3 edition med en tusenlapp, så det kändes lite surt :P

 

Angående Win7 tror jag också att jag borde få dvd skivan, då man betalar för detta;

>MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

>MS COA Label Windows Home Premium 7

Bägge dem... så måste ju vara skivan tänker jag.. :)

 

God jul och gott nytt år! Mvh Benna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS COA Label = Certificate of Authenticity , en etikett som sitter på http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/antipiracy/pages/COA_hologram.aspx

 

Säger ingenting om skivan följer med, men jag pratade med syrrans grabb som hade köpt en Komplett Gamer i fjol och han sade att det följde med en blå skiva som det stod Microsoft på.

 

God Jul och Gott Nytt år på dig också.:rolleyes:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får normalt med en dvd med operativet, en s.k. Återställningsskiva, man brukar få med skivor för allt som är förinstallerat, inkl drivrutiner och så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får normalt med en dvd med operativet, en s.k. Återställningsskiva, man brukar få med skivor för allt som är förinstallerat, inkl drivrutiner och så.

 

Ok! Väntar fortfarande, längtar ju ;(

Ifall skiva kommer inkl, så betyder det att jag kan formatera i värsta fall datorn 3 gånger om med samma produkt nyckel? Om jag inte misstagit mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows-licensen gäller för tid och evighet för den datorn oavsett hur många gånger du installerar om.

 

Om du inte får med någon sorts Windows-skiva får du med ett program för att skapa egna skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...